Provincie Noord-Brabant


|Datum         |
|28 april 2010 |
|Nummer        |
|84            |

Verlenging proef van twee jaar:
Gedeputeerde Staten willen dat Brabants Nachtnet blijft

Onder voorwaarde dat de Statencommissie daarmee instemt, blijft het Brabants Nachtnet in stand. De treinen tussen Utrecht-
's-Hertogenbosch-Eindhoven en Rotterdam-Dordrecht-Breda-Tilburg-Eindhoven blijven in ieder geval tot december 2012 rijden in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag.

De Nederlandse Spoorwegen rijden sinds december 2007 het Brabants Nachtnet voor een proefperiode van drie jaar. Hoewel de gemiddelde bezetting per trein, als gevolg van de economische recessie, minder snel groeit dan eerder werd verwacht, blijkt de klanttevredenheid groot.

Om de kosten te drukken gaan de Nederlandse Spoorwegen wel met goedkoper materieel rijden: zogenaamde (enkeldeks) koplopers in plaats van het huidige (nieuwe) dubbeldeksmaterieel. Dat betekent een overstap in Utrecht en in Rotterdam. Daarnaast wordt de proef in aangepaste vorm verlengd: de treinen in de nacht van donderdag op vrijdag en op het traject
Tilburg - 's-Hertogenbosch komen te vervallen. Op basis van reizigersaantallen is het tevens niet haalbaar dat Oss en Helmond aangehaakt worden op het Nachtnet.

De NS schatten in dat een periode van minimaal twee jaar nodig is om het aantal reizigers zodanig te laten stijgen dat het Nachtnet rendabel is.
De betrokken steden (Dordrecht, Breda, Tilburg, 's-Hertogenbosch en Eindhoven) en de provincie dragen nog in beperkte mate bij in de kosten voor deze periode. Voor de steden betekent dit een bijdrage van E 24.615 in 2011 en E 2.307 in 202 . De provincie draagt in 2011 E 290.071 bij en in 2012
E 148.402.
Het oude college van Dordrecht heeft de besluitvorming hierover met een positief advies overgedragen aan het nieuwe college.