Stadsdeel Amsterdam-Noord

Uitkomsten bewonerspanel: Dienstverlening Amsterdam-Noord

28 april 2010

In de tweede meting van het bewonerspanel van Amsterdam-Noord is ingegaan op de dienstverlening van het stadsdeel. Van de 273 panelleden hebben 234 de vragenlijst ingevuld, een respons van 86%. Aan bod kwamen de dienstverlening op het stadsdeelhuis, via internet, e-mail en telefoon. Ook is gevraagd of de panelleden wel eens meldingen hebben gedaan over de openbare ruimte. Tenslotte is gevraagd naar de informatievoorziening van het stadsdeel via huis-aan-huisbladen en bewonersbrieven.

Panelleden beoordelen de dienstverlening met een 6,7 en bezoeken ongeveer drie keer per jaar het stadsdeelhuis. De meeste van hen, driekwart, komen daar naar toe voor burgerzaken. Een kwart komt langs voor raadsvergaderingen.

Openingstijden stadsdeelhuis

In het algemeen is iets minder dan de helft (45%) tevreden over de openingstijden van het stadsdeelhuis. De panelleden zijn het meest tevreden (56%) over de openingstijden op afspraak en iets minder tevreden (36%) over de openingstijden voor de vrije inloop. De respondenten missen daarbij met name de mogelijkheid om vaker 's middags en 's avonds het stadsdeelhuis te bezoeken.

Website stadsdeel en digitaal loket

De website van het stadsdeel wordt door veel panelleden (85%) wel eens bezocht. De meeste gebruikers van de website, zo'n 80%, zijn tevreden tot zeer tevreden over de te vinden informatie. Iets minder tevreden (40%) is men over de snelheid en het gemak van de website om iets te vinden.

De helft van de panelleden heeft wel eens informatie via het digitaal loket opgezocht. Eénderde heeft op deze site wel eens een product aangevraagd. Iets meer dan 60% van de gebruikers van het digitaal loket is het eens met de stelling dat hier makkelijk en snel producten aangevraagd kunnen worden. Iets meer dan 40% is het eens met de stelling dat informatie snel gemakkelijk gevonden kan worden.

Contact

Een kwart heeft wel eens gebeld met het algemene informatienummer van het stadsdeel 14 020, 15% met als doel om het stadsdeel te bereiken. De helft is tevreden over het telefonisch contact met het stadsdeel, iets meer dan 40% is tevreden met de snelheid van beantwoording van de laatste brief.

Meldingen openbare ruimte

Bijna de helft van de panelleden heeft wel eens een melding gedaan over de openbare ruimte in de buurt. De meeste panelleden bellen in dit geval of maken gebruik van het digitaal formulier. In het algemeen is driekwart tevreden over de afhandeling van zijn of haar melding en tweederde is tevreden over de ontvangen informatie. Tweederde is tevreden met het gebruik van het digitaal formulier voor dit doeleinde.

Informatievoorziening

Van de respondenten geeft 65% aan NoordNieuws in het Noord-Amsterdams Nieuwsblad te gebruiken om op de hoogte gehouden te worden van ontwikkelingen in het stadsdeel. Driekwart van de lezers is tevreden over dit katern. In het algemeen is iets meer dan de helft tevreden over de informatievoorziening van het stadsdeel.

Bewonersbrieven

De meeste respondenten zijn tevreden over de bewonersbrieven en 80% geeft aan deze goed te begrijpen.

Download de resultaten van dit onderzoek

Lid worden bewonerspanel Amsterdam-Noord?
Ga naar onderstaande website van de Dienst Onderzoek en Statistiek (O+S) en meld u aan: Aanmelden digitaal bewonerspanel