ChristenUnie
Meer energiebesparing op spoor
Meer energiebesparing op spoor
woensdag 28 april 2010 10:13 De ChristenUnie wil dat minister Eurlings
meer werk maakt van energiebesparing op het spoor. Ernst Cramer: "Wij
vragen al meer dan een jaar om een energiebesparingsplan voor de
spoorsector. De Kamer heeft nu alleen een brief ontvangen met een paar
ideeën van ProRail. Het echte plan heeft de Kamer nog steeds niet
gehad, en onduidelijk is ook wat NS gaat doen."
Cramer mist een fundamentele analyse van de mogelijkheden voor
energiebesparing voor de spoorsector als geheel. Ernst Cramer: "De
kosten en baten zijn ook volstrekt onduidelijk. Het is natuurlijk leuk
dat ProRail aan de slag wil met windmolens en zonne-energie maar hun
specialisme is het spoor en daar is nog zoveel meer mogelijk."
Een van de voorstellen uit het plan van ProRail is, blijkens een brief
van minister Eurlings, om te voorkomen dat treinen onnodig afremmen
door een beter informatiesysteem voor machinisten. Ernst Cramer: "Dit
levert volgens ProRail 5% energiebesparing op. Fantastisch, maar
deskundigen zeggen mij dat er potentieel met deze maatregel nog veel
meer energie kan worden bespaard. Dat moet daarom verder worden
onderzocht."
De ChristenUnie wil ook meer aandacht voor niet-geëlektrificeerde
regionale spoorlijnen. Ernst Cramer: "Ik verbaas mij erover dat er nog
niet is gekeken naar de mogelijkheden om energie te besparen en CO2
uitstoot te reduceren door elektrificatie van deze diesellijnen".
Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en
Waterstaat over een energiebesparingsplan voor de spoorsector.
1. Bent u bereid het energiebesparingsplan van ProRail uiterlijk 7 mei
naar de Kamer te sturen?
2. Is er voor dit energiebesparingsplan een integraal onderzoek gedaan
naar mogelijkheden voor energiebesparing voor het complete
spoorsysteem (infrastructuur, beveiliging en treinen), inclusief
een kosten-batenanalyse, zoals gevraagd in de motie Cramer/Koopmans
(31305, nr. 114)? Zo nee, waarom niet?
3. Kunt u aangeven welke maatregelen NS neemt rond energiebesparing?
Bent u bereid hierover ook afspraken te maken in de nieuwe
concessie voor het hoofdrailnet?
4. Wat zijn de kosten voor het realiseren van de voorstellen uit het
energiebesparingsplan en welke partij(en) gaan dat betalen?
5. Kunt u aangeven wat het energiebesparingsplan concreet oplevert in
termen van energiebesparing en CO2 reductie voor de spoorsector als
geheel?
6. Deelt u de mening dat er door het voorkomen van onnodig afremmen en
weer optrekken meer energiebesparingswinst mogelijk is dan de 5%
die met RouteLint volgens ProRail wordt bereikt? Bent u bereid de
potentiële energiebesparing van deze maatregel verder te
onderzoeken?
7. Waarom ontbreekt elektrificatie van diesellijnen in het plan van
ProRail? Deelt u de mening dat dit kan bijdragen in de beperking
van de CO2 uitstoot en bent u bereid dit verder te onderzoeken?
---
Brief minister Verkeer en Waterstaat, 21 april 2010,
VENW/DGMo-2010/3932,
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/e3647800-8e10-46d8-91f6-6d9144
f4edee_tcm195-276931.pdf
Ernst Cramer