Ingezonden persbericht

Stilstaan-Herdenken-Beleven Noordwijk

'De dag dat Tommy drie werd.'

Een verhaal uit Theresienstadt

In de Stilstaan-Herdenken-Beleven-traditie produceert de Stichting KunstKlank dit jaar de muzikale theatervertelling 'De dag dat Tommy drie werd'. Artistiek leider Herma van Piekeren brengt in deze voorstelling muziek, theater en beeldende kunst op indringende wijze bijeen om de 4 mei herdenking bij jong en oud levend te houden.

De voorstelling is gebaseerd op tekeningen die Bedrich Fritta in Theresienstadt maakte voor zijn zoontje Tommy. Veel joodse kunstenaars, musici en prominenten werden tijdens de Tweede Wereldoorlog naar dit concentratiekamp gedeporteerd. Theresienstadt werd zo een macaber intellectueel centrum van kunst en cultuur.

Het verhaal wordt gespeeld en gezongen door Eric Borrias en Herma van Piekeren. Zij worden begeleid door een klein instrumentaal ensemble dat de muziek die in Theresienstadt en andere kampen is geschreven zal vertolken.
Een expositie van kunstwerken die in nauwe relatie staan tot de plek die Theresienstadt tijdens de jodenvervolging innam omlijst het geheel.

'De dag dat Tommy drie werd' vertelt en bezingt het verhaal van verdriet en onderdrukking, maar ook dat van toekomst, hoop en levenskracht.

Data: 28 april, 3 en 4 mei 2010
Locatie: Theater de Muze, Wantveld 2, Noordwijk
Aanvang 20.30 uur

Voorafgaand aan de voorstelling is er om 19.30 uur een inleiding over Theresienstadt en de achtergronden van de voorstelling.

Entree E15,- T/m 18 jaar E10,-
Kaartverkoop en info: www.kunstklank.nl
&
Boekhandel van der Meer, Vuurtorenplein 10 Noordwijk Tel: 071-3613073

---- --

'De dag dat Tommy drie werd.'

Een verhaal uit Theresienstadt

De voorstelling is gebaseerd op de in het concentratiekamp Theresienstadt gemaakte tekeningen van Bedrich Fritta. In Nederland zijn deze tekeningen uitgegeven op een tekst van Mies Bouhuys.

Theresienstadt was gedurende de Tweede Wereldoorlog een macaber intellectueel centrum van kunst en cultuur. Veel joodse kunstenaars, musici en prominenten werden naar dit zogenaamde 'modelkamp' gedeporteerd. De nationaal-socialistische propagandamachine zette het in ter camouflage van de holocaust. Voor de slachtoffers van de nazi's was het echter allerminst een veiliger plek: tijdens de oorlog verbleven er 140.000 gevangenen waarvan er in Theresienstadt 33.0000 omkwamen en 88.000 naar de vernietigingskampen gedeporteerd.

Bedrich Fritta, een gerenommeerd Tsjechisch grafisch ontwerper, schilder en illustrator was één van hen. Voor zijn zoontje Tommy maakte hij een serie tekeningen om hem de wereld buiten het kamp te tonen. De tekeningen waren bedoeld voor Tommy's derde verjaardag, maar Bedrich Fritta werd voor hij de prenten aan Tommy kon geven naar Auschwitz gedeporteerd. Als zo velen heeft hij dit kamp niet overleefd.
De map met tekeningen had hij voor zijn transport echter weten te verbergen. Na de bevrijding werden de prenten teruggevonden en Tommy, die de oorlog overleefde, gaf ze in boekvorm uit.

De voorstelling wordt gespeeld en gezongen door Eric Borrias en Herma van Piekeren. Zij worden begeleid door een klein instrumentaal ensemble dat de muziek die in Theresienstadt en andere kampen is geschreven zal vertolken.
Een expositie van kunstwerken die in nauwe relatie staan tot de plek die Theresienstadt tijdens de jodenvervolging innam omlijst het geheel.

Eric Borrias maakte eerder grote indruk in 'Binnen de Poorten', een voorstelling gebaseerd op het gelijknamige boek van Jules Schelvis, onder andere opgevoerd in Westerbork, Noordwijk en de Hollandse Schouwburg in Amsterdam.
Herma van Piekeren is sinds 1999 als artistiek en muzikaal leider, dirigent en uitvoerend musicus verantwoordelijk voor de 4 mei herdenking in het kader van de Stilstaan-Herdenken-Beleven traditie in Noordwijk.

Rolverdeling
De vader: Eric Borrias                         De moeder: Herma van Piekeren


Script: Kees van der Zwaard                     Regie: Martine Zeeman


www.kunstklank.nl

---- --