Ingezonden persbericht

CNV Vakmensen

3 mei 2010, Utrecht

Universiteit Twente en CNV Vakmensen onderzoeken effecten pesten

Pesten beïnvloedt functioneren werknemers op lange termijn

Mensen die in het verleden zijn gepest op het werk, blijven daar nog lang last van houden. Ook als het pestgedrag ophoudt, blijven de vroegere pesterijen effect houden op het functioneren. Gepeste werknemers zijn vaak minder productief. Ze nemen bijvoorbeeld langere pauzes of werken minder hard. Dat blijkt uit onderzoek van CNV Vakmensen in samenwerking met de Universiteit Twente.

Zeventien procent van de ondervraagde werknemers zegt momenteel gepest te worden op het werk. Als een werknemer wordt gepest, houdt dit pestgedrag gemiddeld vier jaar aan. Nog eens zeventien procent van de werknemers geeft aan in het verleden gepest te zijn. Jaap Jongejan van CNV Vakmensen: 'Bij elkaar hebben we het dan over bijna één op de drie werknemers die wel eens te maken heeft gehad met pesterijen op het werk. Dat is echt veel. Het maakt dat mensen zich ongelukkig voelen op het werk. Dat is verschrikkelijk, want je brengt er wel veel tijd door. Daarnaast kost het een bedrijf uiteindelijk ook heel veel geld.'

Leidinggevenden

Uit het onderzoek van Universiteit Twente, waaraan 971 werknemers en 238 leidinggevenden deelnamen, blijkt bovendien dat acht procent van de leidinggevenden wordt gepest en dat 28 procent in het verleden wel eens is gepest. Anders dan bij werknemers zoeken zij de oorzaak hiervan niet bij zichzelf, terwijl één op de vijf werknemers dit juist wel doet. Ellen Giebels van de Universiteit Twente:"Pestgedrag van ondergeschikten richting hun leidinggevende is nog een onderbelicht verschijnsel, hoewel ook het functioneren van leidinggevenden negatief wordt beïnvloed. Wat opvalt is dat leidinggevenden anders met het pestgedrag omgaan dan werknemers. Zo gaan leidinggevenden bijvoorbeeld eerder de confrontatie aan, terwijl werknemers zich wat meer conflictvermijdend opstellen."

Bespreekbaar

CNV Vakmensen benadrukt dat mensen alleen goed hun werk kunnen doen als ze veilig, gezond en met plezier werken. Jongejan: 'Leden die te maken hebben met pestgedrag konden altijd al bij ons terecht. Het onderzoek wijst ons nog eens extra op de omvang en de lange termijn gevolgen van pesten, voor de gepeste werknemer en voor het bedrijf. We zullen hier ook nog meer aandacht voor vragen in onze afspraken met werkgevers. Maak het onderwerp bespreekbaar in functioneringsgesprekken en afdelingsvergaderingen. Spreek mensen aan op hun pestgedrag en bekijk met elkaar hoe je dit beter tegen kan gaan. Gelukkige werknemers zijn essentieel voor een succesvol bedrijf.'