Ministerie van Economische Zaken
Van der Hoeven: Consumentenautoriteit moet strenger kunnen straffen
Nieuwsbericht | 28-04-2010
"De Consumentenautoriteit moet strengere straffen kunnen uitdelen als
dat nodig is." Dat zegt minister Van der Hoeven in een toelichting op
het jaarverslag van de Consumentenautoriteit (CA) dat woensdag 28 april
2010 naar de Tweede Kamer is gestuurd. De wetswijziging die dit regelt
wordt in de zomer aan de Tweede Kamer aangeboden.
Van der Hoeven is voornemens om de boetes die de Consumentenautoriteit
kan opleggen gelijk te trekken naar een niveau van EUR 450.000,-. Nu
kan de Consumentenautoriteit voor sommige overtredingen, maar boetes
opleggen tot EUR 76.000,-. Van der Hoeven noemt het in een toelichting
noodzakelijk om zo kwaadwillende bedrijven strenger te kunnen
aanpakken. Ook werkt het afschrikwekkend.
Veel waardering
Van der Hoeven heeft veel waardering voor het optreden van de
Consumentenautoriteit in 2009. "De Consumentenautoriteit heeft
duidelijk aan gezag gewonnen en kon veel overtredingen informeel
oplossen", aldus de Minister. Het totale bedrag aan boetes ging over de
400.000 euro heen. Naast toezicht en handhaving vervult met name het
informatieloket ConsuWijzer een belangrijke maatschappelijke functie zo
blijkt uit het jaarverslag. Door middel van ConsuWijzer kunnen
consumenten zich informeren over hun rechten. In totaal werd
Consuwijzer 2 miljoen keer geraadpleegd in 2009. Dit werd door
consumenten gewaardeerd met een dikke 7.
Garantie en conformiteit
Net als in voorgaande jaren gingen in 2009 de meeste meldingen (vragen
en klachten) bij ConsuWijzer over garantie en conformiteit; in totaal
16.000 meldingen. De meeste problemen spitsen zich toe op de periode na
afloop van de fabrieksgarantie wanneer er tussen consumenten en
handelaren discussie ontstaat over de reparatiekosten en met name voor
wiens rekening die komen. In dat kader is specifiek onderzoek gedaan
naar het bijkopen van garantie in de elektronicabranche. Vaak blijkt
dat een extra betaalde garantie niet veel extra's oplevert voor de
consument, naast zijn bestaande wettelijke garantie. Ook wordt de
consument daarover niet altijd juist of volledig geïnformeerd. In 2010
volgen op dit terrein mogelijk enkele sancties.
Met twee computerketens, met in totaal 36 winkels, is door middel van
openbare toezeggingen afgesproken dat zij zich voortaan zullen houden
aan de geldende regels voor garanties en conformiteit.
Meer informatie voor de pers:
Edwin van Scherrenburg, woordvoerder EZ, 070-3796464,
e.v.vanscherrenburg@minez.nl