Gemeente Voorschoten

zich te houden aan afspraken RijnlandRoute

Voorschoten roept provincie op zich te houden aan afspraken RijnlandRoute

rijnlandroute De gemeente Voorschoten heeft haar reactie op de 1e fase Milieu Effect Rapportage (MER) voor de RijnlandRoute naar de provincie gestuurd. De gemeente Voorschoten heeft haar reactie op de 1e fase Milieu Effect Rapportage (MER) voor de RijnlandRoute naar de Provincie gestuurd. Zij roept hierin de provincie op zich te houden aan de afspraken die zijn gemaakt tussen rijk en provincie over het voorkeurstracé. De gemeente vindt een eventuele aansluiting op de Voorschoterweg niet acceptabel.

Churchill Avenue beste kansen

De oplossing van de verkeersproblemen in de regio moet niet alleen worden gezocht in de aanleg van de RijnlandRoute. De huidige files kunnen op korte termijn worden opgelost door het aanpakken van de knelpunten. Als oplossing van de knelpunten onvoldoende werkt, dan biedt de Churchill Avenue oplossing de beste kansen. Een oplossing door Voorschoten is alleen acceptabel in een geheel gesloten tunnel nadat nut en noodzaak is aangetoond. Daarnaast vinden Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar dat er onvoldoende erkenning is voor het behoud van groen in het MER.

Voorkeurstracé
De provincie gaat in het MER uit van een ander tracé dan is overeengekomen met het Rijk. Dit leidt tot verwarring. Het tracé is naar het zuiden verschoven en gaat daardoor vlak langs het recreatiegebied Vlietland en de nieuwe Krimwijk II. Bovendien wordt de Rijksbufferzone doorsneden en het gebied tegenover het landgoed Berbice ernstig aangetast. Voorschoten zal niet akkoord gaan met een dergelijke aansluiting die de omgeving van het landgoed voorgoed vernielt. Een aansluiting kan niet in een tunnel, maar alleen op maaiveld worden gemaakt.

Nut en Noodzaak
Een zorgvuldige analyse van nut en noodzaak van de aanleg van een geheel nieuwe wegverbinding ontbreekt nog steeds in de MER, vindt Voorschoten. De gemeente verwacht een veel mindere toename van het verkeer dan in het MER wordt aangegeven. Bovendien wordt er inmiddels in de regio gewerkt aan het robuuster maken van de wegenstructuur door het realiseren van meer dwarsverbindingen. Maar deze zijn niet meegenomen in het MER.

Meer aandacht voor groen
Het belang van het groen wordt onvoldoende onderkend in het MER. Dat vinden de gemeenten Voorschoten, Wassenaar en Leidschendam-Voorburg. Deze drie gemeenten werken samen in het Pact van Duivenvoorde, dat zich richt op het versterken en behouden van het Duin-Horst-Weidegebied. De tracés die buiten Leiden om gaan (N11-West en het voorkeurstracé), doorsnijden op een aantal plaatsen deze open (verbindings)zone, waartoe ook de landgoederen worden gerekend. Dit tast de kwaliteit sterk aan en leidt tot vernietiging van een van de laatste open verbindingen.

Dit zijn de hoofdpunten uit de zienswijze. Klik hier voor de andere punten die Voorschoten heeft ingebracht bij de provincie.
* 29 april 2010