INVESTOR RELATIONS: Verschuiving van korte termijn overleven naar lange termijn mogelijkheden

Amsterdam, 29 april 2010 - Leidende Investor Relations Officers ("IRO's") vergroten hun 'disclosure' en concentreren zich op langetermijn informatie, aldus een peiling die afgelopen februari-maart is uitgevoerd door onze Engelse zusterorganisatie Citigate Dewe Rogerson onder investor relations professionals in Europa. Het onderzoek gaat in op hoe de communicatie met investeerders is veranderd en welke uitdagingen de ondernemingen te wachten staan in 2010. De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat het zelfvertrouwen onder IRO's en hun ondernemingen weliswaar toeneemt, maar dat er enige mate van onzekerheid en voorzichtigheid blijft bestaan.

De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

· IRO's zetten een nieuwe koers in na de financiële crisis

· Het vertrouwen keert geleidelijk terug

· Het geven van 'disclosure' en 'guidance' neemt toe en er is meer aandacht voor 'debt-disclosure'

· Er is een verschuiving van korte termijn denken en overleven naar lange termijn denken en mogelijkheden

· Een kwart van de ondernemingen vindt dat de kwaliteit van analistenrapporten het afgelopen jaar achteruit is gegaan

· IRO's gedwongen zijn om zich bezig te houden met een breder scala aan corporate governance issues

Het onderzoek is gebaseerd op de mening van 127 IRO's van bedrijven uit 17 Europese landen, waaronder Nederland, en 35 van de 39 FTSE sectorindexen. De marktwaarde van de aangeschreven ondernemingen varieerde van £ 100 miljoen tot £ 80 miljard.

§ Een verschuiving naar de langetermijn vooruitzichten

IRO's hebben de moeilijke en onzekere omstandigheden het hoofd geboden door meer informatie te verstrekken. Meer dan 50% van de respondenten heeft in de afgelopen 12 maanden zijn 'disclosure' veranderd of is van plan dat te doen. Er zijn ook signalen dat er meer nadruk wordt gelegd op langetermijn informatie, wat er op wijst dat er een veranderde focus is van het denken op de korte termijn naar de mogelijkheden op de lange termijn.

Het voorspellen van de omzetontwikkeling blijft echter moeilijk, gezien de onzekerheden en variabelen nu overheden en banken de maatregelen, bedoeld om de economie te stabiliseren, opschorten.

§ 28 % van de ondernemingen geeft meer 'guidance'

De bevindingen over het geven van vooruitzichten ondersteunen het idee dat het vertrouwen langzaam terugkeert. In de laatste 12 maanden heeft 18% van de ondervraagden meer 'guidance' gegeven en 10% overweegt in de komende 12 maanden meer 'guidance' te gaan geven.

José Tijssen, Managing Director van Citigate First Financial, reageert: "De kracht van de economie staat in schril contrast met de kracht van het beursherstel over het afgelopen jaar. Eén van de belangrijkste uitdagingen is om verwachtingen in lijn te houden met de resultaten van de onderneming door het managen van 'disclosure' en 'guidance'. IRO's beginnen vooruit te kijken en communiceren meer op de lange termijn, maar moeten hun investeerders in de tussentijd gerust blijven stellen met korte termijn analyses."

§ 41 % van de ondernemingen geeft aanvullende informatie over de schuldpositie

Het afgelopen jaar heeft 41% van de IRO's additionele informatie gegeven over de schuldpositie van hun onderneming. Deze extra 'disclosure' wordt ingegeven door zowel de voortdurende druk op de schuldfinanciering van een onderneming als de sterke competitie op de obligatiemarkt. Het is daarom verrassend dat 59% van de respondenten niet vindt dat de schuldpositie één van de belangrijke activiteiten is geworden binnen de rol van IRO. Het is onwaarschijnlijk dat dit issue zal verdwijnen en het zal een uitdaging blijven voor IRO's, die na de kredietcrisis hun 'disclosure' over de schuldpositie hebben vergroot, om die focus te behouden.

§ 42 % van de ondervraagden ziet een toename in vragen over corporate governance

IRO's krijgen te maken met een breder scala aan corporate governance issues. 42% van de respondenten zegt in het afgelopen jaar meer vragen te hebben gekregen over risicomanagement, 34% van de ondervraagden kreeg meer vragen over het beloningsbeleid en 17% meer vragen over bestuursstructuren en verantwoordelijkheden.

Van ondernemingen die ernaar streven om 'best in class' te zijn, wordt verwacht dat zij niet langer slechts rapporteren volgens de regels, maar een meer uitgebreide en uitdagende manier zoeken om te communiceren over corporate governance.

§ Analistenonderzoek: een roep om kwaliteit boven kwantiteit

In de uitgebreide peiling onderzocht Citigate ook de gezondheid van het 'sell-side' model en de mening van IRO's over het vermogen van analisten om hun onderneming te doorgronden en nuttige research te leveren. Het merendeel van de ondernemingen met een marktwaarde boven de £ 500 miljoen zegt dat de hoeveelheid analistenrapporten is gestegen terwijl 42% van de ondervraagden met een marktwaarde lager dan £ 500 miljoen juist zegt dat het aantal analistenrapporten is gedaald over het afgelopen jaar.

De toename in research is niet hand in hand gegaan met een toename in kwaliteit van de research. Meer dan een kwart van de ondernemingen vindt dat de kwaliteit is afgenomen in de afgelopen 12 maanden.

Eén respondent verwoordde de mening van velen toen hij zei dat de kwaliteit van de research een polariserend effect had; "Er is meer 'gestandaardiseerd' commentaar op nieuws en gebeurtenissen en minder gedetailleerde, doordachte en analytische berichtgeving."

§ Toename in zelfvertrouwen wordt gereflecteerd door meer communicatie

60% van de respondenten heeft de mix van communicatiekanalen gewijzigd of is van plan dat te wijzigen, waarbij de communicatie over minstens één kanaal is of wordt uitgebreid. De grootste verandering in de communicatie 'mix' is de groei in het aantal one-on-ones, genoemd door 41% van de respondenten, gevolgd door meer roadshows en de zogenaamde 'capital market' dagen. 39% van de ondervraagden heeft het aantal investeerders- en analistenbijeenkomsten verhoogd of is van plan dit te doen.

José Tijssen vervolgt: "Deze toename aan aandeelhouderscommunicatie volgt op een periode van inkrimping toen de budgetten onder druk stonden. Sommige bedrijven waren misschien ook huiverig voor pro-actieve communicatie door een gebrek aan een duidelijke outlook of de afwezigheid van een positief verhaal. Het is positief om te zien dat veel respondenten van plan zijn om weer meer de dialoog met hun investeerders aan te gaan. "

Het zelfvertrouwen is groeiende, maar de onzekerheid blijft. Als overlevenden van een recessie die een grote hoeveelheid communicatie-uitdagingen opwierp, is het niet vreemd als IRO's een zucht van verlichting slaken. In plaats daarvan brengt het onderzoek een aantal nieuwe uitdagingen aan het licht.

Voor verdere informatie over het onderzoek: www.citigateff.nl