Minister: problemen met tolken opgelost
Tatiana Scheltema
De moeilijkheden die advocaten begin dit jaar ondervonden met de
dienstverlening van tolk- en vertaalbureau Concorde Group B.V. waren
te wijten aan opstartproblemen, maar zijn nu onder controle. Nog maar
in 6% van de gevallen wordt geen geschikte tolk gevonden, tegen 16%
aan het begin van het jaar. Tegen tolken die afspraken te elfder ure
annuleren zal Concorde `gerichte stappen' ondernemen. Dat
schrijft demissionair minister Hirsch Ballin aan de Kamer, in antwoord
op vragen van de SP naar aanleiding van een bericht in de Orde van de
Dag. Dat IND en advocatuur elkaar nu beconcurreren om tolkendiensten
is onvermijdelijk, vindt de minister, maar `belemmert op zichzelf de
rechtsgang niet.' De SP is niet gerustgesteld; zij hekelt het feit dat
zo'n belangrijke dienst überhaupt wordt aanbesteed, én dat de
advocatuur pas drie dagen van tevoren werd geïnformeerd over de
veranderingen. Arda Gerkens: `Ondoordacht en onverantwoord. Doordat de
IND ook nog eens beter betaalt dan Concorde zullen tolken liever voor
een IND-opdracht kiezen. Dat lok je uit met deze marktwerking. Maar de
rechtsstaat is geen markt.'
---
Nederlandse Orde van Advocaten