Belgische Federale Overheid



Campagne 'Don't blow and drive' heeft positief effect

Datum: 27 april 2010

De voorlichtingscampagne 'Don't blow and drive' wijst Nederlandse, Belgische en Franse coffeeshopbezoekers op de risico's van autorijden onder invloed van cannabis. De campagne ging van start in april 2009 in Terneuzen. De eerste resultaten laten zien dat het risicobesef van de coffeeshopbezoekers positief evolueert.

'Don't blow and drive' wil u ervan overtuigen dat het geen goed idee is om achter het stuur te kruipen als u hasj of wiet heeft gebruikt. Dus als u naar een coffeeshop wilt gaan, spreek dan op voorhand af wie er terugrijdt.

Risicobesef is verdubbeld

Voorafgaand aan de start van de campagne is een nulmeting uitgevoerd. De eerste nameting vond plaats in het najaar van 2009 onder 165 coffeeshopbezoekers. In het najaar van 2010 vindt een tweede nameting plaats.

Uit de eerste nameting blijkt dat het risicobesef van de coffeeshopbezoekers significant is toegenomen. Voor de start van de campagne vond minder dan een kwart bezoekers het (zeer) gevaarlijk om met de auto te rijden na het gebruik van hasj of wiet. Een half jaar later is dit gestegen tot de helft.

Multimediale campagne

De voorlichtingscampagne bestaat uit Nederlandstalige en Franstalige folders, een tweetalige interactieve website en ondersteunend materiaal in de coffeeshops met de boodschap 'Niet sturen als je cannabis hebt gebruikt'. Twee derde van de bezoekers is vertrouwd met de campagne. Vooral de posters en de folders zijn bekend. De campagnewebsite is minder gekend.

Om de boodschap te verspreiden worden ook 'droedels' ingezet. Dit zijn grappige tekeningetjes die coffeeshopbezoekers zelf kunnen maken en die de boodschap 'Don't Blow And Drive' ondersteunen. Uit de ingeleverde droedels wordt regelmatig een nieuw campagnebeeld geselecteerd. Bovendien heeft de campagne ook een faceboekgroep.

'Don't blow and drive' wordt gecoördineerd door het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) in samenwerking met het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) en met financiële steun van het Scheldemondfonds, de Provincie Oost-Vlaanderen, de Provincie Zeeland en de gemeente Terneuzen.

Meer informatie over de campagne 'Don't blow and drive' vindt u op de website www.dontblowanddrive.eu.