Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
59 Vragen van mevrouw C. Hakbijl
(ingekomen 28 april 2010)

Culturele Zondagen en het Utrechts Uitburo zijn sinds 1 januari 2010 gefuseerd en vormen samen de nieuwe Stichting Cultuurpromotie. Deze Stichting organiseert en stimuleert activiteiten en initiatieven op het gebied van publieksontwikkeling in de culturele sector in Utrecht.

Naar aanleiding van het rondvraagpunt van raadslid Hakbijl in de commissie Mens en Samenleving van 13 april 2010 over de aanstelling van de directeur Cultuurpromotie, mw. Hanneke Bousema, heeft voormalig wethouder De Gelder geantwoord dat naar goed Utrechts gebruik en conform de doelstellingen van de nieuwe Stichting Cultuurpromotie de nieuwe directeur de activiteiten van deze Stichting zal afstemmen met de directeur/intendant Vrede van Utrecht, de directeur Stadspromotie en de culturele instellingen in de stad.

De CDA fractie heeft hierover nog de volgende vragen aan het College:


1. Hoe wordt de afstemming daadwerkelijk gewaarborgd? Is er sprake van een beleidsplan van de Stichting Cultuurpromotie waaruit de nieuwe functie en werkzaamheden blijken? Zo ja, kunnen we dan hierin inzage krijgen evenals een begroting waaruit de financiële gevolgen van het beleidsplan en de strategie blijken? En kunt u in uw antwoord ook de afstemming met het hoofd Culturele Zaken en de directeur van het Bureau Internationale Samenwerking betrekken, waarom op 13 april 2010 eveneens is gevraagd.

Ter aanvulling hierop, het behoeft geen uitleg dat een onafhankelijke Stichting niet direct hoeft af te stemmen met gemeentelijke diensten, ware het niet dat als de gemeente subsidie verleent die afstemming wel nadrukkelijk als voorwaarde kan worden gesteld.


2. Wat wordt verstaan onder "naar goed Utrechts gebruik"? Kunt voorbeelden geven van de samenwerking tussen de verschillende organisaties ten behoeve van cultuurpromotie naar goed Utrechts gebruik? Wij zijn met name geïnteresseerd in samenwerkingen die verder gaat dan de gebruikelijke samenwerkingen in programmering tussen bijvoorbeeld een Culturele Zondag die gebruik maakt van de programmering van de Vrede van Utrecht.

Voormalig wethouder De Gelder heeft aangegeven dat met de fusie van het Utrechts Uitburo en de Culturele Zondagen in één nieuwe organisatie, de Stichting Cultuurpromotie, de Culturele Zondagen een meer eigen plek en positionering in de stad hebben gekregen.

Die positionering heeft zich na vier maanden echter nog niet vertaald in een gezamenlijke profilering naar buiten toe. Zo is er bijvoorbeeld op dit moment nog steeds sprake van afzonderlijke websites voor het Utrechts Uitburo http://www.utrechtsuitburo.nl en de Culturele zondagen http://www.culturelezondagen.nl. De Stichting Cultuurpromotie heeft nog geen website.


3. Is het College van mening dat de fusie die sinds 1 januari 2010 een feit is ook daadwerkelijk gestalte dient te krijgen in een gezamenlijke profilering door een website voor Cultuurpromotie? Op welke termijn is deze fusie ook zichtbaar naar buiten toe?

Het Utrechtse Uitburo en de Culturele Zondagen werden beschouwd als branchevreemde organisaties gezien hun positionering bij culturele organisaties als respectievelijk de Vrede van Utrecht, Muziekcentrum Vredenburg en de Stadsschouwburg.


4. Is het College niet van mening dat door deze organisaties voor de fusie en gezien hun positionering te betitelen als branchevreemd, het signaal aan de(ze) culturele instellingen wordt afgegeven dat promotie van cultuur elders, dwz. door een afzonderlijke organisatie moet worden bewerkstelligd, in plaats van door samenwerking en bijdragen van culturele instellingen zelf?


