Ingezonden persbericht


Event 2.0: sociale media op de congresvloer

Utrecht (TCD 2010), 27 april 2010 - Terwijl iedereen op LinkedIn, Hyves of Facebook zit, en de meesten van ons ook wel twitteren, chatten of minstens sms'en, lopen we op beurzen en congressen nog rond met plastic tassen vol documentatie en visitekaartjes. Dat kan anders: beter, goedkoper en milieuvriendelijker. Event 2.0 van Alcatel-Lucent is die oplossing.

Alcatel-Lucent heeft de technologie die hierachter schuil gaat, ontwikkeld in het Bell Laboratories. Hetzelfde geldt voor de applicaties die daarop gebouwd zijn. De technologie is vergelijkbaar met die van elektronische toegangspasjes en de OV-chipkaart: een chip met een unieke code die op enige afstand kan worden gelezen. Vervolgens kan de hele papierwinkel, van toegangspasjes tot documentatie en visitekaartjes worden overgeslagen. En meer nog: het biedt exposanten en bezoekers ook na het congres of de beurs een gemeenschappelijk platform om met elkaar te communiceren. Ook kunnen exposanten interactieve toepassingen bieden die veel informatiever en spannender zijn dan welke folder ook. En goedkoper. Bezoekers kunnen de netwerken die ze tijdens de beurs of het congres hebben opgebouwd zichtbaar maken. Exposanten kunnen het gedrag van de bezoekers volgen en analyseren. Bezoekers hebben veel eenvoudiger toegang tot informatie. Op het moment en de plek die hen het beste uitkomt. Ze k unnen het beter bewaren, doorsturen of verbanden leggen. Event 2.0 is dan ook hun geheugen en archief.

De praktijk
Ofschoon gloednieuw, is Event 2.0 al op veel beurzen toegepast. Hoe gaat dat in z´n werk? Dat kan al voor het evenement beginnen: elke genodigde krijgt een eigen webpagina die hij bijvoorbeeld kan gebruiken om zich in te schrijven en informatie op te zoeken. Op de dag zelf komt de bezoeker bij de inschrijfbalie en ontvangt hij daar de bekende badge met zijn naam, functie en/of organisatie. Deze badge bevat tevens een chip met unieke code; door de organisatoren eenvoudig aan te brengen met een sticker. Als de bezoeker op gesprek is bij de stand van een exposant, hoeft hij alleen maar even zijn badge langs een kaartlezer te halen om een brochure of andere documentatie op zijn persoonlijke webpagina te laden. Dat kan natuurlijk ook audio of video zijn, of interactieve toepassingen. Met mobiel internet kan de bezoeker dit materiaal later op elke plek, wanneer het hem uitkomt, doornemen. En desgewenst ook doorsturen naar bijvoorbeeld collega's.

Het uitwisselen van visitekaartjes kan nog steeds. Maar makkelijker is het om even de badges direct na elkaar langs de kaartlezer te halen. De gegevens worden dan automatisch opgeslagen in de zogenaamde BizXchange, een kaartenbak met elektronische visitekaartjes op de eigen webpagina. Visitekaartjes die je niet meer per ongeluk kwijt kunt raken. Deze elektronische uitwisseling maakt ook de Social Radar mogelijk: een grafische weergave van wie je allemaal hebt ontmoet, en ook weer wie van dit netwerk onderling elektronische visitekaartjes hebben uitgewisseld.

Allemaal geweldige voordelen voor de bezoekers. Voor de organisatoren belangrijk want dat maakt hun evenement een stuk aantrekkelijker. Daarnaast ook milieuvriendelijker: er kunnen heel wat bomen blijven staan omdat er geen papier meer aan te pas komt. En dat scheelt de exposanten ook flink wat geld. Het meest aantrekkelijke van Event 2.0 is misschien nog wel de schat aan data die het biedt: je kunt precies nagaan wat de routing is, hoe lang bezoekers waar verblijven, welke documentatie wordt opgevraagd, enzovoort. Belangrijke informatie voor de optimalisatie van het congres of de beurs, zelfs nog tijdens het evenement zelf - of misschien wel: juist tijdens het evenement. En ondertussen biedt Event 2.0 ook een communicatiekanaal tussen exposanten en individuele bezoekers nadat het evenement heeft plaatsgevonden.

Frank Verweij, Marketing Directeur Benelux Alcatel-Lucent Enterprise Market Group: "Deelname aan een vakbeurs betekent een investering van ongeveer een ton. Met Event 2.0 breng je dat bedrag terug met tien procent of meer. Organisatoren besparen tot wel dertig procent door onder meer de elektronische registratie. En ondertussen breidt je het aanbod van functionaliteiten drastisch uit. Event 2.0 is voor beurzen en congressen onmisbaar. Of eigenlijk: je kunt het net zo makkelijk missen als internet."

Over Alcatel-Lucent
Alcatel-Lucent (Euronext Paris en NYSE: ALU) biedt oplossingen waarmee service providers, ondernemingen en overheden diensten op het vlak van spraak, data- en videocommunicatie kunnen verlenen aan eindgebruikers. Als marktleider in vaste, mobiele en geconvergeerde breedband networking, en in IP-technologie, -toepassingen en -diensten, biedt Alcatel-Lucent end-to-end oplossingen die communicatiediensten mogelijk maken voor mensen thuis, op het werk en onderweg. Met vestigingen in meer dan 130 landen, is Alcatel-Lucent een lokale partner met een wereldwijd bereik. De onderneming beschikt over de meest ervaren mondiale serviceteams op de markt en over één van de grootste organisaties voor onderzoek, technologie en vernieuwing binnen de telecommunicatiemarkt. Alcatel-Lucent behaalde in 2009 een omzet van 15,2 miljard euro. Het hoofdkantoor is gevestigd in Parijs. Meer informatie over Alcatel-Lucent is te vinden op www.alcatel-lucent.com.