Holland Casino Jaarcijfers 2009

27/04/2010 07:00

Holland Casino Corporate Identity

PERSBERICHT

Jaarcijfers 2009 - Holland Casino investeert in vernieuwing ondanks slechter resultaat

Hoofddorp, 27 april 2010 - De bezoekaantallen en het netto resultaat van Holland Casino hebben een verdere terugval laten zien in 2009, het eerste volle kalenderjaar waarin de gevolgen van recessie, rookverbod en verhoogde kansspelbelasting voelbaar waren. Niettemin is afgelopen jaar de vernieuwing en modernisering van de 14 casino's ingezet. Een aantal vestigingen is verbouwd en er is geïnvesteerd in de verbetering van de gastbeleving, in nieuwe spelconcepten en in een eigentijdse merkidentiteit. Deze ingeslagen weg wordt de komende jaren voortgezet.

Resultaten

Het netto bedrijfsresultaat daalde van 14,3 mln euro naar 7,7 mln euro, vooral als gevolg van het teruggelopen aantal bezoeken (van 6,9 mln naar 6,2 mln) en de lagere gemiddelde besteding per bezoek (van 101 euro naar 96 euro). Dit had ook consequenties voor de afdracht aan de Staat, die daalde van 190 mln euro naar 164 mln euro. Het jaar 2009 was het eerste volle kalenderjaar waarin de gevolgen van recessie, rookverbod en verhoogde kansspelbelasting voelbaar waren. Door tijdig ingrijpen is een negatief resultaat voorkomen. De personeelslasten zijn fors lager, mede dankzij de in 2008 ingezette reorganisatie. Tevens is er kritisch gekeken naar operationele uitgaven, onderhoudswerkzaamheden en investeringen in ondersteunende diensten. "2009 was zonder meer een moeilijk jaar. Hoewel de eerste maanden van dit jaar nog geen herstel laten zien, denken we wel dat de bodem is bereikt," zegt ceo Dick Flink. "2010 wordt een overgangsjaar naar herstel, waarin we wel gericht blijven investeren in onze mensen en in de vernieuwing en modernisering van onze casino's."

Concurrentie

De concurrentie van speelautomatenhallen en de op de Nederlandse markt gerichte illegale online casino's is in 2009 alleen maar toegenomen. "Het monopolie geldt slechts voor een klein deel van ons product en we opereren dus in een overwegend vrije markt. Speelautomatenhallen ontpoppen zich tot casinoachtige uitgaanscentra met een breed aanbod aan vrijetijdsactiviteiten. Ook de online casino's manifesteren zich steeds nadrukkelijker," zegt Dick Flink hierover. De verwachtingen van het uitgaanspubliek zijn in de afgelopen jaren bovendien snel veranderd. Voor herstel kijkt Holland Casino daarom verder dan de recessie en het rookverbod.

Nieuwe strategie

Holland Casino heeft de afgelopen jaren onvoldoende aansluiting gehouden met de concurrentie en de wensen van haar gasten. Tegen die achtergrond is in 2009 gestart met het herstellen van de aantrekkelijkheid van Holland Casino als enige legale aanbieder van live casinospelen. Met het recente advies van de landsadvocaat bestaat nu ook duidelijkheid over de ruimte die het Nederlandse kansspelbeleid daartoe biedt. De beoogde plannen van Holland Casino passen daarbinnen. Inmiddels zijn de casino's in Rotterdam en Amsterdam gerestyled en komend jaar volgen andere vestigingen. Naast de vernieuwing van casino's wordt ook gewerkt aan verbetering van de gastbeleving, bijvoorbeeld door de invoering van een dress code en de introductie van gastheren- en vrouwen. Verder zijn begin april een eigentijdse merkidentiteit en bijbehorende campagne geïntroduceerd en gaat Holland Casino investeren in hoogwaardige horeca en eigentijds entertainment. Het spelaanbod richt zich in toenemende mate op social gaming, dat gasten stimuleert om samen te spelen. Voorbeelden zijn speelautomaten waar meerdere gasten achter kunnen spelen en speeltafels die door gezelschappen kunnen worden geboekt.

"De gedachte achter social gaming en nieuwe vormen van entertainment is ook sterk gevoed door onze ambitie om aan maatschappelijke relevantie te winnen," aldus Flink. "We willen mensen verbinden en samen plezier laten beleven. Dat is een oprechte ambitie, die we onder meer invullen met wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van social gaming en entertainment op het speelgedrag van onze gasten." Later dit jaar brengt Holland Casino als eerste kansspelorganisatie in Nederland een MVO verslag uit, dat is opgesteld volgens de (inter)nationale richtlijnen van Transparancy Benchmark en GRI.

Het jaarverslag is alleen digitaal beschikbaar en kan worden gedownload op wwww.hollandcasino.nl of worden aangevraagd via pers@hollandcasino.nl.

Over Holland Casino

Al 34 jaar biedt Holland Casino de volwassen consument een spannende én veilige spel- en entertainmentomgeving. Dagelijks bezoeken duizenden Nederlanders de 14 vestigingen van Holland Casino. Het plezier en de veiligheid van onze gasten staat centraal. Holland Casino hecht veel waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en is wereldwijd toonaangevend op het gebied van responsible gaming. In 2008 en 2009 won Holland Casino de internationale Gaming Award voor 'Socially Responsible Casino Operator of the Year' en in 2010 voor 'Casino Operator of the Year Europe'. Het kansspelaanbod van Holland Casino staat onder extern toezicht van het NMi en Verispect. De speelautomaten in Holland Casino hebben gemiddeld een uitkeringspercentage van ongeveer 92% (de wettelijke norm is 80%). Bij een tafelspel als Roulette kan dit oplopen tot 97,7%. Meer informatie is beschikbaar op www.hollandcasino.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.hollandcasino.nl