Nederlandsch Octrooibureau



Europees Hof van Justitie: Gebruik van AdWords kan merkinbreuk zijn!

Onlangs heeft het Europees Hof van Justitie zich voor het eerst uitgesproken over de vraag of gebruik van een merk als zoekterm in het AdWords advertentieprogramma van Google inbreuk kan vormen op de rechten van een merkhouder.

De uitspraak van het Hof is positief voor Google. Het Hof heeft namelijk duidelijk gemaakt dat Google geen inbreuk maakt op het merkenrecht door adverteerders de mogelijkheid te bieden te betalen voor trefwoorden die overeenkomen met merken van andere partijen.

Volgens het Hof ontstaat er door het enkele aanbieden van deze zoektermen namelijk geen verband met een product. Aangezien er bij merken, over het algemeen, slechts sprake is van inbreuk wanneer een partij een merk gebruikt "ter onderscheiding van waren en diensten" kan er van inbreuk door Google daarom geen sprake zijn.

Voor partijen die AdWords gebruiken om consumenten te misleiden (of verleiden) is deze uitspraak een stuk minder positief. Het Hof geeft namelijk aan dat de houder van een merk het recht heeft om advertenties te verbieden wanneer deze het merk van de merkhouder bevatten. Het Hof spreekt niet van een absoluut verbod maar geeft aan dat het in ieder geval te ver gaat wanneer de advertentie het voor de gemiddelde internetgebruiker onmogelijk of moeilijk maakt om te weten of de waren of diensten waarop de advertentie betrekking heeft, afkomstig zijn van de merkhouder.

Deze uitspraak laat nog wel wat ruimte voor interpretatie over de vraag in welke gevallen het onmogelijk of moeilijk is om te weten of de waren of diensten afkomstig zijn van de merkhouder. Het is echter in ieder geval duidelijk dat Adwords een inbreuk kunnen vormen op het merkenrecht. Voorheen waren de meningen van nationale rechters hierover nogal verdeeld.

Over ons Algemene voorwaarden Sitemap Disclaimer en privacy © Copyright 2010 Nederlandsch Octrooibureau