Vianen, 27 april 2010
* NedSense kondigt jaarresultaten 2009 en trading update Q1 2010 aan
Highlights 2009
Omvorming tot NedSense betekent een belangrijke stap in het
transformatieproces
Omzet uit onderhoudscontracten gehandhaafd in voortdurend moeilijke
marktomstandigheden
Lager kostenniveau en verbeterend operationeel resultaat
Financiering veiliggesteld met uitgifte van nieuwe aandelen en
heronderhandeling van lening met financier; positieve kaspositie
bereikt
Eerste klantencontract afgesloten voor het nieuw ontwikkeld programma
LOFT; begonnen met opbouw van verkoopkanaal
Kerncijfers (in 1,000)
FY 2009
FY 2008
Resultaat uit gecontinueerde activiteiten
Netto omzet
8.123
9.809
Bedrijfsresultaat
(1.574)
(2.268)
Netto resultaat
(1.680)
(6.182)
Kasstroom
(973)
1.268
31 dec 09
31 dec 08
Balansgegevens
Balanstotaal
12.674
14.520
Eigen Vermogen
4.316
4.048
Garantie vermogen
4.316
4.898
Ratios (in %)
Bedrijfsresultaat / netto omzet
(19,4)
(23,1)
Netto resultaat / netto omzet
(20,7)
(63,0)
Solvabiliteit (gebaseerd op het garantievermogen)
34,1
33,7
Liquiditeit
1,0
1,7
Gegevens per aandeel (in euros)
Gemiddeld aantal uitstaande aandelen
7.884.917
4.433.702
Resultaat per aandeel
(0,21)
(1,39)
Kasstroom per aandeel
(0,12)
0,29
De NedSense strategie
Gedurende het verslagjaar heeft de onderneming, Blue Fox Enterprises,
een drastische strategische heroriëntatie ondergaan, wat heeft geleid
tot het nieuwe NedSense enterprises n.v. (NEDSE). Met de benoeming van
de nieuwe Raad van Bestuur in december 2008 is een businessplan
gelanceerd, gebaseerd op de Value Triangle bestaande uit vier
componenten: revenue growth, performance improvement, sustainability en
marketdevelopment. De nieuwe naam en strategische richting zullen de
positie van de belangrijkste werkmaatschappij NedGraphics in de textiel
en mode industrie versterken.
Gedurende 2009 had de textiel en mode markt nog steeds te lijden onder
de effecten van de economische crisis. Het businessplan moest met name
gericht zijn op maatregelen om de onderneming te laten overleven en
haar marktpositie te verbeteren, gebaseerd op de sterke kennis en
solide reputatie van NedGraphics. Een belangrijk element in de nieuwe
strategie was het beter bereiken van de partners in de markt. De
transformatie van de onderneming in een netwerkorganisatie maakt het
mogelijk gebruik te maken van de expertise en middelen van
partnerorganisaties, waaronder een aantal universiteiten. Hiermee wordt
een ambassadeursnetwerk gecreëerd dat onze producten aan de markt kan
aanbevelen. Naast het behouden van de klanten-, producten- en
distributiebasis, richt het nieuwe businessplan zich op innovatie en
marktleiderschap door innovatieve oplossingen. De introductie van
volumegedreven businessmodellen en korte ontwikkelingscycli richten
zich op het scheppen van een creatieve omgeving waarin nieuwe
initiatieven gekoesterd worden.
LOFT
In september 2009 is de nieuwe productlijn LOFT gelanceerd, zes maanden
nadat in april 2009 het initiële concept het licht zag en de business
scope gedefinieerd werd. LOFT is een innovatief technologieplatform dat
ten doel heeft de klanten van NedGraphics direct te koppelen aan hun
klanten en eindgebruikers. LOFT is een duidelijk innovatieve
productlijn, die het toekomstig marktpotentieel van de onderneming laat
zien. Aangezien de software industrie zich met hoge snelheid ontwikkelt
zijn snelle concept-to-market processen essentieel. Met LOFT,
beantwoorden we aan de eisen van de markt wat betreft grotere
creativiteit en flexibiliteit in het gebruik van internet als medium en
voor technologieën die de omzet van de onderneming aanzienlijk
verhogen.
Financiële resultaten 2009
Financiële resultaten. NedSense heeft over 2009 een nettoverlies van
EUR 1,68 miljoen geboekt (2008: EUR 6,18 miljoen verlies). Deze
verbetering was voornamelijk het resultaat van de verkoop van de Porini
activiteiten, die een verlies genereerden van EUR 3,7 miljoen uit
operaties en verkoop in 2008. Voortgezette activiteiten omvatten de
CAD/CAM activiteiten van NedGraphics en de ERP activiteiten van
Dynamics Perspective. Het bedrijfsresultaat van de voortgezette
activiteiten in 2009 bedroegen EUR 1.57 miljoen negatief (2008: EUR
2,27 miljoen negatief).
