Ingezonden persbericht


Uitgebreide veiligheid in nieuwe Audi A8

Predictive Emergency Braking System van Bosch gaat in serieproductie


* Omgevingsherkenning met radar- en videosensoren
* 80% van chauffeurs remt niet of onvoldoende bij kop-staartaanrijding

Anderlecht, 29 april 2010 - Het automatische noodremsysteem van Bosch gaat voor het eerst in serieproductie. Het Predictive Emergency Braking System (voorspellend noodremsysteem) biedt chauffeurs hulp wanneer er gevaar is voor een kop-staartaanrijding. De technische basis van dit systeem zijn het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP®, LRR3 radarsensoren van het adaptive cruise control ACC en daar bovenop een videocamera. De nieuwe Audi A8 is de eerste auto waarin deze functies worden toegepast als onderdeel van het 'pre-sense' pakket. Het Predictive Emergency Braking System zal binnenkort ook verkrijgbaar zijn op de nieuwe VW Touareg.

"Uit ongevallenanalyse blijkt dat naar schatting 80% van de bestuurders niet of onvoldoende remt vlak voor een kop-staartaanrijding", stelt Werner Struth, President Bosch Chassis Systems Control. Een automatisch noodremsysteem analyseert het verkeer voor het voertuig, waarschuwt de chauffeur, ondersteunt hem en reageert indien nodig automatisch. Op die manier kan het aantal kop-staartaanrijdingen drastisch worden verminderd. Hoe sneller de verkeerssituatie kan worden ingeschat, hoe adequater de assistentiesystemen de chauffeur kunnen bijstaan.

Ingenieurs van Bosch hebben daarom een wisselwerking mogelijk gemaakt tussen de radar- en videodata om verkeerssituaties optimaal te herkennen. Behalve het Bosch ESP®premium stabiliteitssysteem, beschikt de Audi A8 over 2 radarsensoren van het type met lange reikwijdte die links en rechts in de voorbumper geïntegreerd zijn. Deze nieuwe 3de generatie Bosch-sensoren kunnen objecten detecteren in een hoek van 40 graden en over een afstand tot 250 meter. Ze kunnen bovendien de afstand en de snelheid van het object bepalen. De videocamera bevindt zich achter de voorruit, ter hoogte van de achteruitkijkspiegel. Het voordeel van videotechnologie is het hoge informatiegehalte, waardoor personen, voertuigen of verkeersborden makkelijk te identificeren zijn. Een ander voordeel is dat verschillende beelden kunnen worden vergeleken en dat de positie van objecten kan worden bepaald. De radarsignalen geven dan weer exacte informatie over de afstand en snelheid van de personen, voertuigen en ver keersborden die op de videobeelden te zien zijn.

Waarschuwen, ondersteunen, reageren

In een eerste fase, wanneer het noodremsysteem een potentieel obstakel opmerkt (een voertuig dat plots stopt bijvoorbeeld), worden de remmen voorbereid op een mogelijke noodstop. Zonder dat de bestuurder het merkt, verhoogt het rembesturingssysteem de druk lichtjes, waardoor de remblokken dichter bij de schijven komen en er onmiddellijk kan worden vertraagd indien nodig. Wanneer de chauffeur niet reageert en het voertuig dichterbij komt, klinkt er een geluidssignaal. Daarna wordt er automatisch afgeremd, voorafgegaan door een korte remstoot. Indien de chauffeur op dat moment nog steeds niet reageert en een aanrijding niet langer kan worden vermeden, remt het systeem ongeveer een halve seconde voor de impact automatisch op volle kracht om zo de impactsnelheid te verminderen en de gevolgen van het ongeval te beperken.

Ook de ACC-functie is uitgebreid. Met behulp van de videogegevens bijvoorbeeld kan het systeem sneller reageren wanneer andere voertuigen worden voorbijgestoken en wanneer andere auto's in hetzelfde rijvak komen rijden. Bovendien worden in de nieuwe Audi de signalen van de Bosch-videocamera gebruikt voor de automatische controle van de koplampen en voor het lane departure warning systeem. Bijkomende functies in het ESP®-systeem bieden extra comfort en veiligheid. De hill-hold controle bijvoorbeeld voorkomt dat het voertuig achteruit rolt op een helling. Bij het slepen detecteert ESP® wanneer een aanhangwagen gevaarlijk begint te slingeren en helpt zo de bestuurder om hierop in te grijpen.

De nieuwe Audi A8 bevat nog veel meer systemen die door Bosch zijn gemaakt: de instrumentencluster met zijn grote display in kleur, de controle-eenheid en sensoren voor de beschermingssystemen voor passagiers, de domein controle-eenheid, de starter en de aandrijving van de ruitenwissers. Voor de benzinemotoren van de nieuwe A8 levert Bosch verschillende motor controle-eenheden. De twee dieselmotoren die aanvankelijk beschikbaar zullen zijn, zijn uitgerust met Bosch-injectiesystemen met piezo-kleppen en een injectiedruk tot 2.000 bar.

---

Over Bosch
De Bosch Groep is een internationaal toonaangevend technologisch bedrijf en dienstverlener. In het boekjaar 2009 realiseerden de ongeveer 275.000 medewerkers die actief zijn in de automobiel- en industriële technologie en in de sector van consumentenproducten en bouwtechnologie een omzet van 38,2 miljard EUR. De Bosch Groep bestaat onder meer uit Robert Bosch GmbH en meer dan 300 dochter- en regionale maatschappijen in meer dan 60 landen. Samen met zijn commerciële partners is Bosch in ongeveer 150 landen vertegenwoordigd. Dit wereldwijde netwerk van ontwikkelings-, productie- en distributiecentra vormt de basis voor de verdere groei. Bosch besteedt elk jaar meer dan 3,5 miljard EUR of 8% van zijn omzet aan onderzoek en ontwikkeling en laat ruim 3.800 patenten registreren. Bosch bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve en nuttige oplossingen. De onderneming werd in 1886 door Robert Bosch (1861-1942) in Stuttgart opgericht als "Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek". De juridische structuur van de Bosch Groep garandeert de financiële onafhankelijkheid en de bedrijfsautonomie. Hierdoor krijgt de onderneming de mogelijkheid om te investeren in de belangrijkste activiteiten die de toekomst van het bedrijf moeten veiligstellen. 92% van de aandelen van Robert Bosch GmbH is in handen van de Robert Bosch Stiftung GmbH, die het algemeen nut nastreeft. De meerderheid van de stemrechten ligt bij de Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH. Meer informatie vindt u op www.bosch.com.