2 miljoen minder BKR toetsingen in 2009

03/05/2010 11:32

Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR)

TWEE MILJOEN MINDER BKR-TOETSINGEN

Tiel, 3 mei 2010

Uit vandaag door BKR gepubliceerde jaarcijfers over 2009 blijkt een forse daling van het aantal raadplegingen van het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI). "Het CKI werd ruim 2 miljoen keer minder geraadpleegd door onze deelnemers" aldus Peter van den Bosch, algemeen directeur van BKR. "Natuurlijk heeft dat met de economisch mindere tijden te maken. Consumenten en kredietverstrekkers opereren voorzichtiger en zien de ernst van de situatie in. Er is een vertraging van de groei bij het aantal verstrekte hypotheken en het aantal verstrekte kredieten is het afgelopen jaar met ruim 10% gedaald."

Vooruitblikkend geeft Van den Bosch aan: "Deze crisis heeft een behoorlijke impact die ook in 2010 nog voelbaar zal zijn. Het aantal verstrekte hypotheken was begin 2010 nog steeds lager dan in voorgaande jaren. Ook het aantal verstrekte kredieten daalde in de eerste twee maanden van 2010 nog met zo'n 15% ten opzichte van 2009. Ik verwacht dus ook een voortzetting van de dalende trend van het aantal BKR-toetsingen."

In 2009 werd het CKI ruim 19 miljoen keer door bij BKR aangesloten deelnemers geraadpleegd. In 2008 was dat nog 21.3 miljoen. Kredietverstrekkers zijn wettelijk verplicht om het CKI te raadplegen voordat zij de consument een nieuw krediet verstrekken. In het CKI staan 11.5 miljoen mensen geregistreerd. Van den Bosch: "Uiteraard zijn dit niet allemaal wanbetalers. Veel mensen denken dat een BKR-registratie een schande is. BKR hanteert juist een positief registratiesysteem. Iedereen met een persoonlijke lening, een creditcard, een betaalrekening met een kredietlimiet of mobiel telefonie abonnement is in het CKI opgenomen. Sta je bij BKR geregistreerd dan is daar niets mis meekunnen kredietverstrekkers daar immers uit afleiden dat je prima aan je betalingsverplichtingen voldoet .!. Slechts een klein gedeelte - zo'n 65% - van onze geregistreerden heeft een zogeheten A(achterstands)-codering achter zijn naam. Dat percentage is afgelopen jaar niet significant veranderd."

Het aantal inzages door consumenten dat zelf inzage in hun eigen gegevens bij BKR wilde , hebben, steeg ten opzichte van 2008 met ruim 5 duizend naar 117.70025 inzages per jaar. Peter van den Bosch: "Dit is geen stijging waar ik conclusies aan kan verbinden, maar het zou me niet verbazen als deze stijging zich in 2010 voortzet. Momenteel krijgen we zo'n 600 verzoeken om inzage in de eigen gegevens per dag. Het is goed dat steeds meer consumenten de weg naar BKR weten te vinden." Door bij de bank een formulier in te vullen, ontvangt de consument - gemiddeld binnen drie werkdagen - zijn eigen gegevens per post.

Over BKR

BKR is in 1965 opgericht en gespecialiseerd in het verstrekken en beheren van privacygevoelige informatie. Hiervoor onderhoudt BKR verschillende systemen, waarvan het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) het grootste is. Hierin staan gegevens van ruim 11,5 miljoen mensen. Per jaar informeert BKR - op nationaal en Europees niveau - ruim 19 miljoen keer de aangesloten organisaties. Ook consumenten kunnen bij BKR informeren naar hun eigen gegevens.

BKR helpt voorkomen dat consumenten meer lenen dan verantwoord is en beperkt de financiële risico's voor de aangesloten organisaties. Op deze manier draagt BKR bij aan een maatschappelijk verantwoorde financiële dienstverlening.

Het stelsel van centrale kredietregistratie is wettelijk vastgelegd in de Wet financieel toezicht (Wft). Bij BKR in Tiel werken circa 100 medewerkers.





http://www.bkr.nl