Gemeente Utrecht


2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
51 Vragen van mevrouw B. Dibi en K. Bouazani
(ingekomen 1 april 2010
en antwoorden door het college verzonden op 27 april 2010


Steeds vaker ontvangt de PvdA signalen over de slechte telefonische bereikbaarheid en de lange wachtlijst bij de Gemeentelijke Kredietbank Utrecht. Aanvragen voor schuldhulpverlening zouden hierdoor niet op tijd behandeld worden. Hierdoor raken mensen dieper in de problemen dan de bedoeling is. De PvdA fractie vindt het belangrijk dat mensen, juist in deze economisch moeilijke periode, op tijd en zorgvuldig worden geholpen. Zeker in deze economische onzekere tijden willen wij niet dat mensen extra lang moeten wachten.

Naar aanleiding van bovenstaande heeft de PvdA fractie de volgende vragen:

1. Is het College op de hoogte van deze signalen over de Kredietbank?
Het College is op de hoogte van de signalen over de wachtlijst voor schuldhulpverlening bij Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De signalen over een slechte telefonische bereikbaarheid zijn
bij het College niet bekend.


2. Is er sprake van een wachtlijst bij de Kredietbank en zo ja hoe lang staan mensen op de wachtlijst voordat ze daadwerkelijk geholpen worden.?

Ja, er is sprake van een wachtlijst. Met ingang van 27 maart is een open spreekuur ingericht voor alle nieuwe klanten. Iedere burger die zich meldt voor een aanvraag schuldhulpverlening krijgt direct een gesprek van een half uur. In dit gesprek wordt gekeken naar het probleem van de klant. Dit kan leiden tot een advies of tot een aanvraag voor schuldhulpverlening. Voor de aanvraag wordt er dan een aparte intake gepland. Nadat mensen zich hebben aangemeld, vindt de intake plaats na 12 weken. De mensen die al eerder een aanvraag hebben ingediend, maar nog geen intake hebben gekregen worden nu eveneens uitgenodigd voor dit open spreekuur. Hiermee wordt de wachttijd verkort (zie ook het antwoord bij vraag 7).

3. Is het juist dat jongeren onder de 27 jaar zich niet bij de Kredietbank kunnen aanmelden en worden doorverwezen naar het jongerenloket?


Dat is juist.

4. Zo ja, wat zijn de gevolgen van deze extra doorverwijzing en leidt dit eveneens tot een wachtlijst voor schuldhulpverlening onder de jongeren?

Het jongerenloket is bij uitstek de plek voor jongeren tot 27 jaar. Het is een frontoffice waar alle leefgebieden van de jongeren integraal worden betrokken, waaronder werk, opleiding en inkomen. Op het jongerenloket is vanuit Sociale Zaken en Werkgelegenheid specifieke deskundigheid aanwezig op het terrein van schuldhulpverlening. Mocht blijken dat er een schuldenregeling nodig is, dan wordt de jongere voor specialistische hulp doorverwezen naar de back-office van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor een intake schuldhulpverlening. Dit leidt niet tot een extra wachtlijst specifiek voor jongeren.

5. Deelt u met ons de mening dat de toename van schuldhulpvragen een mogelijk signaal is dat de armoede in Utrecht toeneemt?

Een toename van schuldhulpvragen kan een signaal zijn dat de armoede toeneemt, maar er hoeft niet direct een relatie te zijn. Ook mensen die we niet beschouwen als arm kunnen met problematische schulden te maken hebben. Er kunnen meerdere oorzaken ten grondslag liggen aan een toename van schuldhulpvragen. De kredietcrisis speelt een rol, de ruime mogelijkheden om een lening af te sluiten, maar ook de toename in de aandacht voor schuldhulpverlening en de bekendheid van onze dienstverlening.

6. Hoe beoordeelt het College de huidige stand van zaken bij de Kredietbank

Het College beoordeelt het bestaan van wachtlijsten als een onwenselijke situatie (zie ook het antwoord op vraag 7).

7. Is het College met ons van mening dat het wenselijk is om de wachttijden bij de schuldhulpverlening aanzienlijk te bekorten en mensen binnen maximaal vier weken te hebben geholpen, vooruitlopend op de wettelijke verplichting per 2011? Zo ja, kunt U de raad informeren op welke wijze U deze doelstelling wilt bereiken?

Het streven van het College is om de wachtlijsten te verkorten naar maximaal vier weken. Dit sluit aan bij de aanstaande wetgeving. De wachttijd is de periode die verstrijkt tussen het moment dat een burger zich tot ons wendt voor schuldhulpverlening en het eerste gesprek waarin de hulpvraag wordt vastgesteld. Op drie manieren wordt aan deze doelstelling gewerkt. In de eerste plaats wordt er met de inzet van incidentele middelen voor schuldhulpverlening extra geïnvesteerd in het wegwerken van de wachtlijsten mede in het kader van de kredietcrisis (zie hiervoor de commissiebrief schuldhulpverlening, 09.079048, 22/9/09). In de tweede plaats zal de nieuwe werkwijze bij Sociale Zaken en Werkgelegenheid leiden tot versnelde processen, die de doorstroom bevorderen. De implementatie van deze nieuwe werkwijze, waarbij één front office Sociale Voorzieningen tot stand komt, is momenteel in de afrondende fase. Tenslotte is er, zoals in het antwoord op vraag 2 is toegelicht, met ingang van 27 maart een open spreekuur ingericht. Iedere burger die zich meldt voor een aanvraag schuldhulpverlening krijgt een gesprek van een half uur. Dit kan leiden tot een advies of tot een aanvraag voor schuldhulpverlening. Hiermee worden de wachttijden verkort.


---- --