Nationale Ombudsman


Den Haag, 3 mei 2010

Ombudsman helpt CAK aan duidelijke brieven

In de toekomst hebben de beschikkingen van het CAK een heldere boodschap en zijn ze duidelijk, persoonlijk en compact. Dit is het resultaat van het onderzoek 'Zorg voor duidelijke brieven! Hoe kan het CAK tot duidelijke beschikkingen komen?' van de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer. Samen met het CAK formuleerde hij vereisten waaraan een begrijpelijke beslissing van het CAK moet voldoen.

Het CAK brengt in de vorm van beschikkingen onder andere de eigen bijdrage in de zorgkosten in rekening bij mensen die zorgafhankelijk zijn. Die beschikkingen moeten duidelijk zijn. Het CAK en de Nationale ombudsman hebben vier aandachtspunten geformuleerd voor goede beschikkingen. Dat zijn: heldere boodschap, duidelijk, persoonlijk en compact. Deze aandachtspunten zijn uitgewerkt in vereisten voor een behoorlijke beschikking. Ook zijn er afspraken gemaakt om blijvend aandacht te besteden aan deze eisen. Het CAK herschrijft zijn beschikkingen aan de hand van de geformuleerde eisen en legt de herschreven beschikkingen voor aan de Nationale ombudsman. En tot slot richt het CAK een werkgroep op die ook in de toekomst samen met klantenpanels en een taalbureau structureel aandacht besteedt aan duidelijke taal.

Klachten over het CAK

De Nationale ombudsman startte op 30 januari 2010 een onderzoek naar de duidelijkheid van CAK- beschikkingen omdat hij daarover veel klachten ontving. Burgers klaagden erover dat beschikkingen elkaar snel opvolgen, het onduidelijk is waarom iemand weer een beschikking krijgt en wat de gevolgen ervan zijn voor de ontvanger. Ook gaven zij aan dat het verwarrend is dat niet alleen persoonlijke informatie, maar ook algemene informatie in de beschikking staat vermeld. De ombudsman vindt het belangrijk dat de beschikkingen van het CAK helder en voor de meeste mensen te begrijpen zijn. De ontvangers van deze beschikkingen zijn (zorg)afhankelijke mensen in een kwetsbare positie. Deze beschikkingen kunnen invloed hebben op hun rechten en hun inkomen. Veel bezwaar- en klachtprocedures komen voort uit misverstanden en miscommunicatie en kunnen met duidelijke beschikkingen worden voorkomen.

Complexe wetgeving

In sommige gevallen krijgt iemand die zorgafhankelijk is tientallen beschikkingen per jaar. Daar kan het CAK vanwege het wettelijke systeem weinig aan doen. De Nationale ombudsman plaatst daarom een kanttekening bij de wetgeving over de eigen bijdrage. Die wetgeving is erg complex met als gevolg dat het CAK opgezadeld is met de lastige taak om deze wetgeving te vertalen naar begrijpelijke beschikkingen en het liefst een beperkt aantal beschikkingen per jaar. De wetgever heeft onvoldoende oog gehad voor de uitvoerbaarheid van deze wetgeving. De Nationale ombudsman zal daarom in een toelichting aan de Tweede Kamer zijn ernstige zorg op dit punt kenbaar maken.


Noot voor de redactie,