Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

De kiezer verleid? Verkiezingsaffiches NL/DE
Museum voor Communicatie opent tentoonstelling in kader van manifestatie Den Haag Design en Overheid

Den Haag - Op dinsdag 27 april opent in het Museum voor Communicatie de tentoonstelling De kiezer verleid? Verkiezingsaffiches NL/DE. Met deze tentoonstelling gaat de omvangrijke manifestatie Den Haag Design en Overheid van start. Bezoekers kunnen tientallen reproducties van verkiezingsaffiches uit Nederland en Duitsland vanaf 1918 met elkaar vergelijken. Maakt een portret van Femke Halsema meer indruk dan een blote dame? Zetten partijen zich in beide landen op eenzelfde manier af tegen hun concurrenten en werken foto's beter dan illustraties? Natuurlijk valt er ook echt wat te kiezen: bezoekers kunnen stemmen op het beste affiche van de tentoonstelling. De kiezer verleid? Verkiezingsaffiches NL/DE is mogelijk gemaakt door Stichting Design Den Haag en is te zien tot en met december 2010.

De tegenpartij
De tentoonstelling bestaat uit vijf thema's met zowel Nederlandse als Duitse verkiezingsaffiches. Bekende koppen toont affiches met een portret van de lijsttrekker. Hendrik Colijn, afgebeeld als stuurman, was hiermee 1925 een voorloper. Zijn portret sloeg aan in een wereld waar televisie en internet nog niet voor brede bekendheid van personen zorgde. In Wij zijn voor staat het partijprogramma centraal. Het affiche van de PSP uit 1971 bijvoorbeeld toont een naakte vrouw in een grasveld met de leus 'ontwapenend'. De tegenpartij laat affiches zien waarin partijen zich afzetten tegen hun concurrenten. Albert Hahn ontwierp in 1918 een affiche voor de SDAP. Het veelarmige monster van het kapitalisme, dat de oorzaak is van zoveel oorlogsleed, honger en ellende, kan enkel vernietigd worden door rood te stemmen. Dit zijn wij bevat affiches waar partijen zichzelf in het brede spectrum van de politiek neerzetten. In 1998 laat de Duitse FDP een geel visje tegen een grote stroom van oranje vis sen inzwemmen, 'Einer muß es ja tun'. Stem! geeft heel concreet een stemoproep. Een Duits affiche uit 1931 toont de partijnaam 'Deutsch National' in een schietroos, de kiezer moet weloverwogen richten. Na zoveel inspiratie stemmen bezoekers zelf op het beste affiche, uiteraard in een ouderwets stemhokje (twee personen tegelijkertijd toegestaan).

Den Haag Design en Overheid
In de zomer van 2010 vindt de eerste editie plaats van Den Haag Design en Overheid, een unieke manifestatie die zich richt op de relatie tussen design en overheid op het gebied van ontwerp voor de openbare ruimte, architectuur en visuele communicatie. Elke editie is een samenwerking tussen Den Haag en een andere Europese regeringsstad. Dit jaar: Berlijn. www.designdenhaag.eu

Museum voor Communicatie
Bezoekadres: Zeestraat 82, 2518 AD Den Haag. Informatie voor bezoekers is te vinden op www.muscom.nl, in onze nieuwsbrief (inschrijven via de website) en via 070 330 75 00.