Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
60 Vragen van mevrouw S.M.L. Bottse
(ingekomen 28 april 2010)

Schriftelijke vragen inzake Geld onderwijsachterstandenbeleid

Ieder jaar bepaalt de inspectie of scholen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs voldoen aan de normen voor basiskwaliteit. Ze rapporteert daarover in het Onderwijsverslag. Het Onderwijsverslag over het schooljaar 2008/2009 is op 21 april 2010 verschenen. Hoewel er sprake is van een afname van het aantal zwakke en zeer zwakke scholen ziet de inspectie nog te vaak dat scholen de oorzaak van slechte prestaties niet bij zichzelf zoeken, maar ten onrechte bij de leerlingen leggen. Ook is er sprake van een concentratie, de zwakke en zeer zwakke scholen bevinden zich vooral in het noorden van het land en in de vier grote steden. Leerlingen op deze scholen komen vaker uit autochtone of allochtone achterstandsgroepen en hebben goed onderwijs juist hard nodig voor hun ontwikkeling. Sinds augustus 2006 gaat een groot deel van het geld voor het onderwijsachterstandenbeleid rechtstreeks naar de scholen. Aan de besteding van deze extra middelen zijn geen voorwaarden gekoppeld. Naar aanleiding van bovenstaande heeft GroenLinks een aantal vragen:


1. In een aantal Utrechtse wijken (mn de krachtwijken) bevinden zich scholen, waar sprake is van onevenredig veel achterstandsleerlingen tov andere scholen. Op welke manier zijn/worden de extra middelen voor het onderwijsachterstandenbeleid door deze scholen ingezet?


2. Is het college het met GroenLinks eens dat huiswerkbegeleiding een goede manier is om extra ondersteuning te geven aan kinderen van wie de ouders daartoe niet in staat zijn?


3. Hoe is de huiswerkbegeleiding georganiseerd in Utrecht en welke middelen worden daarvoor ingezet?


4. Ook remedial teaching vinden wij een belangrijk instrument voor kinderen die wat extra ondersteuning nodig hebben. Zijn scholen verplicht gekwalificeerde remedial teachers in dienst te hebben? Zijn er naar de mening van het college voldoende remedial teachers aanwezig op de Utrechtse scholen"?


5. In de Utrechtse onderwijs agenda staan gezamenlijke ambities afspraken en doelstellingen van de gemeente en onder andere de schoolbesturen. Kan het college met de schoolbesturen in dit kader afspraken maken voor het verzorgen van huiswerkbegeleiding?


6. Nu wordt er veel huiswerkbegeleiding georganiseerd door migranten zelforganisaties om onderwijsachterstanden te bestrijden cq weg te werken, zij krijgen hier geen middelen voor. Is het college bereid om met de schoolbesturen te bespreken of zij mogelijkheden zien de mzo's te betrekken bij het wegwerken van onderwijsachterstanden?

---- --