Gemeente Zederik


Profielschets van de burgemeester van de gemeente Zederik

In verband met de vacature van een burgemeester voor Zederik heeft de gemeenteraad een vertrouwenscommissie benoemd. Onderstaande profielschets is door hen opgesteld. Verenigingen, organisaties en individuele burgers kunnen hierop tot uiterlijk 14 mei a.s. reageren bij de griffier, schriftelijk of per e-mail (f.delange@zederik.nl).

De profielschets zal door de Raad van Zederik in een openbare raadsvergadering op 2 juni 2010, aanvang 19:30 uur worden vastgesteld.


1. Omgevingsproflel

Gemeente Zederik
De gemeente Zederik is ontstaan in 1986 als resultaat van een gemeentelijke herindeling voor de gehele regio Alblasserwaard en Vijfheerenlanden en telt ca. 13.500 inwoners. Zederik is opgebouwd uit zeven dorpen met nog een geheel eigen authenticiteit, te weten: Ameide, Hei- en Boeicop, Leerbroek, Lexmond, Meerkerk, Nieuwland en Tienhoven. Het bestuurlijk centrum is gevestigd in Meerkerk. De rivier de Lek vormt een natuurlijke begrenzing aan de noordkant. De gemeente heeft het landschappelijk karakter weten te behouden, mede waardoor het goed toeven is in de gemeente. De naam van de gemeente is ontleend aan een riviertje dat door het landschap kronkelt.

De gemeente Zederik ligt op het grensgebied van de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden, tussen Vianen en Gorinchem in. De A27, de A2 en de A15 zorgen als belangrijke verkeersaders voor goede verbindingen met alle steden in de Randstad.
Zederik maakt deel uit van het mooie Groene Hart en heeft een oppervlakte van 7650 ha. Het landelijk gebied ligt er goed onderhouden en verzorgd bij; veeteelt, fruitteelt en knotwilgen domineren het door watergangen doorsneden landschap. De lintbebouwing tussen de verschillende dorpen met zijn vele boerderijen accentueert de eigenheid van het gebied. In de gemeente ligt het prachtige Zouwegebied met hoge natuurwaarden.

Vitaliteit
De economische vitaliteit vormt één van de pijlers van de samenleving met een strategisch gelegen bedrijventerrein langs de A27. De inwoners van Zederik zijn zeer ondernemend, wat resulteert in een laag werkloosheidspercentage. De demografische opbouw is evenwichtig. De maatschappelijke betrokkenheid is groot, blijkend uit een hoge participatiegraad binnen het bloeiende verenigingsleven. In de diverse dorpen staan woningbouwprogramma's op stapel danwel zijn reeds in ontwikkeling genomen. Dat biedt de inwoners voldoende mogelijkheden op een gevarieerd woningaanbod.
De drie hoofdkernen Meerkerk, Ameide en Lexmond beschikken over een goed voorzieningenniveau zoals winkels, sportcomplexen en dorpshuizen. Er is sprake van een laag criminaliteitspercentage; de bevolking voelt zich thuis in een veilige woonomgeving. Vanzelfsprekend blijft alertheid geboden.
De financiële positie van de gemeente Zederik is gezond.

Bestuur
De raad van de gemeente Zederik bestaat uit 15 leden verdeeld over zeven fracties. Het college bestaat naast de burgemeester uit drie wethouders.
Raad en college van burgemeester en wethouders gaan op een volwassen wijze met elkaar om. De raad wordt bij belangrijke beslissingen in een vroegtijdig stadium bij het proces betrokken. Raadsvergaderingen worden voorafgegaan door een tweetal commissievergaderingen. De invoering van het dualisme heeft zich langs natuurlijke weg voltrokken. De raad werkt aan vergroting van de bestuurlijke slagkracht en staat open voor bestuurlijke vernieuwing.

Organisatie
Zederik is een ontwikkelgemeente. De organisatie hanteert het directiemodel. Het personeelsbestand van ca 90 fte is evenwichtig van opbouw. De laatste jaren is veel in beweging gebracht; een relatief nieuw managementteam werkt actief aan de verdere ontwikkeling van de organisatie. De vitaliteit van de organisatie komt tot uiting in flexibiliteit en een informeel karakter, maar vooral in de uitstekende dienstverlening met een daarop toegesneden frontoffice-backoffice model.

Opgaven
In 2008 heeft de gemeenteraad het "Bestuurlijk Kompas 2008 - 2015" vastgesteld. Uit de samenvatting:

* De gemeente Zederik wil de eerste overheid zijn voor de inwoners van haar zeven dorpsgemeenschappen.

* De gemeente Zederik richt zich primair op het organiseren van uitstekende dienstverlening en het realiseren van projecten.
* De gemeente Zederik voert daartoe de voor haar inwoners belangrijkste kerntaken zelf uit.

* De gemeente Zederik versterkt haar (ondersteunende) bedrijfsvoering door samenwerking met buurgemeenten en uitbesteding.
* De gemeente Zederik participeert actief binnen de regio Alblasserwaard en Vijfheerenlanden op de beleidsterreinen veiligheid, ruimte, wonen, verkeer, sociale zaken, economie er toerisme.

De gemeente Zederik evalueert jaarlijks de resultaten van dit Kompas en voert één maal per vier jaar een bestuurskrachtonderzoek uit.

De gemeente werkt in regionaal verband (Alblasserwaard en Vijfheerenlanden) op strategisch niveau samen. Met de buurgemeenten Leerdam en Giessenlanden wordt op operationeel niveau nauw samengewerkt (brandweer, P&O, juridische zaken en automatisering). Deze samenwerking vergroot de bestuurlijke slagkracht van de gemeente. Zederik zet stevig in op handhaving van de bestuurlijke zelfstandigheid. Een sterk gemeentebestuur in combinatie met een vitale organisatie vormen de pijlers om adequaat in te spelen op de bestuurlijke opgaven in de komende jaren.


2. Taken, rollen en verwachtingen
Onze burgemeester (daar waar hij staat kan ook zij worden gelezen) draagt vele verantwoordelijkheden, heeft verschillende taken en een aantal eigen portefeuilles.

Zederik positioneert zich in de regio als een sterke en constructieve gemeente. Van onze burgemeester wordt verwacht dat hij zich hierin nadrukkelijk profileert en opkomt voor de belangen van de gemeente en haar inwoners. Hij signaleert kansen en is inspirator voor vernieuwing. De regio is sterk in beweging waarbij de consistente beleidslijn vanuit Zederik van belang is.

De ontwikkelingen binnen de raad, het college en de ambtelijke organisatie van Zederik, weerspiegelen een goede en adequate manier van samenwerken. Van onze burgemeester wordt verwacht dat hij hieraan een actieve bijdrage levert.

Onze burgemeester vervult een brugfunctie tussen de gemeenteraad en het college. Hij bevordert de onderlinge relatie en draagt zorg voor een goede informatievoorziening en communicatie met de gemeenteraad, zodat de raad in staat wordt gesteld invulling te geven aan zijn controlerende taak. Onze burgemeester treedt als voorzitter onpartijdig en onafhankelijk op en stimuleert het debat.

Binnen het college draagt onze burgemeester bij aan collegiale besluitvorming. In dat kader wordt een inspirerende inbreng verwacht. Tegelijkertijd ziet onze burgemeester toe op continuïteit, samenhang en voortgang in de verschillende dossiers.

Onze burgemeester is het boegbeeld van onze gemeente en zet deze rol met gezag neer. Tegelijkertijd is hij voor iedereen gemakkelijk benaderbaar en aanspreekbaar. Onze burgemeester onderhoudt actief contacten met alle groepen in de samenleving, waaronder het bedrijfsleven. Hij heeft oog voor de diversiteit van belangen en sociale, culturele en levensbeschouwelijke achtergronden.

Naast de eerder genoemde regionale samenwerking, algemeen bestuurlijke zaken, coördinatie van beleid, projecten en gemeentelijke ontwikkeling, behoren verder tot de portefeuille van onze burgemeester: openbare orde en integrale veiligheid; personeel en organisatie; integrale handhaving; communicatie (voorlichting, PR en media).


3. Basiscondities
Voor een goede vervulling van het ambt van burgemeester gelden de volgende basiscondities:

* Kan zich identificeren. In contacten kan hij zich verplaatsen in problemen of opvattingen van personen of groepen. De burgemeester respecteert geloofsovertuigingen, principes, meningen en opvattingen van anderen, ook indien hij zich daar niet persoonlijk aan verbindt.

* Heeft bindend vermogen. Hij brengt doeltreffende samenwerkingsverbanden tot stand en handhaaft deze, fungeert als (ver)bindende schakel en bruggenbouwer.

