FNV Bondgenoten

Internationale actie vrachtwagenchauffeurs tegen wetsvoorstel Europees Parlement

Vrachtwagenchauffeurs uit heel Europa voeren actie tegen het voornemen van het Europees Parlement om zelfstandige chauffeurs niet onder dezelfde werktijdenregeling te laten vallen als chauffeurs in loondienst. ZZP-chauffeurs hoeven zich dan niet te houden aan de 48-urige werkweek. Een onwenselijke situatie, vinden FNV Bondgenoten en collega-transportbonden.

De chauffeurs rijden in een konvooi van tien vrachtwagencombinaties en actie-touringcar in drie dagen van Den Haag via Duitsland, Luxemburg en Frankrijk naar Brussel, waar het Europees Parlement op woensdag 28 april vergadert over de maatregel.

"Verschillende regels laten gelden voor verschillende groepen betekent concurrentievervalsing en kan ook nog leiden tot verkeersonveiligheid,"zegt Jan de jong, bestuurder bij FNV Bondgenoten. "Wat je gaat krijgen is dat vrije rijders veel meer uren gaan draaien met mogelijke werkweken tot 85 uur, wat leidt tot oververmoeidheid en een grotere kans op ongelukken."

Er is nog een ongewenst gevolg van het uitsluiten van ZZP-ers van de 48-urige werkweek. Het zal transportbedrijven stimuleren om van hun werknemers schijnzelfstandigen te maken. Werkgevers ontlopen daarmee ook verplichtingen als het afdragen van premies. De chauffeur is daarmee alle vormen van sociale zekerheid kwijt. "Op dit moment is meer dan helft van de ZZP-ers al niet echt zelfstandig", aldus De Jong. "Dat blijkt uit onderzoek van het Europees Parlement zelf. ZZP-ers zijn vaak in een verkapte werknemersverhouding terechtgekomen met één bedrijf en dat heeft dus wel de lusten en niet de lasten van een vaste werknemer. Als de nieuwe regelgeving werkelijkheid wordt, dan wordt de hoeveelheid schijnzelfstandigen alleen maar groter."