Fortis Bank
Published: 17:55 CEST 29-04-2010 /Source: FORTIS /XBRU: TICKER FORA /ISIN: BE0003801181

Aandeelhouders kiezen voor nieuwe naam: Fortis wordt Ageas.

Fortis heeft vandaag de volledige steun van de aandeelhouders gekregen voor de voorgestelde naamswijziging naar Ageas. Die is met 97,14% goedgekeurd in Brussel en met 99,63 % in Utrecht. Deze nieuwe naam zal de komende weken en maanden geleidelijk worden ingevoerd. Het rebrandingproces zal rond deze tijd volgend jaar volledig afgerond zijn.

Ageas wordt de naam van de groep alsook de naam waaronder het aandeel vanaf 30 april op Euronext zal worden verhandeld. Het ticker-symbool verandert dan van FOR(B) naar AGS.

Bij een nieuwe naam hoort ook een nieuwe uitstraling. Uit de losse hand getekende gekleurde cirkels rond de naam benadrukken een gevoel van energie en beweging om dingen voor elkaar te krijgen, waar Ageas in de wereld ook zaken doet. Het nieuwe logo is door alle doelgroepen goed ontvangen. 'Aantrekkelijk', 'anders', 'makkelijk te onthouden' en 'toekomstgericht' waren de reacties. Belangrijk ook was dat stakeholders het gevoel hadden dat dit merk hen kon overtuigen.

De nieuwe naam wordt in de hele wereld verstandig toegepast. Uitgangspunt is daarbij altijd dat die invoering zinvol moet zijn voor de ontplooide activiteiten. Fortis is sterk in het ontwikkelen van samenwerkingsverbanden met belangrijke distributiepartners over de hele wereld, een centraal aspect van de strategie. Het merk Ageas wordt dan ook niet ingevoerd in gevallen waarin het gunstiger is om het merk van de partner te benutten, of wanneer een sterke lokale merknaam aanwezig is.

De goedkeuring van het nieuwe merk door de aandeelhouders was de laatste stap in een intensieve oefening om de onderneming als onafhankelijke verzekeringsmaatschappij op de kaart te zetten. Voor het valideren van de naamskeuze en de nieuwe visuele identiteit werd uitgebreid onafhankelijk onderzoek verricht in de belangrijkste markten van Europa en Azië bij circa 2000 personeelsleden, consumenten en actieve beleggers.

CEO Bart De Smet: "Het doet ons genoegen dat onze aandeelhouders zich zo goed in het nieuwe merk konden vinden. Het is belangrijk nu een duidelijke streep te trekken onder het verleden en ons te richten op onze toekomst als internationale verzekeraar. Met onze nieuwe naam sluiten wij het Fortis-hoofdstuk af en geven wij een prachtige toekomst aan 180 jaar geschiedenis. Er breekt een nieuw tijdperk aan voor onze onderneming, een nieuwe start. Ik heb het volste vertrouwen dat Ageas over de hele wereld snel zal uitgroeien tot een gevestigde naam in verzekeringen."