Blue Fox Enterprises N.V.

Vianen, 27 april 2010

* NedSense kondigt jaarresultaten 2009 en trading update Q1 2010 aan

Highlights 2009

Omvorming tot NedSense betekent een belangrijke stap in het transformatieproces
Omzet uit onderhoudscontracten gehandhaafd in voortdurend moeilijke marktomstandigheden
Lager kostenniveau en verbeterend operationeel resultaat Financiering veiliggesteld met uitgifte van nieuwe aandelen en heronderhandeling van lening met financier; positieve kaspositie bereikt
Eerste klantencontract afgesloten voor het nieuw ontwikkeld programma LOFT; begonnen met opbouw van verkoopkanaal

Kerncijfers (in 1,000)

FY 2009

FY 2008

Resultaat uit gecontinueerde activiteiten

Netto omzet

8.123

9.809

Bedrijfsresultaat

(1.574)

(2.268)

Netto resultaat

(1.680)

(6.182)

Kasstroom

(973)


1.268

31 dec 09

31 dec 08

Balansgegevens

Balanstotaal

12.674

14.520

Eigen Vermogen

4.316

4.048

Garantie vermogen

4.316

4.898

Ratios (in %)

Bedrijfsresultaat / netto omzet

(19,4)

(23,1)

Netto resultaat / netto omzet

(20,7)

(63,0)

Solvabiliteit (gebaseerd op het garantievermogen)

34,1

33,7

Liquiditeit


1,0


1,7

Gegevens per aandeel (in euros)

Gemiddeld aantal uitstaande aandelen


7.884.917


4.433.702

Resultaat per aandeel

(0,21)

(1,39)

Kasstroom per aandeel

(0,12)

0,29

De NedSense strategie
Gedurende het verslagjaar heeft de onderneming, Blue Fox Enterprises, een drastische strategische heroriëntatie ondergaan, wat heeft geleid tot het nieuwe NedSense enterprises n.v. (NEDSE). Met de benoeming van de nieuwe Raad van Bestuur in december 2008 is een businessplan gelanceerd, gebaseerd op de Value Triangle bestaande uit vier componenten: revenue growth, performance improvement, sustainability en marketdevelopment. De nieuwe naam en strategische richting zullen de positie van de belangrijkste werkmaatschappij NedGraphics in de textiel en mode industrie versterken.

Gedurende 2009 had de textiel en mode markt nog steeds te lijden onder de effecten van de economische crisis. Het businessplan moest met name gericht zijn op maatregelen om de onderneming te laten overleven en haar marktpositie te verbeteren, gebaseerd op de sterke kennis en solide reputatie van NedGraphics. Een belangrijk element in de nieuwe strategie was het beter bereiken van de partners in de markt. De transformatie van de onderneming in een netwerkorganisatie maakt het mogelijk gebruik te maken van de expertise en middelen van partnerorganisaties, waaronder een aantal universiteiten. Hiermee wordt een ambassadeursnetwerk gecreëerd dat onze producten aan de markt kan aanbevelen. Naast het behouden van de klanten-, producten- en distributiebasis, richt het nieuwe businessplan zich op innovatie en marktleiderschap door innovatieve oplossingen. De introductie van volumegedreven businessmodellen en korte ontwikkelingscycli richten zich op het scheppen van een creatieve omgeving waarin nieuwe initiatieven gekoesterd worden.

LOFT
In september 2009 is de nieuwe productlijn LOFT gelanceerd, zes maanden nadat in april 2009 het initiële concept het licht zag en de business scope gedefinieerd werd. LOFT is een innovatief technologieplatform dat ten doel heeft de klanten van NedGraphics direct te koppelen aan hun klanten en eindgebruikers. LOFT is een duidelijk innovatieve productlijn, die het toekomstig marktpotentieel van de onderneming laat zien. Aangezien de software industrie zich met hoge snelheid ontwikkelt zijn snelle concept-to-market processen essentieel. Met LOFT, beantwoorden we aan de eisen van de markt wat betreft grotere creativiteit en flexibiliteit in het gebruik van internet als medium en voor technologieën die de omzet van de onderneming aanzienlijk verhogen.

Financiële resultaten 2009

Financiële resultaten. NedSense heeft over 2009 een nettoverlies van EUR 1,68 miljoen geboekt (2008: EUR 6,18 miljoen verlies). Deze verbetering was voornamelijk het resultaat van de verkoop van de Porini activiteiten, die een verlies genereerden van EUR 3,7 miljoen uit operaties en verkoop in 2008. Voortgezette activiteiten omvatten de CAD/CAM activiteiten van NedGraphics en de ERP activiteiten van Dynamics Perspective. Het bedrijfsresultaat van de voortgezette activiteiten in 2009 bedroegen EUR 1.57 miljoen negatief (2008: EUR
2,27 miljoen negatief).