* Is integer. Hij handelt eenduidig en transparant volgens algemeen geaccepteerde normen en waarden, draagt deze uit en spreekt anderen hierop aan.

* Is onafhankelijk. Hij staat op basis van gezag en positie boven partijen en wordt als zodanig geaccepteerd.
* Is stressbestendig. Hij onderneemt acties en treedt op in situaties die daarom vragen. Treedt in crisissituaties op met rust en vertrouwen.

* Is signaalgevoelig. Hij zoekt actief informatie uit de bestuurlijke en organisatorische omgeving en uit de samenleving die voor het eigen handelen van belang is. Hij gebruikt deze signalen voor reflectie op eigen handelen.


4. Bestuursstijl
Zederik zoekt niet een burgemeester die maar één bestuursstijl heeft of hanteert. Wij zoeken een burgemeester die kan schakelen en afhankelijk van de situatie zijn stijl daarop aanpast en zijn vaardigheden daarop inzet. Dat is de kwaliteit die we van onze nieuwe burgemeester verwachten.

Vanzelfsprekend is onze burgemeester een netwerker, iemand die stuurt door het creëren van nieuwe mogelijkheden en kansen. Hij schept perspectief en urgentie en legt nieuwe contacten. Maar in zijn netwerken is hij doelgericht en toont hij doorzettingsvermogen; hij boekt op basis van visie, strategie en vasthoudendheid concrete onderhandelingsresultaten.

Natuurlijk is onze burgemeester ook een aanjager, maar dan in de zin van het inzetten op vernieuwing en het aanzetten tot concrete actie.

Onze burgemeester is op veel fronten een verbinder. Daartoe staat hij tussen de mensen, versterkt groepscohesie en samenwerking. Maar hij stelt wel kaders en houdt de doelen scherp in de gaten.

Onze burgemeester is daarmee iemand die positie weet te kiezen op de diverse uitdagingen waar Zederik voor staat; hij weet balans aan te brengen, te bewaken en resultaten te boeken.


5. Bestuursvaardigheden
Van de burgemeester wordt verwacht dat hij in de taken waar hij voor staat en binnen de stijlen die hij hanteert, in ieder geval de volgende vaardigheden bezit:

* Bestuurlijke gevoeligheid. Hij anticipeert op en onderkent het belang van gebeurtenissen die van invloed zijn op het bestaande beleid en handelen van het bestuur en de ambtelijke organisatie. Hij is in staat de risico's en kansen voor de medebestuurders in te schatten.

* Inlevingsvermogen. Hij weet zich te verplaatsen in anderen en zich bewust te tonen van de invloed van het eigen handelen.
* Besluitvaardigheid. Hij is niet afwachtend, maar neemt beslissingen door middel van het ondernemen van acties of het uitspreken van meningen.

* Vernieuwingskracht. Hij is in staat om vanuit een realistische kijk vernieuwingen die nodig zijn te signaleren, te stimuleren en er draagvlak voor te krijgen.

* Doorzettingsvermogen. Hij kan zonodig gedurende een lange periode actief zijn en dit uitstralen naar anderen.
* Doelgerichtheid. Hij kan op effectieve wijze doelen en prioriteiten stellen en de benodigde acties aangeven.


6. Overige punten

* Wie burgemeester van Zederik wil worden, beschikt over goede contacten op provinciaal en landelijk niveau.
* Bewezen bestuurlijke kwaliteiten, niet noodzakelijkerwijs blijkend uit ervaring binnen de (gemeentelijke) overheid, zijn belangrijker dan leeftijd.

* Nevenfuncties kunnen het functioneren van de burgemeester en de belangen van de gemeente ten goede komen, maar mogen de goede uitoefening van het ambt niet in de weg staan.
* De gemeenteraad ziet graag dat de burgemeester kerkelijk meelevend is.

* Jaarlijks vindt tussen raad en burgemeester een evaluatiegesprek plaats.

* Een assessment maakt deel uit van de selectieprocedure. Van kandidaten wordt verwacht dat zij bereid zijn hieraan deel te nemen.

* Zederik zal, indien nodig en in overleg met de nieuwe burgemeester, faciliterend optreden in het vinden van een ambtswoning.
* De vertrouwenscommissie die ten behoeve van het selectieproces is ingesteld, bestaat uit de zeven fractievoorzitters. De raadsgriffier is secretaris van de commissie. Een van de drie wethouders en de gemeentesecretaris nemen als adviseur deel aan het werk van de commissie.