Apothekers komen zorgplicht na, Univé-UVIT niet.
03 mei 2010
Het geneesmiddelen inkoopbeleid van verzekeraar Univé-Uvit leidt tot
chaos in apotheken. Deze zorgverzekeraar bepaalt welke medicijn de
patiënt mag gebruiken, maar de door de zorgverzekeraar aangewezen
medicijnen zijn vaak helemaal niet leverbaar. Naar nu blijkt hebben
sommige apotheken dit probleem opgelost door een ander merk van
hetzelfde geneesmiddel af te leveren. Dat doen zij om hun zorgplicht
aan hun patiënten na te kunnen komen. Univé-UVIT noemt dit ten onrechte
fraude (Trouw 3 mei). Apothekers hebben hierbij namelijk geen enkel
financieel belang. UNIVÉ-UVIT loopt echter zelf inkoopkortingen en
bonussen van de farmaceutische industrie mis.
Preferente middelen slecht leverbaar
De verzekeraar schrijft voor welk merk er afgeleverd moet worden bij
welke diagnose (preferentiebeleid). Andere merken van dezelfde werkzame
stof worden door de verzekeraar niet meer vergoed. Echter, de door de
verzekeraar ingekochte merken zijn regelmatig niet leverbaar.
Verzekeraars kopen vooral restpartijen (veelal uit India) in die tegen
dumpprijzen op de wereldmarkt worden aangeboden. Apothekers hebben
echter de plicht om hun patiënten van farmaceutische zorg te voorzien.
Daarom hebben sommige apothekers, bij het niet leverbaar zijn van de
door de zorgverzekeraars aangewezen middelen, andere merken van het
zelfde geneesmiddel meegegeven aan hun patiënten.
Wie hebben er voordeel en nadeel van?
Het voordeel voor de patiënt is dat deze snel het juiste middel krijgt
en deze ook vergoed krijgt, ook al is het preferente merk niet
leverbaar. De apotheker heeft er geen financieel gewin bij om een ander
merk te verstrekken dan hetgeen als preferent is aangewezen, omdat de
prijsverschillen bij de generieke labels hooguit enkele centen
bedragen. Wel heeft de verzekeraar mogelijk nadeel ondervonden, omdat
die de extra korting misloopt die in de onderhandse afspraak met de
fabrikant (het zgn. `couvertbeleid') is afgesproken. De verzekeraar zou
de fabrikant beter kunnen aanspreken op zijn verantwoordelijkheid om de
markt tijdig te voorzien van voldoende middelen.
Hoe kunnen deze problemen in de toekomst worden voorkomen?
Binnen het preferentiebeleid is van groot belang dat zorgverzekeraars
op tijd melden als er leveringsproblemen zijn en meedenken over hoe
patiënten wel op tijd de benodigde middelen kunnen krijgen. Als deze
communicatie niet goed loopt kan de apotheker binnen het
preferentiebeleid nauwelijks aan zijn/haar zorgtaak voldoen. De Tweede
kamer heeft in het najaar van 2009 een motie aangenomen waarin werd
uitgesproken "dat het niet acceptabel is dat de consequenties van
het niet leverbaar zijn door de fabrikant van preferente middelen,
worden afgewenteld op de apotheker en voor de patiënt leidt tot een
toegenomen discontinuïteit van zorg." De minister werd daarom
opgeroepen in overleg met verzekeraars en apothekers "helderheid te
verschaffen over de verantwoordelijkheids-verdeling in de situatie dat
preferente middelen niet leverbaar zijn en er aldus zorg voor te dragen
dat de administratieve lasten van de apotheker niet verder zullen
oplopen en de patiënt er niet de dupe van wordt." Deze motie helaas nog
niet tot uitvoering gekomen (KST 29477, nr 112).
Reactie KNMP:
De KNMP is ontsteld dat Univé-UVIT apothekers fraude verwijt, waar deze
juist de zorgplicht nakomen. Fraude impliceert dat er sprake zou zijn
van financieel gewin voor de apotheken. Uit berekeningen van de KNMP
blijkt dat het een centenkwestie is. Desalniettemin is de KNMP van
mening dat ondanks de enorme administratieve last die het couvertbeleid
met zich meeneemt middelen altijd correct gedeclareerd dienen te
worden. Voorts wil de KNMP snel afspraken maken met zorgverzekeraars
over een alternatief voor het preferentiebeleid. Dus wel lage
geneesmiddelprijzen, geen administratieve belasting, maar wel goede en
veilige zorg.
Achtergrondinformatie
Het gaat om de periode juli-augustus 2009 bij verzekeraar Uvit.
Van vier middelen is soms een ander generiek label gedeclareerd dan er
is afgeleverd:
- Claritromycine (antibioticum)
- Perindopril (2 sterktes, bloeddrukverlagend middel)
- Venlafaxine (antidepressivum)
De door Univé-UVIT aangewezen leverancier kon in de betreffende maanden
bovengenoemde middelen niet leveren.
* © 2010 KNMP
Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie