Uitkomsten bewonerspanel: Dienstverlening Amsterdam-Noord
28 april 2010
In de tweede meting van het bewonerspanel van Amsterdam-Noord is
ingegaan op de dienstverlening van het stadsdeel. Van de 273 panelleden
hebben 234 de vragenlijst ingevuld, een respons van 86%. Aan bod kwamen
de dienstverlening op het stadsdeelhuis, via internet, e-mail en
telefoon. Ook is gevraagd of de panelleden wel eens meldingen hebben
gedaan over de openbare ruimte. Tenslotte is gevraagd naar de
informatievoorziening van het stadsdeel via huis-aan-huisbladen en
bewonersbrieven.
Panelleden beoordelen de dienstverlening met een 6,7 en bezoeken
ongeveer drie keer per jaar het stadsdeelhuis. De meeste van hen,
driekwart, komen daar naar toe voor burgerzaken. Een kwart komt langs
voor raadsvergaderingen.
Openingstijden stadsdeelhuis
In het algemeen is iets minder dan de helft (45%) tevreden over de
openingstijden van het stadsdeelhuis. De panelleden zijn het meest
tevreden (56%) over de openingstijden op afspraak en iets minder
tevreden (36%) over de openingstijden voor de vrije inloop. De
respondenten missen daarbij met name de mogelijkheid om vaker 's
middags en 's avonds het stadsdeelhuis te bezoeken.
Website stadsdeel en digitaal loket
De website van het stadsdeel wordt door veel panelleden (85%) wel eens
bezocht. De meeste gebruikers van de website, zo'n 80%, zijn tevreden
tot zeer tevreden over de te vinden informatie. Iets minder tevreden
(40%) is men over de snelheid en het gemak van de website om iets te
vinden.
De helft van de panelleden heeft wel eens informatie via het digitaal
loket opgezocht. Eénderde heeft op deze site wel eens een product
aangevraagd. Iets meer dan 60% van de gebruikers van het digitaal loket
is het eens met de stelling dat hier makkelijk en snel producten
aangevraagd kunnen worden. Iets meer dan 40% is het eens met de
stelling dat informatie snel gemakkelijk gevonden kan worden.
Contact
Een kwart heeft wel eens gebeld met het algemene informatienummer van
het stadsdeel 14 020, 15% met als doel om het stadsdeel te bereiken. De
helft is tevreden over het telefonisch contact met het stadsdeel, iets
meer dan 40% is tevreden met de snelheid van beantwoording van de
laatste brief.
Meldingen openbare ruimte
Bijna de helft van de panelleden heeft wel eens een melding gedaan over
de openbare ruimte in de buurt. De meeste panelleden bellen in dit
geval of maken gebruik van het digitaal formulier. In het algemeen is
driekwart tevreden over de afhandeling van zijn of haar melding en
tweederde is tevreden over de ontvangen informatie. Tweederde is
tevreden met het gebruik van het digitaal formulier voor dit doeleinde.
Informatievoorziening
Van de respondenten geeft 65% aan NoordNieuws in het Noord-Amsterdams
Nieuwsblad te gebruiken om op de hoogte gehouden te worden van
ontwikkelingen in het stadsdeel. Driekwart van de lezers is tevreden
over dit katern. In het algemeen is iets meer dan de helft tevreden
over de informatievoorziening van het stadsdeel.
Bewonersbrieven
De meeste respondenten zijn tevreden over de bewonersbrieven en 80%
geeft aan deze goed te begrijpen.
Download de resultaten van dit onderzoek
Lid worden bewonerspanel Amsterdam-Noord?
Ga naar onderstaande website van de Dienst Onderzoek en Statistiek
(O+S) en meld u aan: Aanmelden digitaal bewonerspanel
Stadsdeel Amsterdam-Noord