De totale netto omzet daalde met 17% naar EUR 8,12 miljoen in 2009
(2008: EUR 9,80 miljoen), waarvan ongeveer 90% komt van NedGraphics. De
netto omzet van NedGraphics daalde 16% naar EUR 7,35 miljoen (2008: EUR
8,75 miljoen), als gevolg van voortdurende zwakke, hoewel licht
herstellende, wereldwijde economische bedrijfsomstandigheden. De lagere
netto omzet had een directe invloed op het bedrijfsresultaat, dat
daalde van EUR 0,36 miljoen in 2008 naar een verlies van EUR 0,1
miljoen in 2009. De opbrengst van de ERP-activiteiten van Dynamics
Perspective daalde van EUR 1,06 miljoen in 2008 naar EUR 0,76 miljoen
in 2009. Het bedrijfsresultaat van Dynamics Perspective nam af van een
verlies van EUR 0,73 miljoen in 2008 naar een verlies van EUR 0,14
miljoen in 2009.
De holding werd verkleind naar een klein maar effectief team.
Operationele kosten bedroegen EUR 1,09 miljoen in 2009 (2008: EUR 1,15
miljoen), inclusief EUR 0,23 miljoen aan kosten voor de nieuwe LOFT
productlijn (2008: EUR 0) en EUR 0,049 miljoen voor eigen vermogen
betalingen in aandelen (2008: EUR 0). Gecorrigeerd voor deze effecten,
tonen de operationele kosten een sterke afname. Het operationele
verlies over 2009 bedroeg EUR 1,33 miljoen (2008: EUR 2,56 miljoen
verlies), waarbij het verlies in 2008 een last in verband met
impairment van goodwill omvatte van EUR 1,2 miljoen. In 2009 zijn er
geen impairments genomen.
Kasstroom, investeringen, financiering. De operationele kasstroom
bedroeg in EUR 0,06 miljoen negatief in 2009. (2008: EUR 1,39 miljoen
positief). De daling ten opzichte van 2008 is voornamelijk te wijten
aan de voortdurende zwakke economische omstandigheden en de afgenomen
opbrengsten. De kasstroom uit investeringen bedroeg EUR 1,93 miljoen
negatief in 2009 (2008: EUR 1,60 miljoen negatief). De afname in 2009
wordt voornamelijk veroorzaakt door de investeringen in de software
ontwikkeling van de nieuwe LOFT productlijn. De kasstroom uit
financieringsactiviteiten bedroeg EUR 1,02 miljoen positief (2008: EUR
1,48 miljoen positief).
De totale verandering in liquide middelen in 2009 bedroeg EUR 0,97
miljoen negatief (2008: EUR 1,27 miljoen positief).
Het nieuwe businessplan om de omzet op structurele basis te verhogen en
nieuwe markten te betreden, en nieuwe producten in nieuwe en bestaande
markten te lanceren, vereiste een sterkere kapitaalstructuur dat het
vereiste werkkapitaal zou financieren en het strategische groeiplan zou
faciliteren. In juni 2009 is er overeenstemming bereikt met de
grootaandeelhouders van de onderneming over een onderhandse plaatsing
van aandelen. Via de onderhandse plaatsing bij grootaandeelhouders en
de bestuursleden, heeft NedSense additionele financiering verkregen van
EUR 1 miljoen, tegen een koers van EUR 0,40 per aandeel (nominale
waarde EUR 0,10 per aandeel). Verder is de kredietfaciliteit met de
belangrijkste financier heronderhandeld. NedSense en haar financier
zijn overeengekomen dat NedSense een optie zal nemen om een maximum van
EUR 550,000 van de uitstaande lening van EUR 2,1 miljoen om te zetten
in NedSense aandelen. Aan deze optie zijn geen kosten verbonden en de
optie is geldig tot en met december 2010. Het omzetten is alleen
mogelijk als NedSense het restant van de lening tegelijkertijd
afbetaalt. De financier is ook akkoord gegaan met een verlaging van de
rente op de lening, onder de voorwaarde dat als de uitstaande lening
niet voor 1 juli 2010 is afgelost, de rentekosten weer zullen stijgen.
Balans. De vaste activa stegen van EUR 8,26 miljoen eind 2008 tot EUR
8,64 miljoen eind 2009, voornamelijk door de kapitalisatie van
ontwikkelde software voor de nieuwe LOFT productlijn gelanceerd in
september 2009.
Als gevolg van de negatieve resultaten over de afgelopen jaren, lijdt
NedSense verliezen die fiscaal voorwaarts gecompenseerd kunnen worden.
