Vlaamse Overheid
verkeer Herseltsesteenweg (N19) omgeleid
Aanleg ring om Aarschot (R25): verkeer Herseltsesteenweg (N19) omgeleid
Vlaamse overheid
dinsdag 27 april 2010
Vanaf 3 mei gaan de werkzaamheden aan de ring om Aarschot (R25) een
nieuwe fase in. De aannemer start dan met de aanleg van de brug over de
Herseltsesteenweg (N19). Het verkeer van en naar Geel zal tot het einde
van 2011 via een tijdelijke omleidingsweg rond de werf geleid worden.
De volledige heraanleg van het kruispunt zal half 2011 voltooid zijn.
Ondertussen werkt het Agentschap Wegen en Verkeer ook voort aan de
overige delen van het nieuwe tracé. De ring wordt immers niet alleen
verder getrokken van aan de Liersesteenweg (N10) tot aan de
Gijmelsesteenweg, er worden naast de brug over de Herseltsesteenweg nog
twee andere bruggen gebouwd. De plannen die als bijlage met dit
persbericht verspreid worden, dienen ter verduidelijking.
Omleiding wegverkeer
Het verkeer op de Herseltsesteenweg zal ter hoogte van de nieuwe
ringweg een tijdelijke omleidingsweg moeten volgen. Op die
omleidingsweg zal een snelheidsbeperking van 30 km/u gelden. Ter hoogte
van de nieuwe brug zal de voorrangsregeling op de Herseltsesteenweg
veranderen: het verkeer op de Herseltsesteenweg zal er voorrang moeten
verlenen aan het verkeer op de vier wegen die erop aantakken.
Omleiding fietsverkeer
Om de veiligheid van de fietsers te verzekeren, zal het fietsverkeer
omgeleid worden via de verharde weg die naast het oude treintracé
Aarschot-Lier ligt. Aan de kant van Herselt zullen fietsers die
omleidingsweg kunnen bereiken via de Roodhuisstraat en aan de kant van
Aarschot via de toegang recht tegenover de Waterstraat.
Veiliger kruispunt
Na de bouw van de brug zal ook het gelijkgrondse kruispunt van de ring
(R25) en de Herseltsesteenweg veiliger gemaakt worden. Het kruispunt
wordt overzichtelijker en er komen verkeerslichten. Dat zal de
verkeersveiligheid en de vlotheid van het verkeer ten goede komen.
De ring om Aarschot: betere mobiliteit en meer leefbaarheid
Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt sinds juli 2009 aan de ring om
Aarschot rond. Door het verkeer in het noordoosten verder van de
stadskern van Aarschot om te leiden, wil het de verkeersveiligheid, de
leefbaarheid en de doorstroming van het verkeer in en rond Aarschot
verbeteren:
o er komen twee ongelijkgrondse spoorwegovergangen waar nu het verkeer
de spoorweg gelijkgronds moet kruisen;
o het noordoostelijke deel van Aarschot wordt ontlast van het vele
doorgaand verkeer door de aanleg van de nieuwe weg;
o het oostelijke deel van Aarschot, de Demervallei-parking in het
bijzonder, wordt beter bereikbaar;
o daardoor wordt het centrum beter bereikbaar;
o en daardoor kan het centrum in de toekomst ook gemakkelijker
verkeersvrij gemaakt worden.
Liersesteenweg (N10)
Tegelijk met de ring om Aarschot wordt ook de Liersesteenweg (N10)
tussen Aarschot en Begijnendijk heringericht. In september 2009 zijn
daar de nutsmaatschappijen gestart met het verplaatsen van hun
leidingen. Begin juni 2010 starten de eigenlijke wegwerkzaamheden. Aan
de beide kanten van de Liersesteenweg komt er een gescheiden fietspad,
er worden nieuwe rioleringen en open grachten aangelegd, en de rijbaan
krijgt een nieuwe asfaltlaag. Het verkeer van Lier naar Aarschot zal
tijdens de herinrichting omgeleid worden via de Herseltsesteenweg
(N19). Het Agentschap Wegen en Verkeer zal binnenkort een persbericht
verspreiden als de precieze startdatum bepaald is.
De werkzaamheden aan de ring om Aarschot worden uitgevoerd door de
firma VBG. De kostprijs van de werkzaamheden bedraagt 4,7 miljoen euro
(incl. btw).