Wegener NV

| | | | |

|                                                |
|PERSBERICHT                                
|                                                          |
|Wegener: kostenreducties leiden tot een fors  | 
|verbeterd bedrijfsresultaat in het 1e kwartaal| |                  |
|van 2010.                               
|                                         
|                                              | |                  |
|                                       
Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten van Koninklijke Wegener over het 1e kwartaal 2010 is door het effect van de reorganisaties in 2009, lagere kosten voor grondstoffen en aanvullende maatregelen fors gestegen in vergelijking met het 1e kwartaal van 2009. De bijbehorende marge steeg tot 8,0% (1e kwartaal 2009: 2,4%). Op EBITDA niveau steeg de marge op de omzet tot 11,6% (1e kwartaal 2009: 6,4%). Ten opzichte van het 1e kwartaal 2009 daalde de totale omzet met 12%. Naast onderstaande ontwikkelingen is dit ook het gevolg van de verkoop van het belang in AD NieuwsMedia en de drukkerij in Den Haag in juli 2009.

Wegener heeft in het 1e kwartaal van 2010 te maken gehad met een advertentiemarkt die nog niet herstellende is van het dal in 2009. De advertentieomzet is fractioneel beïnvloed door het effect van Pasen, welke in 2010 voor een deel in het 1e kwartaal viel, terwijl dit in 2009 volledig het 2e kwartaal betrof.

De advertentieomzet van de Wegener dagbladen daalde in het 1e kwartaal van 2010 met 11% ten opzichte van dezelfde periode in 2009. De daling betrof vooral de categorieën Nationale Merken & Diensten en Personeelsadvertenties. De oplageomzet van de Wegener dagbladen vertoonde een geringe stijging van 2%, als gevolg van prijsverhogingen. De betaalde oplage laat een daling zien van 1,6% in vergelijking met dezelfde periode in 2009.

De advertentieomzet van de Wegener huis-aan-huiskranten groeide in het 1e kwartaal van 2010 met 6%. Deze groei is mede te danken aan de acquisitie van PLM in juli 2009 met huis-aan-huiskranten in Rotterdam en omgeving en de uitbreiding van het verspreidingsgebied in Limburg en Amstelveen/Amsterdam. De beoogde landelijke dekking van huis-aan-huiskranten is hiermee gerealiseerd. Indien bovengenoemde effecten buiten beschouwing worden gelaten, is sprake van een daling van de advertentieomzet met ruim 2%.

Binnen het proces van transitie naar een crossmediale content uitgeverij heeft Wegener in het 1e kwartaal van 2010 versterkt aandacht gegeven aan de ontwikkeling van digitale initiatieven en de inbedding daarvan in de organisatie. Veel, merendeels lokale, activiteiten werden geïnitieerd, hetgeen ook een positief effect op de omzet had.

De daling van de omzet van personeelsadvertenties duurt nog voort: voor het totaal van print en online is dit 28% in het 1e kwartaal van 2010 in vergelijking met dezelfde periode in 2009.

Met ingang van 1 januari 2010 zijn alle uitgeefactiviteiten van Wegener ondergebracht in één uitgeverij onder de naam Wegener Media. Alle ondersteunende en stafdiensten zijn per discipline samengevoegd in de backoffices van Wegener Media.

De totale kosten zijn met 17% gedaald. Exclusief het effect van acquisities en desinvesteringen bedroeg de daling van de kosten 6% ten opzichte van de eerste drie maanden van 2009. Vrijwel alle kostencategorieën vertoonden een daling, waarvan de grootste werd gerealiseerd in de personeelskosten door de lagere personeelsbezetting. Ten opzichte van de gemiddelde vaste bezetting in het 1e kwartaal van 2009 is het gemiddeld aantal fte's in dezelfde periode van 2010 in totaal met 688 gedaald. Deze daling is mede het gevolg van de verkoop van AD NieuwsMedia en de drukkerij in Den Haag en anderzijds de koop van PLM, alle geëffectueerd medio 2009. Autonoom is sprake van een gemiddelde daling van 384 fte's. Er zijn in het 1e kwartaal 2010 respectievelijk 2009 geen bijzondere posten.

Eind maart 2010 is de netto rentedragende schuld van Wegener ten opzichte van eind maart 2009 gedaald met 15%. In vergelijking met 31 december 2009 is de netto rentedragende schuld door seizoensinvloeden in het werkkapitaal ultimo maart 2010 met 4% gestegen.

Vooruitzichten
De prestaties over het 1e kwartaal 2010 in vergelijking met het voorgaande jaar kunnen niet zonder meer doorgetrokken worden voor de rest van het jaar. Een aantal ontwikkelingen dient hierbij in acht te worden genomen: . Verkoop van AD NieuwsMedia en de drukkerij in Den Haag respectievelijk koop van PLM heeft medio 2009 plaats gevonden; . Het positieve effect van Pasen op de advertentieomzet in het 1e kwartaal; . Recente reorganisaties hebben in de loop van 2009 hun beslag gehad. De kostenbesparingen zijn daarom in vergelijkende zin in het eerste deel van 2010 het grootst.

Doorgevoerde reorganisaties, lagere papierprijzen en aanvullende maatregelen in 2010 hebben een positief effect op de slagvaardigheid van de organisatie en het kostenniveau van 2010. De ontwikkelingen op de advertentiemarkt blijven echter vooralsnog onzeker. Hierdoor is het eveneens onzeker welk bedrijfsresultaat over geheel 2010 gerealiseerd zal worden.

Apeldoorn, 29 april 2010

Raad van Bestuur
Koninklijke Wegener NV

| |www.wegener.nl |



Wegener NV