Deze tax assets komen niet terug op de balans aangezien het management
op het moment niet zeker is dat er voldoende belastbare winst wordt
gemaakt in de nabije toekomst om de waarde van deze tax assets te
realiseren. Aandeelhoudersvermogen steeg van EUR 4,05 miljoen op 31
december 2008 tot EUR 4,32 miljoen op 31 december 2009. Deze stijging
van EUR 0,27 miljoen is het resultaat van een netto verlies van EUR
1,68 miljoen in 2009, het omzetten van de verplichte converteerbare
lening inclusief een rente van EUR 0,87 miljoen in aandelen, de
uitgifte van nieuwe aandelen voor een bedrag van EUR 1 miljoen, en de
EUR 0,049 miljoen voor eigen vermogen betalingen in aandelen. Als
gevolg van deze veranderingen, steeg de solvabiliteit naar 34,1% op 31
december 2009, van 33,7% op 31 december 2008 (waarbij het eigen
vermogen ultimo 2008 ook de verplicht converteerbare lening).
Het aantal uitstaande gewone aandelen, met een nominale waarde van EUR
0,10 per aandeel, was 9,831,354 op 31 december 2009.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de financiële bijlagen.
Q1 2010 trading statement en outlook
De marktomstandigheden verbeteren zich sinds het vierde kwartaal van
2009. In het eerste kwartaal van 2010 was de verkoop van nieuwe
software in lijn met de verwachtingen en significant beter dan in Q1/FY
2009, wat een herstel van de markt aantoont. Omzet uit
onderhoudscontracten staat nog steeds onder druk als gevolg van de
negatieve marktomstandigheden in 2008/2009. Een aantal klanten heeft
haar contracten moeten beëindigen in 2008/2009. In het eerste kwartaal
heeft NedGraphics een nieuwe LOFT klant binnengehaald, de leidende top
kwaliteit textiel groep Rubelli S.p.A. uit Italië. De in 2009
ingevoerde kostenbesparingsprogrammas resulteren in lagere kosten, maar
enigszins onder verwachting. Het operationele resultaat was negatief,
terwijl de vrije kasstroom positief was in het eerste kwartaal.
In 2010 starten we met de invoering van fase 3 van de Value Triangle.
We zullen uitbreiden binnen en buiten onze huidige markten, volledig
gefocust en gebruikmakend van de sterke basis waarop NedSense gestoeld
is. De transitiefase van 2009 vond snel plaats en was allesomvattend,
maar de mentaliteit binnen NedSense is nu veel proactiever en
agressiever. De komende jaren zullen ongetwijfeld vol zitten met
uitdagingen nu we houvast krijgen op onze sterke punten. De sterk
verbeterde kwaliteit van onze organisatie en de nieuwe mogelijkheden
van LOFT zorgen er echter voor dat we deze uitdagingen met vertrouwen
tegemoet zien. We zullen een hoog niveau van flexibiliteit in onze
strategie en haar uitrol inbouwen; we zullen opbrengsten en kosten met
elkaar in balans brengen, waar nodig alternatieve maatregelen inzetten;
en we zullen de mogelijkheden die op ons pad komen door het beginnende
herstel van onze industrie aangrijpen.
Financiering zal in 2010 een van onze belangrijkste prioriteiten
blijven. De lening van de onderneming van EUR 2.1 miljoen loopt op 31
december 2010 af. Omdat de operationele cash flow onvoldoende is om
deze schuld af te lossen, moet de lening geherfinancierd worden. Gezien
de inleidende gesprekken hierover, zijn we ervan overtuigd dat de
lening succesvol kan worden geherfinancierd voor de vervaldatum.
Bijlagen:
* Geconsolideerde balans per 31 december 2009
* Geconsolideerde winst- en verliesrekening over 2009
* Geconsolideerd kasstroomoverzicht over 2009
*
Eigen vermogen, kapitaal en reserves
Over NedSense enterprises n.v. en NedGraphics
NedGraphics is een volledige dochtermaatschappij van NedSense
enterprises n.v., die over een periode van meer dan 30 jaar een
indrukwekkend track record heeft opgebouwd met het ontwikkelen en
bouwen van software toepassingen voor de mode en textiel branche.
NedSense bedient meer dan 3,500 klanten via een wereldwijd netwerk van
meer dan 42 agenten en partners. De 14 eigen kantoren zijn allen
gelegen in de leidende ontwerp- en productiecentra van de mode- en
textiel branche. Teneinde haar dominante marktpositie op het gebied van
ondermeer CAD CAM te behouden en uitbouwen investeert NedGraphics
continu in hooggekwalificeerde medewerkers, marktonderzoek en
productontwikkeling.
De bedrijfsfilosofie en de professionele marktbenadering van
NedGraphics dragen bij aan een nauwe samenwerking met de beste
ontwerpers en producenten waarbij de rijke functionaliteit van de
toepassingen centraal staat. Zo kunnen klanten tot betere commerciële
resultaten komen, hetzij door een kortere doorlooptijd naar de markt,
hetzij door een geoptimaliseerd product ontwikkelingsproces en/of de
vermindering van monster kosten. Elke sofware toepassing wordt
aangeboden binnen een volledig geïntegreerd model om zo de beste
huidige en toekomstige operationele performance te kunnen waarborgen.
NedSense is genoteerd op NYSE Euronext Amsterdam . Voor meer
informatie verwijzen we u naar www.nedgraphics.com en www.nedsense.nl
Blue Fox Enterprises N.V.