Nationale Ombudsman
Den Haag, 3 mei 2010
Ombudsman helpt CAK aan duidelijke brieven
In de toekomst hebben de beschikkingen van het CAK een heldere boodschap en
zijn ze duidelijk, persoonlijk en compact. Dit is het resultaat van het
onderzoek 'Zorg voor duidelijke brieven! Hoe kan het CAK tot duidelijke
beschikkingen komen?' van de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer. Samen
met het CAK formuleerde hij vereisten waaraan een begrijpelijke beslissing
van het CAK moet voldoen.
Het CAK brengt in de vorm van beschikkingen onder andere de eigen
bijdrage in de zorgkosten in rekening bij mensen die zorgafhankelijk
zijn. Die beschikkingen moeten duidelijk zijn. Het CAK en de Nationale
ombudsman hebben vier aandachtspunten geformuleerd voor goede
beschikkingen. Dat zijn: heldere boodschap, duidelijk, persoonlijk en
compact. Deze aandachtspunten zijn uitgewerkt in vereisten voor een
behoorlijke beschikking. Ook zijn er afspraken gemaakt om blijvend
aandacht te besteden aan deze eisen. Het CAK herschrijft zijn
beschikkingen aan de hand van de geformuleerde eisen en legt de
herschreven beschikkingen voor aan de Nationale ombudsman. En tot slot
richt het CAK een werkgroep op die ook in de toekomst samen met
klantenpanels en een taalbureau structureel aandacht besteedt aan
duidelijke taal.
Klachten over het CAK
De Nationale ombudsman startte op 30 januari 2010 een onderzoek naar de
duidelijkheid van CAK- beschikkingen omdat hij daarover veel klachten
ontving. Burgers klaagden erover dat beschikkingen elkaar snel
opvolgen, het onduidelijk is waarom iemand weer een beschikking krijgt
en wat de gevolgen ervan zijn voor de ontvanger. Ook gaven zij aan dat
het verwarrend is dat niet alleen persoonlijke informatie, maar ook
algemene informatie in de beschikking staat vermeld. De ombudsman vindt
het belangrijk dat de beschikkingen van het CAK helder en voor de
meeste mensen te begrijpen zijn. De ontvangers van deze beschikkingen
zijn (zorg)afhankelijke mensen in een kwetsbare positie. Deze
beschikkingen kunnen invloed hebben op hun rechten en hun inkomen. Veel
bezwaar- en klachtprocedures komen voort uit misverstanden en
miscommunicatie en kunnen met duidelijke beschikkingen worden
voorkomen.
Complexe wetgeving
In sommige gevallen krijgt iemand die zorgafhankelijk is tientallen
beschikkingen per jaar. Daar kan het CAK vanwege het wettelijke systeem
weinig aan doen. De Nationale ombudsman plaatst daarom een kanttekening
bij de wetgeving over de eigen bijdrage. Die wetgeving is erg complex
met als gevolg dat het CAK opgezadeld is met de lastige taak om deze
wetgeving te vertalen naar begrijpelijke beschikkingen en het liefst
een beperkt aantal beschikkingen per jaar. De wetgever heeft
onvoldoende oog gehad voor de uitvoerbaarheid van deze wetgeving. De
Nationale ombudsman zal daarom in een toelichting aan de Tweede Kamer
zijn ernstige zorg op dit punt kenbaar maken.
Noot voor de redactie,