De totale netto omzet daalde met 17% naar EUR 8,12 miljoen in 2009 (2008: EUR 9,80 miljoen), waarvan ongeveer 90% komt van NedGraphics. De netto omzet van NedGraphics daalde 16% naar EUR 7,35 miljoen (2008: EUR 8,75 miljoen), als gevolg van voortdurende zwakke, hoewel licht herstellende, wereldwijde economische bedrijfsomstandigheden. De lagere netto omzet had een directe invloed op het bedrijfsresultaat, dat daalde van EUR 0,36 miljoen in 2008 naar een verlies van EUR 0,1 miljoen in 2009. De opbrengst van de ERP-activiteiten van Dynamics Perspective daalde van EUR 1,06 miljoen in 2008 naar EUR 0,76 miljoen in 2009. Het bedrijfsresultaat van Dynamics Perspective nam af van een verlies van EUR 0,73 miljoen in 2008 naar een verlies van EUR 0,14 miljoen in 2009.

De holding werd verkleind naar een klein maar effectief team. Operationele kosten bedroegen EUR 1,09 miljoen in 2009 (2008: EUR 1,15 miljoen), inclusief EUR 0,23 miljoen aan kosten voor de nieuwe LOFT productlijn (2008: EUR 0) en EUR 0,049 miljoen voor eigen vermogen betalingen in aandelen (2008: EUR 0). Gecorrigeerd voor deze effecten, tonen de operationele kosten een sterke afname. Het operationele verlies over 2009 bedroeg EUR 1,33 miljoen (2008: EUR 2,56 miljoen verlies), waarbij het verlies in 2008 een last in verband met impairment van goodwill omvatte van EUR 1,2 miljoen. In 2009 zijn er geen impairments genomen.

Kasstroom, investeringen, financiering. De operationele kasstroom bedroeg in EUR 0,06 miljoen negatief in 2009. (2008: EUR 1,39 miljoen positief). De daling ten opzichte van 2008 is voornamelijk te wijten aan de voortdurende zwakke economische omstandigheden en de afgenomen opbrengsten. De kasstroom uit investeringen bedroeg EUR 1,93 miljoen negatief in 2009 (2008: EUR 1,60 miljoen negatief). De afname in 2009 wordt voornamelijk veroorzaakt door de investeringen in de software ontwikkeling van de nieuwe LOFT productlijn. De kasstroom uit financieringsactiviteiten bedroeg EUR 1,02 miljoen positief (2008: EUR
1,48 miljoen positief).

De totale verandering in liquide middelen in 2009 bedroeg EUR 0,97 miljoen negatief (2008: EUR 1,27 miljoen positief).

Het nieuwe businessplan om de omzet op structurele basis te verhogen en nieuwe markten te betreden, en nieuwe producten in nieuwe en bestaande markten te lanceren, vereiste een sterkere kapitaalstructuur dat het vereiste werkkapitaal zou financieren en het strategische groeiplan zou faciliteren. In juni 2009 is er overeenstemming bereikt met de grootaandeelhouders van de onderneming over een onderhandse plaatsing van aandelen. Via de onderhandse plaatsing bij grootaandeelhouders en de bestuursleden, heeft NedSense additionele financiering verkregen van EUR 1 miljoen, tegen een koers van EUR 0,40 per aandeel (nominale waarde EUR 0,10 per aandeel). Verder is de kredietfaciliteit met de belangrijkste financier heronderhandeld. NedSense en haar financier zijn overeengekomen dat NedSense een optie zal nemen om een maximum van EUR 550,000 van de uitstaande lening van EUR 2,1 miljoen om te zetten in NedSense aandelen. Aan deze optie zijn geen kosten verbonden en de optie is geldig tot en met december 2010. Het omzetten is alleen mogelijk als NedSense het restant van de lening tegelijkertijd afbetaalt. De financier is ook akkoord gegaan met een verlaging van de rente op de lening, onder de voorwaarde dat als de uitstaande lening niet voor 1 juli 2010 is afgelost, de rentekosten weer zullen stijgen.

Balans. De vaste activa stegen van EUR 8,26 miljoen eind 2008 tot EUR
8,64 miljoen eind 2009, voornamelijk door de kapitalisatie van ontwikkelde software voor de nieuwe LOFT productlijn gelanceerd in september 2009.

Als gevolg van de negatieve resultaten over de afgelopen jaren, lijdt NedSense verliezen die fiscaal voorwaarts gecompenseerd kunnen worden. Deze tax assets komen niet terug op de balans aangezien het management op het moment niet zeker is dat er voldoende belastbare winst wordt gemaakt in de nabije toekomst om de waarde van deze tax assets te realiseren. Aandeelhoudersvermogen steeg van EUR 4,05 miljoen op 31 december 2008 tot EUR 4,32 miljoen op 31 december 2009. Deze stijging van EUR 0,27 miljoen is het resultaat van een netto verlies van EUR
1,68 miljoen in 2009, het omzetten van de verplichte converteerbare lening inclusief een rente van EUR 0,87 miljoen in aandelen, de uitgifte van nieuwe aandelen voor een bedrag van EUR 1 miljoen, en de EUR 0,049 miljoen voor eigen vermogen betalingen in aandelen. Als gevolg van deze veranderingen, steeg de solvabiliteit naar 34,1% op 31 december 2009, van 33,7% op 31 december 2008 (waarbij het eigen vermogen ultimo 2008 ook de verplicht converteerbare lening).

