Nobel en Accounting Plaza ontwikkelen hybride outsourcing model


NAARDEN, 20100428 -- Een hybride outsourcing model: daar gaan ICT-dienstverlener Nobel en BPO-aanbieder Accounting Plaza de komende drie jaar mee werken. Accounting Plaza is eigenaar van de door Nobel ingerichte ICT-infrastructuur, Nobel verzorgt het onderhoud en beheer van deze omgeving. Daarnaast is Accounting Plaza eigenaar van het datacenter, dat werd ingericht in de slechts drie maanden tussen het plaatsen van de handtekeningen en het live gaan van de nieuwe infrastructuur.

Waar volledige outsourcing van ICT de trend is, kiest outsourcingpartij Accounting Plaza voor een eigen koers. De BPO-aanbieder voor HR en finance heeft samen met ICT-dienstverlener Nobel een compleet extern datacenter ingericht. Nobel zorgt wel voor onderhoud en beheer, maar de ICT-omgeving is in eigen handen. "We hebben gekozen voor het beste van twee werelden", vertelt ICT Manager Ronald Spijkerman van Accounting Plaza. "Wij voeren onze eigen regie, terwijl Nobel zorgt voor de uitvoering."
Slechts drie maanden waren na het plaatsen van de handtekeningen nodig om het datacenter in te richten, alle KA- en bedrijfsapplicaties te installeren, alle data te migreren, de werkplekken opnieuw in te richten en volledig operationeel te worden. Spijkerman: "Op 13 januari 2010 werd de definitieve `go' gegeven. Op 19 april zijn we live gegaan en sindsdien draaien de processen van al onze klanten op onze nieuwe infrastructuur."

Benodigde flexibiliteit
Accounting Plaza besloot anderhalf jaar geleden een nieuwe ICT outsourcing partner te zoeken. De samenwerking met de vorige partner had niet de benodigde flexibiliteit gebracht om snel te kunnen inspelen op groei en nieuwe ontwikkelingen. ICT-eisen ter ondersteuning van de kernactiviteiten van Accounting Plaza werden langzaam of incorrect doorgevoerd.
De kernwaarden van Nobel - customer intimacy en flexibiliteit - bleken goed te passen bij wat Accounting Plaza zocht, vertelt Rob Feld, sales manager managed services van Nobel: een flexibele infrastructuur en een ICT-dienstverlener die de klant meer dan oppervlakkig wil kennen. Ook de cultuur van beide organisaties toonde veel overeenkomsten.

Op maat
Nadat de handtekeningen waren geplaatst, werkten teams van beide partijen intensief samen. Daarbij droeg Nobel zorg voor het neerzetten en inrichten van een voor Accounting Plaza op maat ingericht datacenter. "De inrichting is volledig schaalbaar", vertelt Rob Feld. "Dat maakt het mogelijk om snel te groeien, maar ook om snel nieuwe richtingen in te slaan. De ICT-afdeling van Accounting Plaza kan nu echt de business ondersteunen. De ICT was niet altijd in staat tijdig om aan de noden van de business tegemoet te komen. Dat is nu wel mogelijk."

Vitaal
Waarom kiest een outsourcingpartij er voor om zelf niet volledig te outsourcen? Spijkerman hierover: "We willen de flexibiliteit hebben om zonder tussenschakels onze ICT-infrastructuur uit te breiden of aan te passen, al naar gelang dat voor onze dienstverlening nodig is. Tegelijk willen we niet de last van het dagelijkse beheer en onderhoud dragen. ICT moet bij ons de ruimte hebben om de business te faciliteren en om proactief mee te denken. Nobel biedt ons deze vrijheid."
Behalve snelheid, flexibiliteit en slagvaardigheid ziet Spijkerman de keuzevrijheid in partners als voordeel van deze hybride vorm van outsourcing. Dat geldt ook voor het servicecontract tussen Nobel en Accounting Plaza zelf. "We hebben duidelijk voor Nobel gekozen. Maar het is goed om te weten dat we keuzevrijheid hebben en een partner die ook op dat punt met ons meedenkt."


Over Nobel
Nobel (www.nobel.nl) is een full-service ICT-partner die organisaties helpt hun bedrijfsdoelstellingen te realiseren in een steeds sneller veranderende wereld. Nobel is ervan overtuigd dat organisaties die willen blijven groeien en excelleren, moeten inspelen op deze snelle veranderingen. Wij zien ICT als bepalende factor om deze veranderingen te volgen en noodzakelijke aanpassingen mogelijk te maken. Ons belangrijkste aanbod aan organisaties is daarom `het vermogen te veranderen door samenwerking in ICT'.

Over Accounting Plaza
In 2000 ontstaan, is Accounting Plaza uitgegroeid tot het grootste zelfstandige financial shared service center van Nederland. Het vaste geloof dat de toekomst van ondersteunende bedrijfsprocessen ligt in uitbesteding, ligt aan deze groei ten grondslag. De organisatie is expert in outsourcing van HR en Finance en biedt verder consultancy aan op gebieden zoals Recovery Audit, ERP Services en E-invoicing. Als businesspartner helpt Accounting Plaza (middel)grote organisaties groeien in hun core business door het verzorgen, optimaliseren en flexibiliseren van HR & Finance backoffice processen.