Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 28 april 2010

Amsterdamse stadsdelen rollen rode loper uit voor toeristen Project 'Andere gezichten van Amsterdam' richt zich vooral op herhaalbezoekers

Op 28 april gaat het project 'Andere gezichten van Amsterdam' van start. Eén van de best bewaarde geheimen van Amsterdam voor bezoekers zijn namelijk de zes buurten rond de binnenstad. Iedereen kent de historische grachtengordel en de wereldberoemde musea, maar er valt nog zoveel meer te ontdekken.

Om toeristen met dit rijke culturele en historische aanbod kennis te laten maken, lanceert Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) in opdracht van de Gemeente Amsterdam een multimediale campagne. Dit project, in nauwe samenwerking met de stadsdelen, wil de buurten rond het Centrum toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers.

Wandel- en fietsroutes door 'het andere Amsterdam'

Op 28 april verschijnt de brochure Andere gezichten van Amsterdam met een overzicht van de zes bijzondere buurten. Ook komen er wandel- en fietsbrochures per gebied in vijf taalversies en een speciale website binnen de portal www.iamsterdam.com Als eerste verschijnt een thematische fietsroute in vijf taalversies langs architectonische pareltjes van de Amsterdamse School, van het Westerpark via Oud-West naar De Pijp. Deze boekjes zijn net als de andere brochures onder meer verkrijgbaar bij alle VVV vestigingen in Amsterdam en de deelnemende stadsdelen.

Projectontwikkeling in stadsdelen

In het project 'Andere gezichten van Amsterdam' profileert het Westerpark zich bijvoorbeeld als de buurt van culturele ontmoetingen, de Plantage als het groene Museumkwartier en het Oostelijk Havengebied als place to be voor liefhebbers van moderne architectuur & design. De Pijp profileert zich als bruisende smeltkroes, Oud-West is de buurt vol verborgen schatten en Noord heeft zich - met name langs de IJ-oever - in korte tijd ontwikkeld als een creatief & actief centrum. De Gemeente Amsterdam investeert aanzienlijk in de toeristische ontwikkeling van de stad. Een voorbeeld is de nieuwe toeristische bewegwijzering voor voetgangers in het centrum en de buurten rond de binnenstad die eind mei klaar moet zijn. Daarnaast hebben de stadsdelen afzonderlijk al diverse initiatieven ontwikkeld. Het Cultuurpark Westergasfabriek opent op 28 april de Urban Park Labs, een digitaal verrassingsproject voor bezoekers met onder meer Fluisterbanken, GPS Tours en een Tijdkijker met teksten in het Nederlands en Engels. Het trendy Oostelijk Havengebied wordt voor bezoekers ontsloten met informatieborden bij de diverse architectonische paradepaardjes. In de loop van dit jaar krijgen alle zes buurten bovendien een VVV agentschap zodat bezoekers ook ter plekke informatie in vijf talen kunnen krijgen.

Publieksinformatie: tel. 0900 400 40 40 (E 0,40 pm) en www.iamsterdam.nl