Ingezonden persbericht



- Persbericht -

Uit onderzoek van SCA en Tork blijkt:
Persoonlijke hygiëne is verbeterd dankzij griepepidemie "Noodzaak voor strengere regimes en nieuwe protocollen schoonmaakindustrie"

Zeist, 28 april 2010 - Uit de jaarlijkse internationale studie van tissuefabrikant Tork samen met moederbedrijf SCA, onder 5.600 respondenten, blijkt dat mensen wereldwijd hun persoonlijke hygiëne verbeterd hebben als gevolg van het uitbreken van de Mexicaanse griep. Gemiddeld heeft vier op de tien mensen hun gedrag aangepast, zo ook in Nederland. Wereldwijd wast ruim driekwart zijn of haar handen vaker. 65% maakt zich überhaupt meer zorgen over slechte hygiëne in hun omgeving en welk effect dat heeft op hun gezondheid. Zo vindt 51% van de ondervraagden dat de hygiëne op scholen meer aandacht moet krijgen. Met dit onderzoek wil Tork aandacht vragen voor het toegenomen belang van hygiëne in het algemeen en de noodzaak van hygiëneoplossingen en strengere protocollen voor de schoonmaakindustrie.

Vandaag zijn in de Amsterdamse RAI tijdens de ISSA-Interclean, de internationale vakbeurs voor de schoonmaakindustrie, de resultaten gepresenteerd van het 'Hygiene Matters' onderzoek. De jaarlijks terugkerende studie is uitgevoerd in tien landen, waaronder Nederland, verdeeld over de continenten. Dit jaar zoomt het onderzoek in op de verandering in gedrag en houding van mensen als gevolg van de Mexicaanse griep en de status van hygiëne op scholen en andere publieke ruimtes.

Verbeterd hygiënisch gedrag
Wereldwijd hebben mensen hun persoonlijke hygiëne verbeterd als gevolg de Mexicaanse griep. Bijna de helft van de Nederlanders geeft aan zijn of haar handen vaker te wassen. Ook is het gebruik van antibacteriële producten onder Nederlanders toegenomen (21%) en is men voorzichtiger geworden met menselijk contact, zoals zoenen (14%). Gemiddeld heeft een op de tien mensen wereldwijd zelfs hun reisgedrag aangepast. Opvallend is de verandering hierin in China: 39% van de Chinezen geeft aan minder te reizen dan voor het uitbreken van de epidemie. Dit in tegenstelling tot Mexico, het land waaraan de griep haar naam heeft ontleend (13%). Zij benadrukken hun reisgedrag minimaal te hebben aangepast. Ook de Nederlanders hebben hun reisgedrag nauwelijks aangepast (1,2%).

Werken aan een betere oplossing
De Mexicaanse griep heeft mensen over de hele wereld wakker geschud. Ondanks dat de impact en de activiteit van het virus is gedaald, blijft het virus aanwezig. "Onze taak als tissuefabrikant is om mensen persoonlijk hierop te wijzen en daarnaast verbetering van hygiëne in publieke sfeer mogelijk te maken. Door een betere hygiëne voelt men zich prettiger in openbare ruimtes, zoals restaurants, ziekenhuizen en sportscholen," aldus Dr. Rolf Andersson, senior adviseur bij SCA.

47 Procent Nederlanders maakt zich meer zorgen om hygiëne Zorgen maken om slechte hygiëne staat met stip op één, als gevolg van het uitbreken van de Mexicaanse griep; bijna de helft van de Nederlanders maakt zich meer zorgen om slechte hygiëne en de gevolgen daarvan. 66% van de Nederlanders geeft aan dat voornamelijk de toiletten op scholen meer aandacht zouden moeten krijgen. Dit is met name van belang voor de respondenten, omdat zij vinden dat slechte hygiëne op scholen het leergedrag van de kinderen zou kunnen beïnvloeden (50%).

"Het opstellen van nieuwe regels en protocollen met betrekking tot het schoonhouden van gebouwen staat bij facilitair managers daarom hoog op de agenda," aldus Margo Snoek, Product en Market Manager van Tork Benelux. "De aanscherping van regels voor conciërges is één van de belangrijkste taken voor het facilitair management. Zo moeten regels met betrekking tot onder andere het schoonmaken van toetsenborden en deurknoppen strikter worden vastgesteld en duidelijker worden geformuleerd", aldus Snoek.

Top drie ruimtes voor verbetering
In publieke ruimtes staat men nu vaker stil bij, en is men zich meer bewust van slechte hygiëne dan voor het uitbreken van de Mexicaanse griep. De top drie ruimtes waar men zich het meeste zorgen om maakt:
1. Openbare toiletten 60%

2. Openbaar vervoer 37%

3. Ziekenhuizen 29%

Over het onderzoek

Het jaarlijks terugkerend 'Hygiene Matters' onderzoek bestaat dit jaar uit vier verschillende thema's. 'Everyday life in the wake of the pandemic', 'Hygiene in the school environment', 'Hygiene information for the masses' en 'Hygiene and health information of tomorrow'. Het onderzoek is uitgevoerd door SCA in negen landen; Australië, China, Frankrijk, Duitsland, Mexico, Rusland, Zweden, Engeland en de Verenigde Staten. In Nederland is het onderzoek uitgevoerd door het onafhankelijk onderzoeksbureau PanelWizard. Ieder land selecteerde 500 respondenten op geslacht, leeftijd (vanaf 16 jaar), opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en inkomen.

Over SCA
De SCA groep is een internationale speler op het gebied van hygiëne en papier. Het concern ontwikkelt, produceert en verkoopt papierproducten, producten op het gebied van persoonlijke verzorging, kartonnen verpakkingsmaterialen en oplossingen voor reclamedrukwerk. In 2009 realiseerde het concern een omzet van ruim 11,5 miljard euro. De SCA-groep heeft wereldwijd 52.000 medewerkers en verkoopt producten in 90 landen. Onder SCA vallen de merken TENA, Tork, Tempo, Zewa, Velvet, Libero, Edet, Nosotras, Familia en Drypers.

SCA is in 2007 door The Independent en EIRIS uitgeroepen tot de op één na groenste producent ter wereld. Voor het zesde jaar op rij behoort SCA volgens Canadian Corporate Knights tot één van de 100 meest duurzame bedrijven ter wereld(2010). Kijk voor meer informatie over SCA, hygiëne en duurzaamheid op www.sca.com.

Over Tork

Het merk Tork biedt een breed assortiment hygiëneproducten en diensten binnen het 'Away-From-Home'- kanaal. Tork levert sinds 2008 wereldwijd aan klanten in de sectoren: gezondheidszorg, horeca, industrie en office. Door de jarenlange ervaring en expertise op het gebied van hygiëne en duurzaamheid, is Tork marktleider in verschillende sectoren en een betrokken partner in meer dan 90 landen. Tork is onderdeel van het SCA merkportfolio. Bekijk voor meer informatie en het laatste nieuws over Tork op www.tork.nl.

**