Ingezonden persbericht


*** PERSBERICHT ***

Datum: 03-05-2010

Webshops scoren beter met goede teksten

Insperidé, een bedrijf dat gespecialiseerd is in teksten schrijven voor het web, heeft ontdekt dat het schrijven van teksten voor webshops daadwerkelijk bijdraagt aan meer bezoekers via zoekmachines. Al binnen een paar weken is een duidelijke stijging waar te nemen.

Het is een wat onderbelicht element in een webshop: de teksten die de producten moeten aanprijzen. Bij zoekmachine-optimalisatie voor een webshop wordt vaak allereerst gekeken naar de url-structuur en de inkomende en uitgaande links. Daarnaast speelt ook usability een belangrijke rol.

Annelies Verhelst, eigenaar van Insperidé, legt uit: "Wat vaak vergeten wordt is dat tekst een belangrijke factor is om op te scoren in zoekmachines. Vooral in webshops is de verhouding code en tekst niet optimaal. Vandaar dat het helpt om ook in webshops te kijken naar teksten die iets toevoegen aan de inhoud van de webshop."

Dat teksten belangrijk zijn wordt al bewezen door het feit dat weblogs en nieuwssites vaak hoog scoren. Webshops scoren met name goed op productnamen en merknamen, maar er komt steeds meer concurrentie bij. Onderscheiden wordt dan moeilijker en goede teksten kunnen helpen om je als webshop beter te onderscheiden. In de teksten worden de 'unique selling points' genoemd op een manier die voor bezoeker en zoekmachine prettig is om te lezen. Daarnaast kan in teksten gebruik worden gemaakt van het bekende AIDA-model, wat de bezoeker kan overhalen om het product aan te schaffen. Houd hierbij ook nog eens rekening met de structuur en zoekwoorden en de webshop scoort al snel beter in zoekmachines.

"Overigens moeten ook de titel en meta-description niet vergeten worden, die vormen nog altijd een belangrijke factor voor de bezoeker om naar de webshop te gaan. Deze verschijnen namelijk in de zoekresultaten en kunnen dus worden gebruikt om de bezoeker over te halen om een bezoek te brengen aan de webshop" aldus Verhelst.

Voorbeelden van webshops waar Insperidé aan gewerkt heeft en die beter scoren in zoekmachines na het toevoegen van teksten aan onder andere categorie-pagina's zijn www.inspirerendleven.nl, www.hippekippe.nl en www.kixx-online.nl. Bij allemaal was na een paar weken zichtbaar dat de verhouding tussen direct verkeer, verwijzende websites en zoekmachineverkeer begon te veranderen in het voordeel van zoekmachines. Samen met een goede usability en goede optimalisatie van overige factoren om te scoren in zoekmachines is dit dus het recept om meer bezoekers te krijgen.

Insperidé is opgericht in 2008 en geeft advies over zoekmachine-optimalisatie en usability en schrijft teksten voor het web. Voor meer informatie over het schrijven van teksten voor het web kunt u terecht op www.insperide.nl.

-------------

Noot voor de redactie,