Ingezonden persbericht


PERSBERICHT - DEN HAAG, WOENSDAG 31 MAART 2010

dinsdag 27 april - Filmhuis Den Haag - 19.30 uur

Chinese Cultuur & Cinema met journalist Pay-Uun Hiu, schrijfster Julie O'Yang en acteur Aaron Fai Wan

Tegen welke film zegt het publiek 'HAO!' (Chinees voor voor 'JA!')? Om die vraag draait het op dinsdag 27 april in zaal 7 van Filmhuis Den Haag. In deze negende aflevering van Cultuur & Cinema promoten drie gasten van Chinese afkomst dé film die volgens hen iedereen in Nederland gezien moet hebben om de grondwaarden van de Chinese cultuur te begrijpen. Het publiek bepaalt welke van de drie films diezelfde avond in de bioscoopzaal vertoond gaat worden. Cultuur & Cinema is een programma van Kosmopolis Den Haag.

Presentatie: Rocky Tuhuteru

Over de gasten:

Pay-Uun Hiu is journalist en schrijver. Als redacteur van de Volkskrant schrijft zij onder meer voor de kookrubriek De Volkskeuken. Haar meest recente boek is Oranje Soep van Witte Wolk, een culinaire zoektocht naar haar Chinese achtergrond. Zij kiest voor Yin shi nan nu (Eat Drink Man Woman, 1994). Meneer Chu, vermaard chef-kok en weduwnaar, woont met zijn drie ongetrouwde dochters in één huis, in Taipei. Alle gezinsleden worstelen met hun eigen problemen: vader Chu ontdekt tot zijn schrik dat zijn smaakpapillen hem in de steek laten en raakt ontmoedigd door de opkomst van fastfood restaurants, terwijl het de drie dochters stuk voor stuk niet mee zit in de liefde. Elke zondag treffen Chu en zijn dochters elkaar aan tafel bij hun traditionele wekelijkse diner. Regie: Ang Lee

Aaron Fai Wan is acteur, zanger, fotomodel en beginnend scenarist. Het grote publiek kent hem van de familiefilm Het Paard van Sinterklaas als vader van Winky Wong. Hij kiest voor Da hong deng long gao gao gua (Raise the Red Lantern, 1991). In het China van de jaren '20 wordt de jonge Songlian gedwongen te trouwen met Chen, een rijke Chinees die al drie andere vrouwen heeft. Alle vrouwen wonen in verschillende huizen in Chens grote kasteel. Door een rode lantaarn bij een bepaalde vleugel van het huis te laten hijsen, geeft Chen aan welke vrouw 's nachts bij hem mag komen. De vrouwen gaan met elkaar de strijd aan om hun man voor altijd voor zich te winnen. Regie: Zhang Yimou

Julie O'Yang debuteerde in 2008 als schrijver met China Noir, een politieke thriller over de schoonheid en de schaduwzijde van de opkomende supermacht China. Ze studeerde archeologie en japanologie in China, Londen, Leiden en Japan. Zij kiest voor Fa yeung nin wa (In the Mood for Love, 2000). In het Hong-Kong van 1962 worden mijnheer Chow en mevrouw Chan buren. Zoals zoveel Chinezen in grote steden nog steeds genoegen moeten nemen met zeer beperkte leefruimtes, balanceren ook Chow en Chan op de grenzen van waar hun levens elkaar raken. Ze passeren elkaar voortdurend in de nauwe gangetjes van hun flat, werpen steelse blikken en slaan hun ogen neer. Het verlangen groeit, zonder hun gevoelens voor elkaar te kunnen en durven verwoorden. Regie: Wong Kar-Wai ***

Noot aan de redactie: voor informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Elisa Mutsaers M 06 24521160 of Sanne de Maijer M 06 45769345