Het aantal uitstaande gewone aandelen, met een nominale waarde van EUR 0,10 per aandeel, was 9,831,354 op 31 december 2009.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de financiële bijlagen.

Q1 2010 trading statement en outlook
De marktomstandigheden verbeteren zich sinds het vierde kwartaal van
2009. In het eerste kwartaal van 2010 was de verkoop van nieuwe software in lijn met de verwachtingen en significant beter dan in Q1/FY
2009, wat een herstel van de markt aantoont. Omzet uit onderhoudscontracten staat nog steeds onder druk als gevolg van de negatieve marktomstandigheden in 2008/2009. Een aantal klanten heeft haar contracten moeten beëindigen in 2008/2009. In het eerste kwartaal heeft NedGraphics een nieuwe LOFT klant binnengehaald, de leidende top kwaliteit textiel groep Rubelli S.p.A. uit Italië. De in 2009 ingevoerde kostenbesparingsprogrammas resulteren in lagere kosten, maar enigszins onder verwachting. Het operationele resultaat was negatief, terwijl de vrije kasstroom positief was in het eerste kwartaal.

In 2010 starten we met de invoering van fase 3 van de Value Triangle. We zullen uitbreiden binnen en buiten onze huidige markten, volledig gefocust en gebruikmakend van de sterke basis waarop NedSense gestoeld is. De transitiefase van 2009 vond snel plaats en was allesomvattend, maar de mentaliteit binnen NedSense is nu veel proactiever en agressiever. De komende jaren zullen ongetwijfeld vol zitten met uitdagingen nu we houvast krijgen op onze sterke punten. De sterk verbeterde kwaliteit van onze organisatie en de nieuwe mogelijkheden van LOFT zorgen er echter voor dat we deze uitdagingen met vertrouwen tegemoet zien. We zullen een hoog niveau van flexibiliteit in onze strategie en haar uitrol inbouwen; we zullen opbrengsten en kosten met elkaar in balans brengen, waar nodig alternatieve maatregelen inzetten; en we zullen de mogelijkheden die op ons pad komen door het beginnende herstel van onze industrie aangrijpen.

Financiering zal in 2010 een van onze belangrijkste prioriteiten blijven. De lening van de onderneming van EUR 2.1 miljoen loopt op 31 december 2010 af. Omdat de operationele cash flow onvoldoende is om deze schuld af te lossen, moet de lening geherfinancierd worden. Gezien de inleidende gesprekken hierover, zijn we ervan overtuigd dat de lening succesvol kan worden geherfinancierd voor de vervaldatum.

Bijlagen:

* Geconsolideerde balans per 31 december 2009
* Geconsolideerde winst- en verliesrekening over 2009
* Geconsolideerd kasstroomoverzicht over 2009
*
Eigen vermogen, kapitaal en reserves

Over NedSense enterprises n.v. en NedGraphics
NedGraphics is een volledige dochtermaatschappij van NedSense enterprises n.v., die over een periode van meer dan 30 jaar een indrukwekkend track record heeft opgebouwd met het ontwikkelen en bouwen van software toepassingen voor de mode en textiel branche.

NedSense bedient meer dan 3,500 klanten via een wereldwijd netwerk van meer dan 42 agenten en partners. De 14 eigen kantoren zijn allen gelegen in de leidende ontwerp- en productiecentra van de mode- en textiel branche. Teneinde haar dominante marktpositie op het gebied van ondermeer CAD CAM te behouden en uitbouwen investeert NedGraphics continu in hooggekwalificeerde medewerkers, marktonderzoek en productontwikkeling.

De bedrijfsfilosofie en de professionele marktbenadering van NedGraphics dragen bij aan een nauwe samenwerking met de beste ontwerpers en producenten waarbij de rijke functionaliteit van de toepassingen centraal staat. Zo kunnen klanten tot betere commerciële resultaten komen, hetzij door een kortere doorlooptijd naar de markt, hetzij door een geoptimaliseerd product ontwikkelingsproces en/of de vermindering van monster kosten. Elke sofware toepassing wordt aangeboden binnen een volledig geïntegreerd model om zo de beste huidige en toekomstige operationele performance te kunnen waarborgen. NedSense is genoteerd op NYSE Euronext Amsterdam . Voor meer informatie verwijzen we u naar www.nedgraphics.com en www.nedsense.nl