Provincie Utrecht

Jonge gemeente Utrechtse Heuvelrug presteert goed

27-4-2010 -

De `jonge' gemeente Utrechtse Heuvelrug presteert goed. Dat blijkt uit een kwaliteitsmeting die de provincie Utrecht heeft laten uitvoeren, vier jaar na de fusie. Gemeente Utrechtse Heuvelrug bestaat pas sinds 1 januari 2006 en is net aan haar tweede raadsperiode begonnen. Zeker in het licht van de korte bestaansduur presteert de gemeente goed. Met een relatief kleine organisatie en lage lasten voor de inwoners slaagt de gemeente erin goed te werken. Bij het vaststellen van beleid, maar ook bij de uitvoering daarvan. De gemeente besteedt veel aandacht aan communicatie met haar inwoners.

De provincie Utrecht heeft de kwaliteitsmeting uitgevoerd in samenwerking met de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Er is onderzoek gedaan naar de bestuurlijke cultuur, de betrokkenheid van de burgers, het dorpenbeleid en het voorzieningenniveau. Per kern (Amerongen, Doorn, Driebergen-Rijsenburg, Leersum, Maarn, Maarsbergen en Overberg) is een representatief gedeelte van de bevolking bevraagd. Voor een aantal onderwerpen is aan de deelnemers gevraagd om de huidige situatie te vergelijken met de situatie vóór de herindeling.

Informatievoorziening
De bestuurlijke cultuur krijgt in alle dorpen een voldoende voor de bereikbaarheid, reactiesnelheid, klantvriendelijkheid en het handelen van burgemeester, wethouders en raadsleden. Zeventig procent van de inwoners vindt dat ze goed worden geïnformeerd over plannen van de gemeente. Inwoners van Overberg en Doorn vinden relatief vaak dat de informatievoorziening na de herindeling is verbeterd, terwijl inwoners van Leersum en Amerongen deze juist vaker vinden verslechterd. Hierbij is opvallend dat Overberg voor de herindeling bij de gemeente Amerongen hoorde. Bijna zestig procent van de inwoners vindt dat de afstand tussen burgers en lokale politiek na de herindeling is gegroeid; dit geldt het sterkst voor inwoners van Amerongen (70%). Ongeveer tien procent van de inwoners heeft wel eens een raadsvergadering in de nieuwe gemeente bezocht; dit is drie keer zo weinig als in de oude (veel langer bestaande) gemeenten.

Dorpenbeleid
Ook de waardering voor het dorpenbeleid varieert per dorp, al is de meerderheid van de inwoners tevreden. Inwoners van Doorn en Overberg zijn in grote mate tevreden met de aandacht die de gemeente aan hun dorp besteedt, terwijl inwoners van Maarsbergen dit in meerderheid niet zijn. Bijna veertig procent van alle inwoners vindt dat de meeste aandacht van de gemeente uitgaat naar Doorn, waar het gemeentekantoor is gevestigd. Het voorzieningenniveau wordt met een voldoende beoordeeld en wijkt weinig af van het niveau voor de herindeling. Over het algemeen vinden de inwoners dat het verenigingsleven vóór de herindeling meer werd gestimuleerd.

Digitale dienstverlening
De onderzoekers zien als verbeterpunt de digitale dienstverlening van de gemeente. Ook wordt geconstateerd dat de mogelijkheden die de gemeente heeft - financieel en in het licht van de krappe formatie - niet altijd overeenkomen met de soms hoge ambitie. Dit leidt niet tot grote problemen, maar is wel een aandachtspunt voor de toekomst. De gemeentelijke organisatie heeft zich na de herindeling redelijk goed ontwikkeld. Maar de samenwerking tussen afdelingen kan nog beter. Nu is er nog te veel versnippering van strategische beleidsvorming.

Buurgemeenten
Volgens de buurgemeenten vervult de gemeente in de regio niet altijd de rol die past bij haar grootte (49.000 inwoners). Enerzijds komt dat omdat zowel de gemeente Utrechtse Heuvelrug als de buurgemeenten nog aan die grootte moet wennen. Anderzijds komt dat omdat de gemeente niet precies per beleidsterrein weet wat zij wil met haar rol in de regio. Aanbevolen wordt dat hiervoor kaders worden gesteld door de raad zodat er minder op ad-hoc basis en meer gestructureerd kan worden samengewerkt.

Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030-2583196