Vlaamse Overheid

verkeer Herseltsesteenweg (N19) omgeleid

Aanleg ring om Aarschot (R25): verkeer Herseltsesteenweg (N19) omgeleid

Vlaamse overheid

dinsdag 27 april 2010

Vanaf 3 mei gaan de werkzaamheden aan de ring om Aarschot (R25) een nieuwe fase in. De aannemer start dan met de aanleg van de brug over de Herseltsesteenweg (N19). Het verkeer van en naar Geel zal tot het einde van 2011 via een tijdelijke omleidingsweg rond de werf geleid worden. De volledige heraanleg van het kruispunt zal half 2011 voltooid zijn. Ondertussen werkt het Agentschap Wegen en Verkeer ook voort aan de overige delen van het nieuwe tracé. De ring wordt immers niet alleen verder getrokken van aan de Liersesteenweg (N10) tot aan de Gijmelsesteenweg, er worden naast de brug over de Herseltsesteenweg nog twee andere bruggen gebouwd. De plannen die als bijlage met dit persbericht verspreid worden, dienen ter verduidelijking.

Omleiding wegverkeer
Het verkeer op de Herseltsesteenweg zal ter hoogte van de nieuwe ringweg een tijdelijke omleidingsweg moeten volgen. Op die omleidingsweg zal een snelheidsbeperking van 30 km/u gelden. Ter hoogte van de nieuwe brug zal de voorrangsregeling op de Herseltsesteenweg veranderen: het verkeer op de Herseltsesteenweg zal er voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de vier wegen die erop aantakken.

Omleiding fietsverkeer
Om de veiligheid van de fietsers te verzekeren, zal het fietsverkeer omgeleid worden via de verharde weg die naast het oude treintracé Aarschot-Lier ligt. Aan de kant van Herselt zullen fietsers die omleidingsweg kunnen bereiken via de Roodhuisstraat en aan de kant van Aarschot via de toegang recht tegenover de Waterstraat.

Veiliger kruispunt
Na de bouw van de brug zal ook het gelijkgrondse kruispunt van de ring (R25) en de Herseltsesteenweg veiliger gemaakt worden. Het kruispunt wordt overzichtelijker en er komen verkeerslichten. Dat zal de verkeersveiligheid en de vlotheid van het verkeer ten goede komen.

De ring om Aarschot: betere mobiliteit en meer leefbaarheid Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt sinds juli 2009 aan de ring om Aarschot rond. Door het verkeer in het noordoosten verder van de stadskern van Aarschot om te leiden, wil het de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de doorstroming van het verkeer in en rond Aarschot verbeteren:
o er komen twee ongelijkgrondse spoorwegovergangen waar nu het verkeer de spoorweg gelijkgronds moet kruisen; o het noordoostelijke deel van Aarschot wordt ontlast van het vele doorgaand verkeer door de aanleg van de nieuwe weg; o het oostelijke deel van Aarschot, de Demervallei-parking in het bijzonder, wordt beter bereikbaar;
o daardoor wordt het centrum beter bereikbaar; o en daardoor kan het centrum in de toekomst ook gemakkelijker verkeersvrij gemaakt worden.

Liersesteenweg (N10)
Tegelijk met de ring om Aarschot wordt ook de Liersesteenweg (N10) tussen Aarschot en Begijnendijk heringericht. In september 2009 zijn daar de nutsmaatschappijen gestart met het verplaatsen van hun leidingen. Begin juni 2010 starten de eigenlijke wegwerkzaamheden. Aan de beide kanten van de Liersesteenweg komt er een gescheiden fietspad, er worden nieuwe rioleringen en open grachten aangelegd, en de rijbaan krijgt een nieuwe asfaltlaag. Het verkeer van Lier naar Aarschot zal tijdens de herinrichting omgeleid worden via de Herseltsesteenweg (N19). Het Agentschap Wegen en Verkeer zal binnenkort een persbericht verspreiden als de precieze startdatum bepaald is.

De werkzaamheden aan de ring om Aarschot worden uitgevoerd door de firma VBG. De kostprijs van de werkzaamheden bedraagt 4,7 miljoen euro (incl. btw).