Belgische Federale Overheid
Campagne 'Don't blow and drive' heeft positief effect
Datum: 27 april 2010
De voorlichtingscampagne 'Don't blow and drive' wijst Nederlandse,
Belgische en Franse coffeeshopbezoekers op de risico's van autorijden
onder invloed van cannabis. De campagne ging van start in april 2009 in
Terneuzen. De eerste resultaten laten zien dat het risicobesef van de
coffeeshopbezoekers positief evolueert.
'Don't blow and drive' wil u ervan overtuigen dat het geen goed idee is
om achter het stuur te kruipen als u hasj of wiet heeft gebruikt. Dus
als u naar een coffeeshop wilt gaan, spreek dan op voorhand af wie er
terugrijdt.
Risicobesef is verdubbeld
Voorafgaand aan de start van de campagne is een nulmeting uitgevoerd.
De eerste nameting vond plaats in het najaar van 2009 onder 165
coffeeshopbezoekers. In het najaar van 2010 vindt een tweede nameting
plaats.
Uit de eerste nameting blijkt dat het risicobesef van de
coffeeshopbezoekers significant is toegenomen. Voor de start van de
campagne vond minder dan een kwart bezoekers het (zeer) gevaarlijk om
met de auto te rijden na het gebruik van hasj of wiet. Een half jaar
later is dit gestegen tot de helft.
Multimediale campagne
De voorlichtingscampagne bestaat uit Nederlandstalige en Franstalige
folders, een tweetalige interactieve website en ondersteunend materiaal
in de coffeeshops met de boodschap 'Niet sturen als je cannabis hebt
gebruikt'. Twee derde van de bezoekers is vertrouwd met de campagne.
Vooral de posters en de folders zijn bekend. De campagnewebsite is
minder gekend.
Om de boodschap te verspreiden worden ook 'droedels' ingezet. Dit zijn
grappige tekeningetjes die coffeeshopbezoekers zelf kunnen maken en die
de boodschap 'Don't Blow And Drive' ondersteunen. Uit de ingeleverde
droedels wordt regelmatig een nieuw campagnebeeld geselecteerd.
Bovendien heeft de campagne ook een faceboekgroep.
'Don't blow and drive' wordt gecoördineerd door het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) in samenwerking met het Belgisch
Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) en met financiële steun van
het Scheldemondfonds, de Provincie Oost-Vlaanderen, de Provincie
Zeeland en de gemeente Terneuzen.
Meer informatie over de campagne 'Don't blow and drive' vindt u op de
website www.dontblowanddrive.eu.