Vrije Universiteit Amsterdam Vrije Universiteit Amsterdam Meer perspectief

28 april 2010

Honkbal, dieren en dominees inspiratiebron voor managers

Strategy at Every Corner! Inspiration for a New Breed of Strategists

Wist u dat managers niet alleen via een formele, maar ook langs een natuurlijke hiërarchie besluiten en promoties proberen af te dwingen? Hierbij vertonen ze gedrag dat vergelijkbaar is met dat van bijvoorbeeld groepen Afrikaanse wilde honden en olifantenkuddes. En als u zich afvraagt hoe de samenwerking tussen werknemers kan verbeteren, is het misschien raadzaam om eens te kijken naar sportteams. Deze ontwikkelen een sterke mate van teamspirit en cohesie door duidelijke collectieve doelstellingen vast te stellen en focus aan te brengen in het werk. Mochten ondernemers en managers behoefte hebben aan vernieuwing en creativiteit, maar willen ze tegelijkertijd de kernwaarden en continuïteit van hun organisatie waarborgen, dan zou een kijkje bij kerken of creatieve organisaties uitkomst kunnen bieden.

Deze en andere voorbeelden worden beschreven in het managementboek Strategy at Every Corner! dat 12 mei tijdens een feestelijke bijeenkomst wordt gepresenteerd in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. In het boek, dat is samengesteld door Paul Vlaar, Associate Professor bij de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit, wordt beschreven hoe managers en andere medewerkers van organisaties tot betere prestaties kunnen komen als zij zich laten inspireren door dieren, militaire organisaties, kerken, sport clubs, het theater en organisaties die actief zijn in creatieve industrieën en/of ontwikkelingslanden.

Voorafgaand aan de overhandiging van het eerste exemplaar van het boek aan de heer Hein Schreuder, Vice-President Corporate Strategy & Development bij Royal DSM NV, zullen diverse sprekers hun visie geven op wat het bedrijfsleven kan leren door vanuit andere perspectieven naar organisaties te kijken. Zo vertelt Jan Willem van der Vloot van Vliet, Ritmeester bij de landmacht, over "verandering en tactieken in Al Muthanna, Irak" en zullen pater Peter Peelen en dominee Rudolf Kooiman discussiëren over het "vasthouden aan wortels en meegaan met sociaal maatschappelijke veranderingen."

Daarnaast geeft Toon Gerbrands, de algemeen directeur van voetbalclub AZ, zijn visie op "de maakbaarheid van succes" en houdt Maarten Frankenhuis, oud-directeur van dierentuin Artis, een gloeiend betoog over "evolutie, Afrikaanse wilde honden, olifantenkuddes en naakte molratten." Philip Hess (Senz umbrellas), Pim van Klink (Droog Design) en Robert van der Sanden (Audax) zullen ten slotte ingaan op de mogelijkheid om "creativiteit en winstgevendheid" in organisaties te combineren.

De avond staat in het teken van het motto van het boek See things differently, and see different things" en spoort managers, consultants, beleidsmakers en studenten aan om strategische uitdagingen en organisatorische vraagstukken vanuit ongebruikelijke perspectieven te bekijken.



Vrije Universiteit Amsterdam