Consumentenbond

29 april 2010

Zet profielen op Hyves en Facebook standaard `dicht'

De Consumentenbond roept sociale netwerken zoals Hyves en Facebook op om nieuwe profielen standaard 'dicht' te zetten. Op die manier krijgen consumenten maximale controle over hun gegevens doordat zij zelf bepalen welke persoonlijke informatie ze willen delen en met wie. Tevens moet het wijzigen van de privacy-instellingen een stuk duidelijker, transparanter en gebruiksvriendelijker worden.

Uit een test van de Consumentenbond in de Digitaalgids van mei 2010 blijkt dat bij Facebook (400 miljoen gebruikers) en Hyves (7 miljoen gebruikers) nu standaard veel privacy-gevoelige gegevens zichtbaar zijn, zoals iemands naam, profielfoto en vriendenlijst. Facebook toont tevens familieleden, interesses en foto's en houdt zich het recht voor van alles te doen met teksten, foto's en filmpjes die bezoekers op hun site plaatsen. Het dicht zetten van een open profiel door de consument is vaak een ingewikkelde klus.

Privégegevens moeten geen eigen leven gaan leiden. De keus met wie de consument gegevens deelt bepaalt hij uiteindelijk zelf. Sociale netwerksites hebben volgens de Consumentenbond de taak om te zorgen dat consumenten maximale controle behouden en eenvoudig instellingen kunnen wijzigen.