Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Handreikingen Financiële Educatie in het onderwijs gepresenteerd

Den Haag 27-4-10: Prinses Màxima heeft dinsdag 27 april de eerste exemplaren in ontvangst genomen van de Handreikingen Financiële Educatie voor het onderwijs. Dat gebeurde tijdens de platformbijeenkomst jongeren en geld van CentiQ, Wijzer in geldzaken. Onderzoek wijst uit dat het nodig is om jongeren te leren omgaan met geld. Het onderwijs speelt daarin een belangrijke rol. De Handreikingen Financiële Educatie voor het onderwijs geven antwoord op de vraag hoe financiële educatie op school het beste een plaats kan krijgen in bestaande vakken en bevat praktische aanwijzingen, tips en ideeën om 'leren omgaan met geld' eenvoudig toe te passen in de lessen.

Wegwijzer met aansprekende voorbeelden
De handreikingen zijn ontwikkeld door SLO, Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling en zijn een praktische wegwijzer voor docenten. Het beschrijft het stappenplan om aan de slag te gaan met financiële educatie; praktijkervaringen; de wettelijke kaders en kerndoelen; checklists en beschrijvingen van de geteste leermaterialen en middelen. Uitgebreidere informatie hierover staat op www.wijzeringeldzaken.nl/onderwijs. De handreikingen bevatten aansprekende ervaringen en adviezen vanuit de pilotscholen, die geselecteerde projecten en lesmaterialen over 'leren omgaan met geld' uitprobeerden. De pilots vonden plaats in het Primair Onderwijs, Onderbouw Voortgezet Onderwijs/VMBO en Speciaal (Voortgezet) Onderwijs en toonden aan dat financiële educatie thematisch en creatief kan worden ingepast in bestaande vakken .

Geen nieuw vak
Financiële educatie is geen nieuw fenomeen in het onderwijs. Het is terug te vinden in de kerndoelen en het sluit goed aan bij bestaande vakken als rekenen en wereldoriëntatie, economie, wiskunde, mens & maatschappij en burgerschap. De handreiking is erop gericht 'leren omgaan met geld' eenvoudig te integreren in die bestaande vakken.

Drie versies van de handreikingen
Financiële educatie in het onderwijs richt zich op leerlingen van 8 tot 18 jaar, in primair onderwijs, speciaal (voortgezet) onderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs. Er is gekozen voor drie handreikingen omdat de leeftijden en leerbehoeften van de leerlingen tussen de niveaus uiteenlopen. De handreikingen zijn het vervolg op het Leerplankader (Basisvisie Financiële Educatie, 2009) waarin staat beschreven wat kinderen zouden moeten 'kunnen en kennen' over het omgaan met geld. De volgende handreikingen zijn beschikbaar:


- Handreiking financiële educatie primair onderwijs.
- Handreiking financiële educatie onderbouw HAVO-VWO/VMBO.
- Handreiking financiële educatie voortgezet speciaal onderwijs.

De handreikingen zijn gratis aan te vragen via www.wijzeringeldzaken.nl/onderwijs

Jongeren en geld
Jongeren zijn een speerpunt in de activiteiten van het platform Wijzer in geldzaken. Behalve projecten gericht op het onderwijs, worden verschillende andere activiteiten en campagnes (www.zondercashbenjenergens.nl) ontwikkeld die deze doelgroep wijzer in geldzaken moet maken. Dat is hard nodig, want een derde van de jongeren vertoont financieel risicovol gedrag; ze hebben schulden en spelen om geld. Tweederde van de jongeren vindt het moeilijk om met geld om te gaan.

Over CentiQ, Wijzer in geldzaken
CentiQ, Wijzer in geldzaken vertegenwoordigt 45 organisaties die hun krachten bundelen om de consument 'wijzer in geldzaken' te maken. Zij zetten zich in om het financiële inzicht van de Nederlanders te vergroten, zodat consumenten beter in staat zijn financiële beslissingen te nemen. Platform CentiQ, Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën, waarin partners uit de financiële sector, de overheid, onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties en de wetenschap samenwerken.