Gemeente Dirksland


Uitslag klanttevredenheidsonderzoek âWaar staat je gemeenteâ gemeente Dirksland

De gemeente Dirksland heeft eind vorig jaar meegedaan aan de benchmark âWaar staat je gemeenteâ
1200 willekeurig geselecteerde inwoners hebben een vragenlijst ontvangen met vragen over de woon- en leefomgeving, voorzieningen, veiligheid, klachtafhandeling etc. 426 inwoners hebben de lijst ingevuld.

âWaar staat je gemeenteâ

Met het invullen van de vragenlijst heeft de inwoner de gemeente beoordeelt vanuit zijn rol als kiezer, onderdaan, partner, wijkbewoner en belastingbetaler. Voor elk van deze vijf rollen moest een groot aantal vragen ingevuld worden. Bovendien is een aantal kerngegevens van de deelnemende gemeenten met elkaar vergeleken. Doordat bewoners van een groot aantal Nederlandse gemeente hun mening hebben gegeven, kunnen gemeenten hun prestaties aan elkaar toetsen.
De inwoner vervult nog een zesde rol naar de gemeente toe, namelijk als klant. Dat is niet in deze benchmark meegenomen. Omdat de gemeente de laatste anderhalf jaar hard aan het verbeteren van de dienstverlening heeft gewerkt en nog steeds werkt, is gekozen om dit aspect uitgebreider te onderzoeken. Dit onderzoek loopt nog.

Resultaten
Elke vraag is apart gewaardeerd met een cijfer. Dit heeft per burgerrol een gemiddeld cijfer opgeleverd.
Bij de burger als kiezer gaat het er om of de gemeente luistert naar de inwoners en waarmaakt wat ze belooft. De gemiddelde burger in Nederland voelt zich als kiezer niet goed vertegenwoordigd. De Dirkslandse burger onderscheidt zich hierin niet van de rest van Nederland. Zij geeft een 5,8 als cijfer tegenover een landelijk gemiddelde van 5,7. Voor de rol van burger als onderdaan zijn vragen gesteld over de leefbaarheid en de veiligheid in de gemeente, het handhavingsbeleid en de gemeentelijke regelgeving. Dirksland scoort een gemiddelde van 6,1 (landelijk 6,2). Men is van mening dat de gemeente de inwoners te weinig betrekt bij en informeert over de aanpak van de leefbaarheid en de veiligheid (waardering 5,5). Daarentegen wordt de leefbaarheid in de eigen buurt hoog gewaardeerd met een 7,3. Het veiligheidsgevoel in de eigen buurt wordt gewaardeerd met een 6,8.
Burgers in Nederland en ook in Dirksland vinden dat ze te weinig betrokken worden bij het maken en uitwerken van plannen. De rol van partner wordt gewaardeerd met een 5,7 tegenover een landelijk gemiddelde van 5,6.
Om te onderzoeken hoe tevreden de burger als wijkbewoner is, zijn vragen gesteld over voorzieningen (winkels, speelveldjes, uitgaansmogelijkheden, sport- en welzijnsvoorzieningen etc.), over basisonderwijs, over het onderhoud van wegen, fietspaden en groen en over de verkeersveiligheid. De bewoners zijn over veel zaken zeer positief. Het basisonderwijs krijgt een 7,5, de aanwezige zorgvoorzieningen een 7,9, sportvoorzieningen een 7, de woonomgeving wordt beloond met een 7,3, de afvalinzameling wordt met een 7,5 zeer gewaardeerd, evenals de bereikbaarheid van de buurt met de auto (een 7,6). Daarentegen worden ook de nodige verbeterpunten aangegeven. Er zijn te weinig voorzieningen voor de jeugd (4,8), er moeten meer parkeermogelijkheid in de gemeente gemaakt worden (5,7), en er mogen meer uitgaansmogelijkheden en culturele voorzieningen gecreëerd worden (beiden krijgen een 5,4). De wijkbewoner waardeert de gemeente met een 6,5 iets lager dan het landelijk gemiddelde 6,8. Als belastingbetaler vindt de Dirkslandse inwoner dat hij te weinig terugkrijgt voor zijn gemeentelijke belasting (oordeel 5,3 tegenover landelijk gemiddelde van 5,7).

Tot slot was er nog een open vraag in het onderzoek. Hierop konden inwoners nog een laatste opmerking schrijven over hun gemeente. Naast de frustratie over hondenpoep, maakt men zich vooral zorgen over de verkeersveiligheid in de dorpen en de verpaupering door leegstaande panden, opengevallen plekken en minimaal onderhoud.

Verbeterpunten
De gemeente Dirksland heeft in 2006 het onderzoek ook laten uitvoeren. Doordat in de tussenliggende drie jaar de opzet van het onderzoek gewijzigd is, kunnen de cijfers niet een op een vergeleken worden met elkaar. Voor een groot aantal vragen kan wel een vergelijking gemaakt worden en dan blijkt het verschil in waardering niet heel erg te verschillen. Een vergelijking is te vinden op de website van de gemeente Dirksland. Overigens kan het gehele onderzoeksrapport geraadpleegd worden op www.dirksland.nl.

Uit het onderzoek mogen we concluderen dat in ieder geval verkeersveiligheid en parkeergelegenheid punten zijn waar de gemeente aandacht aan moet schenken. De gemeenteraad heeft in zijn vergadering in februari jl. ingestemd met het Verkeerscirculatieplan âVerkeer en parkerenâ voor de kern Dirksland. De dorpsraad Dirksland heeft dit plan becommentarieerd en op basis van hun opmerkingen zijn er nog een aantal zaken gewijzigd in het plan. In dit plan wordt een aantal maatregelen benoemd die de verkeersveiligheid ten goede komt, zoals het instellen van een blauwe zone en het creëren van extra parkeergelegenheid. Ook wordt geïnvesteerd in het handhaven van de voorgenomen maatregelen door het benoemen van een opsporingsambtenaar die een bestuurlijke boete kan opleggen. Een en ander wordt binnenkort toegelicht in de lokale kranten en op de gemeentelijke website. De gemeente hoopt met deze voorgenomen verkeersmaatregelen aan de wensen van de Dirkslandse bevolking tegemoet te komen.

De overige genoemde (verbeter)punten zullen worden verwoord in een actieplan.

Â

Hieronder kunt u het complete rapport en een vergelijking tussen 2006 en 2009 downloaden.

Â

Rapport "Waar staat je gemeente 2009" (PDF)

Vergelijking WSJG 2006 en 2009 (PDF)