Ingezonden persbericht

Persbericht: Uniekaas' Koninginnedag creëert oponthoud in ochtendspits van Moskou

Moskou, 30 april 2010

Uniekaas organiseerde vandaag de eerste editie van Koninginnedag in Moskou. De kaasmaker introduceerde de Oranjefeestdag in de Russische hoofdstad om het eigen merk te promoten en de herkomst van de producten te onderstrepen. De 'Koninklijke' rijtoer van de bezoekende kaaskoningin leidde kortstondig tot een oponthoud in de Moskouse ochtendspits. De door witte paarden voortgetrokken koets met een kaaskroon erop trok zoveel bekijks dat automobilisten hun auto aan de kant zetten om foto's te maken. De festiviteiten op het oranjegekleurde festivalterrein trok honderden nieuwsgierige Russen. De toegestroomde bezoekers genoten zienderogen van de georganiseerde Oranjevrijmarkt met tweedehands spullen, live muziek en kaasproeverijen. Ook in Moskou woonachtige Nederlanders waren van de partij. Uniekaas wil met het Koninginnedagfeest het 'Oranjegevoel' in Rusland stimuleren en gaat het evenement jaarlijks organiseren.

Exportmanager Suzanne van den Briel van Uniekaas spreekt van een geslaagd lanceringsevenement. Van den Briel: 'We hebben afgelopen week een kaasquiz gespeeld op de Moskouse radiozender Silver Rain Radio. De vele reacties hierop waren eigenlijk al een voorbode op het vandaag geboekte succes. We wisten dat Silver Rain Radio goed in de doelgroep scoort, de quiz en de aankondiging hebben de Russische consument echt overtuigd om naar het festival te komen. Vandaag op het festivalterrein heb ik veel bezoekers gesproken, men was niet alleen enthousiast over de feestelijkheden maar ook over onze kazen. Vooral onze jonge Goudse kaas valt hier in de smaak en ook geitenkaas doet het goed, het aroma van rijpere kazen wordt veelal gewaardeerd door meer ervaren consumenten. Er is hier letterlijk nog een hele markt te veroveren.'

Koets
'De Koninklijke rijtoer van de kaaskoningin in een koets was een hoogtepunt op zich', aldus Suzanne van den Briel. 'Ik had voor de gelegenheid de rol van kaaskoningin op me genomen. Nu heb er geen problemen mee om in het middelpunt van de belangstelling te staan, maar als je een verkeersopstopping veroorzaakt in een grote buitenlandse stad dan voel je je toch flink bekeken. Automobilisten stopten massaal om te filmen met hun mobiele telefoon, een buschauffeur liet zelfs zijn passagiers uitstappen. De koets met witte paarden heeft zijn publiciteit zeer zeker opgeleverd en daar was het uiteindelijk toch allemaal om te doen.'

Oranje alom
Het Koninginnedagfeest in Moskou werd georganiseerd op het terrein van radiozender Silver Rain Radio, de locatie was versierd met oranje vlaggetjes en ballonnen en overal geurden Nederlandse bloemen. Naast kaasminnende Moskovieten en relaties waren ook alle Nederlanders in Moskou uitgenodigd voor het Koninginnedagfees. De 'kaaskoningin' die per koets arriveerde reikte de prijzen uit aan winnaars van de kaasquiz. Silver Rain Radio deed live verslag op de radiozender van alle festiviteiten.

Koninklijk
Uniekaas is op de Russische markt een premium kaasmerk met een aangepast design. In de nieuwe Russische reclamecampagne gebruikt Uniekaas de slogan 'Noble taste, worthy of the kings', deze wordt visueel ondersteund door een kaaskroontje. Het Koninginnedagfeest is een goed middel gebleken om de aandacht te trekken en om kaas te laten proeven. Uniekaas heeft tot doel om in Rusland de grootste aanbieder van kaasspecialiteiten uit Nederland te worden, de nieuwe initiatieven zijn hiervoor een belangrijke investering.

Onder het hoofdmerk Uniekaas worden de volgende producten in Rusland gevoerd: Maasdam, Nightwatch, Black Label, Parrano, Parrano Supreme, Chevre Silver, Chevre Gold en Chevre Blu. Meer informatie over het Uniekaas-assortiment in Rusland is te vinden op de website www.uniekaas.ru of via importeur Optitrade op de website www.optitrade.ru

--Einde persbericht--

Noot voor de redactie,