5. Hoe waarborgt de nieuwe Stichting de uitvoering van de activiteiten door de Culturele Zondagen, die geen onafhankelijke stichting was, maar naar eigen zegge viel onder de gemeente Utrecht, ten opzichte van de algemene branchetaak als cultuurpromotie die de hele culturele sector omvat?

De Vrede van Utrecht heeft als missie de internationale reputatie van Utrecht als stad en regio van kennis en cultuur te versterken met een aansprekend cultureel programma voor 2013 en 2018 op een manier die duurzaam effect heeft en de culturele infrastructuur versterkt. De Stichting Cultuurpromotie heeft een bredere doelstelling, maar richt zich eveneens het organiseren en stimuleren van activiteiten en initiatieven op het gebied van publieksontwikkeling in de culturele sector in Utrecht en doet dat samen met festivalorganisatoren, culturele instellingen en maatschappelijke organisaties middels activiteiten die bijdragen aan de profilering van Utrecht als stad van kennis en cultuur.


6. Is het College van mening dat de Vrede van Utrecht daarmee een onderdeel vormt van de Stichting Cultuurpromotie, m.a.w. de fusie van het Utrechts Uitburo en Culturele Zondagen zou kunnen worden uitgebreid met de toevoeging van de Vrede van Utrecht aan de nieuwe Stichting Cultuurpromotie? Zo nee, hoe wordt voorkomen dat beide organisaties langs elkaar heen werken?

Voormalig wethouder De Gelder heeft in zijn beantwoording aangegeven dat de oprichting van de nieuwe Stichting Cultuurpromotie niet gepaard gaat met uitbreiding van het aantal fte's, d.w.z. budgetneutraal is uitgevoerd. De Stichting Cultuurpromotie werft momenteel 0,5 fte voor een zakelijk medewerker. Zowel bij het Utrechts Uitburo als de Culturele Zondagen zijn fte's voor ondersteuning ingevuld.


7. Hoe verhoudt de werving van een zakelijk medewerker voor de Stichting Cultuurpromotie zich tot de formatie bij het Utrechts Uitburo en de Culturele Zondagen voor de fusie? Kan het College inzage geven in het aantal fte's dat beschikbaar was bij zowel de Culturele Zondagen als het Utrechts Uitburo voor de fusie en wat daarvan was ingevuld? En het aantal fte's nu met de fusie in de Stichting Cultuurpromotie beschikbaar is c.q. ingevuld?


8. Deelt het College de mening dat het niet logischer zou zijn alvorens te gaan werven eerst op basis van bijvoorbeeld het advies van BDO accountants wordt bezien hoe de huidige bezetting van beide organisaties, inmiddels gefuseerd tot de Stichting Cultuurpromotie, zich verhoudt tot de taken die deze nieuwe Stichting voornemens is te gaan uitvoeren die dit jaar nog moeten worden uitgekristalliseerd?

BDO accountants ondersteunt de Stichting Cultuurpromotie de komende periode bij de inrichting van de bedrijfsvoering van de Stichting en zal hierna tevens een deel van het administratieve werk en bedrijfseconomisch advies voor de Stichting gaan verzorgen.


9. Hoewel de wethouder heeft aangegeven dat deze fusie budgetneutraal is uitgevoerd en juist bedoeld is om de culturele overhead te beperken, vraagt het CDA zich af in hoeverre de tijdelijke inhuur van BDO, die weliswaar momenteel niet drukt op het aantal fte's, geen additionele en onvoorziene kosten met zich meebrengt? Is dit het geval en zo ja, waaruit worden deze kosten gedekt?


10. Kan het College garanderen dat deze fusie daadwerkelijk budgetneutraal wordt uitgevoerd?

De oprichting van de Stichting Cultuurpromotie lag aan het besluit van het vorige College ten grondslag. Dit College heeft participatie hoog in het vaandel staan.


11. In hoeverre hebben de culturele instellingen zeggenschap gehad over de invulling van de taken door de Stichting Cultuurpromotie en daaruit voortvloeiende diensten van het voormalig Utrechts Uitburo en de Culturele Zondagen? In hoeverre worden culturele instellingen nog betrokken bij het uitkristalliseren van de activiteiten van de Stichting Cultuurpromotie die mede in belang van de sector zouden moeten zijn?

---- --