Nederlandsch Octrooibureau
Europees Hof van Justitie: Gebruik van AdWords kan merkinbreuk zijn!
Onlangs heeft het Europees Hof van Justitie zich voor het eerst
uitgesproken over de vraag of gebruik van een merk als zoekterm in het
AdWords advertentieprogramma van Google inbreuk kan vormen op de
rechten van een merkhouder.
De uitspraak van het Hof is positief voor Google. Het Hof heeft
namelijk duidelijk gemaakt dat Google geen inbreuk maakt op het
merkenrecht door adverteerders de mogelijkheid te bieden te betalen
voor trefwoorden die overeenkomen met merken van andere partijen.
Volgens het Hof ontstaat er door het enkele aanbieden van deze
zoektermen namelijk geen verband met een product. Aangezien er bij
merken, over het algemeen, slechts sprake is van inbreuk wanneer een
partij een merk gebruikt "ter onderscheiding van waren en diensten"
kan er van inbreuk door Google daarom geen sprake zijn.
Voor partijen die AdWords gebruiken om consumenten te misleiden (of
verleiden) is deze uitspraak een stuk minder positief. Het Hof geeft
namelijk aan dat de houder van een merk het recht heeft om
advertenties te verbieden wanneer deze het merk van de merkhouder
bevatten. Het Hof spreekt niet van een absoluut verbod maar geeft aan
dat het in ieder geval te ver gaat wanneer de advertentie het voor de
gemiddelde internetgebruiker onmogelijk of moeilijk maakt om te weten
of de waren of diensten waarop de advertentie betrekking heeft,
afkomstig zijn van de merkhouder.
Deze uitspraak laat nog wel wat ruimte voor interpretatie over de
vraag in welke gevallen het onmogelijk of moeilijk is om te weten of
de waren of diensten afkomstig zijn van de merkhouder. Het is echter
in ieder geval duidelijk dat Adwords een inbreuk kunnen vormen op het
merkenrecht. Voorheen waren de meningen van nationale rechters
hierover nogal verdeeld.
Over ons Algemene voorwaarden Sitemap Disclaimer en privacy
© Copyright 2010 Nederlandsch Octrooibureau