Universiteit Leiden

Grotere mentale flexibiliteit door first person shooter-spellen

Onderzoekers onder leiding van de cognitief psychologe Lorenza Colzaten hebben gevonden dat fanatieke gamespelers die vooral in de weer zijn met zogenoemde first person shooter-spellen over een grote superieure mentale flexibiliteit beschikken. Het onderzoek is gepubliceerd in Frontiers in Cognition.
Unreal Tournament. Kenmerkend voor games is de actieve rol van de speler.

Unreal Tournament. Kenmerkend voor games is de actieve rol van de speler.

Onderzoekers onder leiding van de cognitief psychologe Lorenza Colzaten hebben gevonden dat fanatieke gamespelers die vooral in de weer zijn met zogenoemde first person shooter-spellen over een grote superieure mentale flexibiliteit beschikken. Het onderzoek is gepubliceerd in Frontiers in Cognition.

Brede belangstelling

Het afgelopen decennium heeft de game-industrie een grote ontwikkeling doorgemaakt en zo ook de gamers zelf. De technische mogelijkheden zijn oneindig en de hoeveelheid spellen is enorm. De spellen worden hierdoor gespeeld door mensen van alle leeftijden en in elke laag van de bevolking. Dit heeft uiteraard ook de interesse opgewekt van wetenschappers, die zich vaak richten op de invloed van videogames op ons gedrag en dan met name die van gewelddadige spellen.

Negatieve en positieve effecten

Scène uit het controversiële spel Grand Theft Auto IV. De gamer acteert zelf in het spel via hoofdpersoon Niko. Deze krijgt moordopdrachten die zeer realistisch in beeld worden gebracht. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld om iemand uit een raam laten vallen of te executeren.

Scène uit het controversiële spel Grand Theft Auto IV. De gamer acteert zelf in het spel via hoofdpersoon Niko. Deze krijgt moordopdrachten die zeer realistisch in beeld worden gebracht. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld om iemand uit een raam laten vallen of te executeren.

Politici en de main-stream media maken zich vooral zorgen over negatieve effecten op sociaal gedrag en verslaving. Ze worden gevoed door de regelmatig voorkomende schietdramaâs op Amerikaanse highschools
- en recent ook in Duitsland - waarbij de hoofdrolspelers beschreven werden als fanatieke spelers met first person shooter-spellen (FPS). Dat zijn videogames waarbij de speler zich vanuit de eerste persoon al schietend door een spel worstelt. Vergeleken met de hoeveelheid aandacht die dit mogelijk negatieve effect krijgt is er erg weinig onderzoek gedaan naar de misschien wel positieve effecten van gamen op cognitieve functies en capaciteiten.

Verhoogde mentale flexibiliteit

In hun onderzoek gepubliceerd op 21 April 2010 in het open-acces journal âFrontiers in Cognitionâ, hebben wetenschappers van de Universiteit Leiden en Universiteit van Amsterdam onder leiding van Lorenza Colzato dit onderzocht. Zij toonden aan dat spelers van bekende FPS-spellen (Call of Duty: Modern Warfare, Unreal Tournament, Battlefield en het controversiële Grand Theft Auto IV) een verhoogde mentale flexibiliteit lieten zien; zij presteerden beter dan niet-gamers.

Maatschappelijk relevant

Het onderzoek is de eerste in zijn soort waarin de mentale flexibiliteit is getest van individuen die gewend zijn om FPS-spellen te spelen. Het lijkt maatschappelijk relevant om meer onderzoek te doen naar de functionele aspecten van game-ervaring zoals de regulering van gedrag, bijvoorbeeld in normale veroudering. Het trainen van ouderen met behulp van videospellen zou een succesvolle strategie kunnen zijn om de achteruitgang van cognitieve functies, zoals het aanpassingsvermogen, te compenseren. Dat is een vaardigheid die essentieel is voor vrijwel elke functionele handeling DOOM'd to switch: superior cognitive flexibility in players of first person shooter games, Frontiers in cognition, 21 april 2010