Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 28 april 2010

Kenmerk 090

Herinrichting Marnixstraat van start

Eind mei starten de werkzaamheden voor de reconstructie van de Marnixstraat. De aanpassingen moeten de verkeersveiligheid daar vergroten. Zo komen er vrijliggende fietspaden, bredere parkeerplaatsen, verbeterde oversteekplaatsen en een duidelijke voorrangsregeling. De maximumsnelheid van 50 km per uur blijft gehandhaafd. Het plaatsen van extra verkeerslichten blijkt niet wenselijk.

De nieuwe inrichting van de Marnixstraat betekent een sterke verbetering van de verkeersveiligheid. Op het grootste deel worden vrijliggende fietspaden aangelegd zodat de fietser gescheiden wordt van het autoverkeer. Op oversteekplaatsen komt meer ruimte door het opheffen van parkeerplaatsen zodat overstekende voetgangers beter zichtbaar worden. De kleinere zijstraten worden in het nieuwe ontwerp uitritten met een drempel. Hierdoor wordt de voorrangssituatie verduidelijkt en is het alleen mogelijk om met een lage snelheid van en naar de Marnixstraat te gaan. Ook bij het Marnixplein worden drempels aangelegd om de snelheid van het gemotoriseerde verkeer te remmen. Parkeervakken worden verbreed om conflicten tussen fietsers en parkerende automobilisten te voorkomen. Hierdoor heeft de autorijder meer ruimte om in een keer in te parkeren en is er minder kans dat de fietser in aanraking komt met openslaande deuren. Met deze aanpassingen wordt de Marnixstraat veiliger en wordt het fietscomfort verhoogd. De reconstructie wordt gefaseerd uitgevoerd en begint op 25 mei met het deel van de Bloemgracht tot en met het Marnixplein. Volgens de huidige planning is de reconstructie in het najaar van 2011 helemaal gereed.

Verkeerslichten
Naar aanleiding van het tragische ongeluk met een 12-jarige jongen in juni 2009 en op dringend verzoek van buurtbewoners heeft de gemeente onderzoek laten doen naar het plaatsen van verkeerslichten op het Marnixplein. Uit dat onderzoek en uit een daarop uitgevoerde second opinion blijkt nu dat verkeerslichten op het Marnixplein en op de hoek Marnixstraat/Elandsgracht de verkeersveiligheid niet verhogen. Integendeel, het maakt de situatie onveiliger. Doordat op deze kruispunten te weinig verkeer rijdt, leert de praktijk dat verkeersdeelnemers sneller door rood rijden en lopen.

30 km/uur op de hele binnenring
Op verzoek van de deelraad van stadsdeel Centrum is onderzocht of invoering van 30 km/u op de Marnixstraat een optie is. De vraag is verbreed naar de mogelijke invoering van 30 km/u op de hele binnenring (Marnixstraat, Weteringschans, Sarphatistraat). De conclusie is dat de herinrichting van de binnenring als 30 km/u-zone grote (financiële) gevolgen heeft. Ook past een 30 km/u-regime niet bij de nieuwe inrichting zoals daar eind mei aan begonnen wordt.
Bij 30 km/u-zones wordt zo veel mogelijk uitgegaan van het mengen van het verkeer. Automobilisten, fietsers en OV maken gebruik van dezelfde rijbaan. Bij 50 km/u-wegen wordt het verkeer juist zo veel mogelijk gescheiden door bijvoorbeeld vrijliggende fietspaden en trambanen.
.

28 april 2010 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 090 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2

Bij het invoeren van een 30 km/u-regime moeten er parkeerplaatsen verdwijnen, moet het doorgaande verkeer worden geweerd en moeten de omringende straten de verwachte toename van het verkeer opvangen. Ook heeft invoeren van 30 km/u gevolgen voor het openbaar vervoer. Het kost jaarlijks een geschatte 1,5 miljoen euro omdat er meer trams nodig zijn om aan de exploitatieverwachtingen te voldoen.

De voorlopige raming van deze aanpassingen bedraagt 55 miljoen euro. Daarbij is nog geen rekening gehouden met wat er onder de grond nog moet worden aangepast, bijvoorbeeld aan kabels en leidingen. De beslissing om eventueel over te gaan op een 30 km/u-regime moet door de gevolgen en de kosten door het volgende college van B&W worden genomen.

Gedrag vaak oorzaak ongevallen
Het Amsterdamse beleid is er op gericht om een infrastructuur te bieden waardoor weggebruikers gestimuleerd worden zich aan de verkeersregels te houden. Bij de meeste ongevallen speelt echter het gedrag van de weggebruikers in toenemende mate een doorslaggevende rol. Daarom richt de gemeente zich, naast het aanpassen van de infrastructuur, op het voeren van verkeersveiligheidcampagnes, het aanbieden van verkeerseducatie aan scholen en het handhaven op verkeersovertredingen.

Pb-090