Twee podiumplaatsen voor Hans Bos op circuit Spa-Francorchamps

Gorinchem, 2 mei 2010 - Hans Bos heeft op het circuit van Spa-Francorchamps twee bekers gewonnen. Desondanks was de 22-jarige autocoureur uit Gorinchem niet optimaal tevreden. "In de eerste race had ik mijn klasse kunnen winnen en had ik hoog in de algemene uitslag kunnen eindigen", aldus de gedreven Hans.

De derde en vierde race van de Dutch Renault Clio Cup werden verreden op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. De merkencup reed tijdens een evenement van de World Series by Renault, een raceweekeinde bestaande uit louter Renault-raceklassen en demo's van onder meer een Renault Formule 1-bolide. Het mooie programma en de gratis toegang zorgden voor veel toeschouwers.

Volgas door 'Eau Rouge'
Het was het tweede optreden van Hans op het wereldberoemde Formule 1-circuit. "We zijn hier al op woensdag begonnen, toen stonden de eerste vrije trainingen op het programma", aldus Hans. Er stond hem een uitdagend weekend te wachten. "Het halve circuit rijden wij volgas, ik ga ook 'vol' door de wereldberoemde bocht Eau Rouge. Dat is een heel bijzondere ervaring."

Goede kwalificatietraining
In de eerste kwalificatietraining reed Hans de zesde tijd algemeen. Dat was ook meteen zijn startplek voor de eerste race. Bovendien was hij de snelste deelnemer aan de Olympia Cup. "Er had toch nog meer ingezeten", vond hij. "Ik heb mijn tijd alleen gereden, de rijders voor mij hebben samengewerkt en dat was, achteraf gezien, beter. Door samen te werken kun je elkaar op het lange rechte stuk op dit circuit opduwen. Dat scheelt zo maar een halve seconde."

Hans kiest voor lijfsbehoud
De eerste race verliep aanvankelijk goed voor Hans. "Ik klom op naar de vijfde plek algemeen en ik lag op kop in de Olympia Cup. Na een paar ronden had ik pech. Ik moest even van het gas voor 'Eau Rouge' omdat ik werd opgehouden door de voor mij rijdende Marcel Duits. Na Eau Rouge volgt een lang recht stuk. Omdat ik te langzaam uit de bocht kwam, kwam ik het hele rechte stuk snelheid tekort. In Les Combes, de volgende bocht, zag ik een fors aantal auto's op mij afstuiven. Ik was bang dat het fout zou gaan en besloot om opzij te gaan voor de aanstormende Clio's. Ik kwam even naast de baan terecht, dat kostte mij een flink aantal plaatsen. Door die ene bocht, door dat ene momentje is mijn race in het water gevallen."

Tweede plaats
Hans kwam uiteindelijk als tweede in de Olympia Cup (dertiende algemeen) over de finish. Hij werd gehuldigd en kreeg een beker, maar toch overheerste de teleurstelling. "Ik heb goede zaken gedaan in de strijd om de Olympia Cup, maar er had duidelijk meer ingezeten. Ik had kunnen winnen en ik had hoog in de algemene uitslag kunnen eindigen. Na mijn leerjaar in de Renault Clio Cup, vorig seizoen, wil ik dit jaar in de voorhoede meestrijden. Dat was deze race mogelijk."

Afstelling zoeken
De tweede kwalificatietraining werd op een natte baan verreden. Hans: "Dat was meteen mijn eerste optreden in de regen en mijn eerste kennismaking met de regenbanden van Michelin." Hans begon de training met een verkeerde afstelling van zijn Clio, zo merkte hij na drie ronden. "Toen ben ik de pits ingereden, waar de technici van Bleekemolen de afstelling wijzigden. Het ging vervolgens beter, maar de resterende tijd was te kort om nog een goede tijd te kunnen zetten." Hans moest de tweede race daarom vanaf de dertiende startplek beginnen. Zijn belangrijkste concurrenten in de strijd om de Olympia Cup vertrokken vanaf de derde en vijfde startpositie. "Het wordt heel moeilijk om hen nog te passeren", realiseerde Bos zich.

Goede race
De tweede race van het weekeinde werd ook in de regen verreden. "Ik maakte geen goede start, mijn wielen spinden op het gladde asfalt", aldus Hans. "In de race ging het verder goed. Na de tweede kwalificatietraining had het team nog wat aan de auto veranderd, dat pakte goed uit." Hans klom in de race op naar de tiende positie. Dat was goed voor de derde plek in de Olympia Cup. "Het was een leuke race en ik heb veel geleerd. Maar doordat ik vanaf de dertiende startplek aan de race moest beginnen, zat er deze keer geen beter resultaat in", analyseerde de jonge, racende ondernemer zijn wedstrijd.

Tweede plaats tussenstand
Na vier races heeft Hans Bos inmiddels vier podiumplaatsen in de Olympia Cup behaald. Hij staat thans op de tweede plaats in het tussenklassement, op slechts twee puntjes achter klassementsaanvoerder Max Braams. De volgende races van de Dutch Renault Clio Cup worden verreden op 22 en 24 mei tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort.

Uitslagen Dutch Renault Clio Cup, 1-2 mei 2010, Spa-Francorchamps (B): Algemeen: Race 1: 1. Christiaan Frankenhout, 9 ronden; 2. Sandra van der Sloot, op 0.202 sec.; 3. Sheila Verschuur, op 0.512; 13. Hans Bos, op 14.967. Race 2: 1. Mikko Heino, 8 ronden; 2. Sandra van der Sloot, op 0.791 sec.; 3. Christiaan Frankenhout, op 4.440; 10. Hans Bos, op 19.479.

Renault Olympia Cup:
Race 1: 1. Max Braams; 2. Hans Bos; 3. Björn Cornelissen. Race 2: 1. Wilbert van den Burg; 2. Max Braams; 3. Hans Bos.

Standen:
Algemeen klassement: 1. Sandra van der Sloot 61 punten, 2. Sheila Verschuur 55; 3. Addie van de Ven 53, 10. Hans Bos 25. Renault Olympia Cup: 1. Max Braams 26 punten; 2. Hans Bos 24, 3. Wilbert van den Burg 20.