Vlaamse Overheid
Watertruck pakt fileleed aan
Vlaamse overheid
donderdag 29 april 2010
Vlaams minister voor Innovatie Ingrid LIETEN en Vlaams minister voor
Binnenvaart Hilde CREVITS lanceerden gisteren in Sint-Pieters-Leeuw het
project `Watertruck'. Een vernieuwend vaarconcept waarmee Vlaanderen
haar ambities kracht bijzet voor de slimme en innovatieve regio die het
vooropstelt in Vlaanderen in Actie Pact 2020.
Het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) werkt dit vaarconcept uit
met Europese subsidies (Interreg IVB Noord-West Europa) en in
samenwerking met Europese partners. Een combinatie van duwboot en
duwbakken moet ervoor zorgen dat er meer goederen vervoerd kunnen
worden via onze kleine waterwegen. "De zwaarste files worden niet
veroorzaakt door te veel auto's maar door een gebrek aan innovatief
denken. Met dit project durven we verder gaan dan de traditionele
oplossingen en dat is wat we in Vlaanderen in alle domeinen moeten
doen", aldus Minister Lieten. Het project loopt nu voor 3,5 jaar waarin
het VIM het verder zal uitwerken, aan de markt toetsen en uitrollen.
Het projectbudget bedraagt 1,78 miljoen euro. "Vlaanderen beschikt over
een fijnmazig netwerk van waterwegen met veel potentieel. De
vervoerscapaciteit van een aantal waterwegen is om historische redenen
vaak beperkt tot schepen met een tonnenmaat van 1.000 ton of minder,
maar spelen ook een rol in de logistieke keten. Innovatieve projecten,
zoals een duwboot en duwbak, spelen hierop in. Samen met het Flanders
Inland Shipping Network wordt er continu gezocht naar nieuwe concepten,
technieken (bijvoorbeeld schone motoren) en nieuwe materialen (het
gebruik van koolstof) om het transport over het water aantrekkelijker,
competitiever en milieuvriendelijker te maken. Meer transport over het
water draagt bij tot een vlotte mobiliteit in Vlaanderen.", benadrukt
minister Hilde Crevits.
Het innovatieve aan Watertruck is de toepassing van het model van
wegtransport op de binnenvaart. De duwboot kan vergeleken worden met
een trekker die zoveel mogelijk rijdt om rendabel te zijn. De duwbak
fungeert als oplegger, die ook de rol van tijdelijke opslagplaats kan
vervullen. Duwbakken hebben een grotere flexibiliteit dan klassieke
binnenschepen. Ze kunnen immers blijven liggen tot de gewenste vulgraad
bereikt is om dan in konvooi hun traject verder te zetten. Een
bijkomend voordeel is dat schippers elke dag naar huis kunnen waardoor
de job meer aantrek zal krijgen. De laadcapaciteit van de combinatie
duwboot en duwbak neemt gevoelig toe omdat er geen woonruimte meer
nodig is.
Ingrid Lieten: "Een duwboot met een duwbak met een laadvermogen van
1000 ton haalt 50 tot 60 vrachtwagens van de weg. Op kleine waterwegen
kunnen gemiddeld twee duwbakken voortgeduwd worden, wat neerkomt op 120
vrachtwagens minder op de weg."
Watertruck beoogt de waterwegen van klasse I (tot 300T), II (tot 600
T), III (tot 1000T) en IV (tot 1350 T).
Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit realiseert duurzame
mobiliteitsoplossingen onder voogdij van de minister van Innovatie. De
organisatie slaat een brug tussen de expertise van bedrijven,
kenniscentra, koepelorganisaties. Door interactie met een brede waaier
aan sectoren ontstaan innovatieve projectideeën op het vlak van
personenmobiliteit, goederenvervoer en infrastructuur. Het VIM zorgt
voor de nodige financiële middelen (tot 80% van de projectkosten),
expertise en contacten.