30060-10/2010D17878
Datum 3 mei 2010
Verzoek Commissie Rijksuitgaven om beantwoording vragen
-
Functioneren Kustwacht Nederland
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van het verzoek van de Commissie Rijksuitgaven over het op
25 maart 2010 aan de Kamer aangeboden rapport van de Algemene Rekenkamer
"Functioneren Kustwacht Nederland; terugblik 2010" (kamerstuk 30 060,
nrs. 10-11) doe ik u hierbij de antwoorden op de vragen toekomen.
1. Wat zijn volgens het kabinet de belangrijkste aanbevelingen uit 2005 en
conclusies uit 2007 die ertoe hebben geleid dat de Algemene Rekenkamer in
dit rapport nog nauwelijks kritische kanttekeningen hoeft te plaatsen? Ziet u
nog verbeterpunten? Zo ja, welke?
1. Het kabinet deelt alle belangrijke aanbevelingen uit 2005 en de conclusies
2007 zoals door de Algemene Rekenkamer verwoord in het rapport
"Functioneren Kustwacht Nederland; terugblik 2010".
In 2005 heeft het kabinet de koers uitgezet voor de versterking van de
Kustwachtorganisatie, in 2006 het "besluit instelling Kustwacht"vastgesteld
en in 2007 een Activiteitenplan en Begroting gepresenteerd waarmee
tegemoet werd gekomen aan de aanbevelingen van de Algemene
Rekenkamer.
De door de Raad voor de Kustwacht uitgevoerde eindevaluatie en het
terugblikonderzoek van de ARK biedt het kabinet voldoende houvast om de
met de Kustwacht Nieuwe Stijl ingeslagen weg voort te zetten en verder uit
te bouwen. Binnen de Raad voor de Kustwacht is inmiddels een aantal
verbeteracties in gang gezet, zoals:
- verdere optimalisatie van de prestatie-indicatoren om de taakuitvoering
door de Kustwacht beter te kunnen monitoren en bij te sturen;
- het uitvoeren van een verkenning naar de mogelijkheden om het
uitvoerende handhavingspersoneel van de afzonderlijke diensten te
detacheren bij de Kustwacht. Doel hiervan is om de bevoegdheden en
zeggenschap van de directeur Kustwacht over het door de departementen
ter beschikking gesteld personeel te vergroten;
a
agina 1 van 2
P
- het verbeteren van Operationele Overeenkomsten om de voorwaarden, Datum
waaronder de betrokken departementen mensen en middelen ter
beschikking stellen aan de Kustwacht, nog scherper te formuleren; Ons kenmerk
- het vergroten van de informatiedeling tussen de verschillende RWS/SDG/NW10/641/89829
handhavingsdiensten waardoor handhaving effectiever en efficiënter
uitgevoerd kan worden en het gewenste informatie gestuurd optreden
(IGO) steeds meer vorm krijgt;
- het herformuleren van de missie en visie van de Kustwacht. Hiermee
wordt beoogd een scherper toekomstperspectief voor de Kustwacht te
bepalen en waar toekomstige veranderingen binnen de Kustwacht ook
makkelijker aan getoetst kunnen worden.
De omvorming van de Kustwacht naar de Kustwacht Nieuwe Stijl is een
proces van continue verbetering. De Algemene Rekenkamer geeft zelf als
verbeterpunt aan dat op het gebied van handhaving nog duidelijker de
samenhang tussen de verschillende beleidsvelden en een integrale
handhavingvisie opgenomen kan worden.
Dit verbeterpunt wordt door het kabinet onderschreven.
2. Deelt het kabinet de mening van het adviesbureau dat een grote verbetering
is gerealiseerd in de wijze waarop de Kustwacht de noodzakelijke middelen
verkrijgt, aanwendt en verantwoordt? Is het kabinet van mening dat deze
grote verbetering tot een optimale situatie heeft geleid?
2. Het kabinet deelt de mening van het adviesbureau dat een grote verbetering
is gerealiseerd in de wijze waarop de Kustwacht de noodzakelijke middelen
verkrijgt, aanwendt en verantwoordt.
Het bereiken van een optimale situatie is een continu verbeterproces
waarvoor het kabinet zich zal blijven inspannen en waarbij bovengenoemde
verbetermaatregelen door de Raad voor de Kustwacht zijn opgepakt. Ik wil u
ook wijzen op de Tussenrapportage waarmee de ministers van V&W en
Defensie, mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties en van Justitie, recent de Kamer hebben geïnformeerd
over de voortgang van de ontwikkeling van de Kustwacht Nederland Nieuwe
Stijl.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat