Bloemenbureau Holland laat consument beste Bloemensupermarkt kiezen

13/04/2010 10:08

Bloemenbureau Holland

Op 3 mei gaat op internet de verkiezing van de beste Nederlandse bloemensupermarkt van start. Het is een pure consumentenwedstrijd, waarbij de klanten punten toekennen aan o.a. het assortiment, prijsstelling, presentatie en de service op de bloemen- en plantenafdeling in de supermarkt.

De wedstrijd is een initiatief van Bloemenbureau Holland. In Europees verband is de marketing- en promotieorganisatie al enkele jaren betrokken bij supermarkt van het jaar verkiezingen in Duitsland, Engeland en Frankrijk. Nederland is nieuw in dit rijtje. Bovendien gaat het hier om de mening van de consument. In de andere competities zijn het vakjury's die de winkelketens beoordelen en de ranglijst opmaken en heeft de consument een minder grote rol.

Consumer insights

Winkelwedstrijden blijken een nuttig instrument te zijn, om de verkoop van bloemen en planten in de supermarkt naar een hoger plan te tillen. Het verhoogt de aandacht bij directie en (category-) managers voor deze vaak nog onderschatte productgroep. En het leidt tot betere presentaties en productverzorging op de winkelvloer. De supermarkt die de titel in de wacht sleept kan er een jaar lang allerlei pr- en publiciteitsacties omheen bouwen.

Het Bloemenbureau gebruikt de wedstrijden ook om meer inzicht te krijgen in gedrag en wensen van de consument. Die informatie over 'consumer insights' wordt teruggekoppeld aan kwekers, exporteurs en verkoopkanalen om zo de afzet van de Nederlandse sector te verhogen.

Ontwikkeling

De bloemenverkoop via de supermarkt ontwikkelt zich positief. In Frankrijk hebben de supermarkten een marktaandeel van 13% in de totale bloemenverkoop. In Duitsland is dat 11% en in Nederland 15%. Het Verenigd Koninkrijk voert deze lijst aan met een aandeel van 52%.

Prijsuitreiking

De supermarktwedstrijd in Nederland loopt tot en met 1 augustus. Begin november wordt bekend gemaakt wie de titel Beste Bloemensupermarkt 2010 in de wacht heeft gesleept. Bij die gelegenheid wordt ook de consumentenprijs uitgereikt; een jaar lang elke week een gratis boeket bloemen.

Voor de wedstrijd is een apart logo ontwikkeld (een gele Gerbera met de titel Beste Bloemensupermarkt 2010) dat de komende maanden via o.a. hoezen, flyers en schapkaarten verwijst naar de website www.bestebloemensupermarkt.nl.

De organisatie gebeurt in samenwerking met onderzoeksbureau Q? - dat in ons land ook de retailprijs De Beste Winkelketen verzorgt - Chrysal en Pagter Innovations.





http://www.flowercouncil.org