Landelijke Studenten Vakbond


LSVb: Studeren is te makkelijk

Utrecht, 28 april 2010. Zeker driekwart van de studenten studeert minder dan ze eigenlijk zouden moeten. Dit stelt de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) naar aanleiding van zijn onderzoek onder 2050 studenten naar de studielast in het hoger onderwijs. Gemiddeld wordt er zo'n 30 procent minder tijd geïnvesteerd in studeren dan wettelijk staat voorgeschreven. Volgens de LSVb zijn de resultaten stuitend en een teken aan de wand. De vakbond eist dan ook van onderwijsinstellingen dat zij studenten een uitdagender programma bieden.

In het Bolognaproces is bepaald dat er in Europa één gezamenlijk creditsysteem gebruikt wordt voor het aangeven van de studielast. Hierin staat één EC voor 28 uur studielast en bestaat een studiejaar uit ten minste 60 EC's, gemiddeld een studiebesteding van 35 uur per week. Ook in Nederland gebruiken we het EC-systeem, maar dit is vaak nog niet op de juiste manier gekoppeld aan de bijbehorende studielast en leerdoelen. Instellingen hebben de plicht zorg te dragen voor een duidelijke koppeling tussen daadwerkelijke studielast en de EC's die studenten daarvoor ontvangen. Met andere woorden: de studielast moet zorgvuldig bepaald worden en de bewaking ervan dient gegarandeerd te worden. Hoger onderwijs moet van een hoog niveau zijn en studenten uitdagen; het studieprogramma van alle studies moet hiervoor garant staan.

Eind maart lanceerde de LSVb zijn eisenpakket voor de komende Tweede Kamer-verkiezingen. Belangrijk punt hierin is de eis dat elke EC ook echt moet staan voor een studielast van 28 uur. Het onderzoek bevestigt de noodzaak van deze eis. Ook blijkt uit het onderzoek dat veel studenten het belangrijk vinden dat het aantal verkregen EC's overeenkomt met de eigen tijdsinvestering. Dit geeft aan dat er voor instellingen nog veel te winnen valt en studenten graag meer willen studeren. LSVb voorzitter Jasmijn Koets: "Wanneer de studielast te laag is, wordt er niet genoeg gevraagd van een student. Er is dan ruimte voor meer inhoud, een hogere kwaliteit en meer uitdaging. Een duidelijk signaal".