Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
3 mei 2010

Op de huisartsenposten wordt vaak een beroep gedaan

Heinkenszand (Bureau SHZ) - De SHZ (Stichting Huisartsendienstenstructuur Zeeland) beheert 3 huisartsenposten op De Bevelanden, Schouwen Duiveland en Walcheren. De posten zijn gelegen bij of in de locaties van het Admiraal De Ruyter ziekenhuis. Jaarlijks wordt op deze 3 posten ruim 57.000 keer een beroep gedaan. Bereikbaarheid is dus een belangrijk aspect.

In de PZC van 17 april jongstleden stond een bericht over de slechte bereikbaarheid van huisartsen en het beroep dat vervolgens op de huisartsenposten wordt gedaan. "Uit onderzoek blijkt dat mensen sneller de huisartsenpost bellen als hun eigen huisarts niet bereikbaar is", aldus de patiëntenorganisatie Het Klaverblad.

Een ander aspect van de drukte op de posten is het aantal toeristen dat Zeeland bezoekt. Heel Zeeland kent buiten het hoogseizoen 381.000 inwoners. In het hoogseizoen komen daar naar schatting 320.000 toeristen bij die voor kortere of langere tijd in Zeeland verblijven *). Ook toeristen doen een beroep op de huisartsenposten. De huisartsenposten vangen deze drukte op door het werken volgens een aangepast zomerrooster.

Triage staat voor het beoordelen van zorgvragen van patiënten naar aard en urgentie, waarbij wordt vastgesteld of de dienstdoend huisarts op de post een visite rijdt of dat de patiënt naar de post kan komen voor een consult. Het kan ook gebeuren dat de triage-assistent de zorgvraag zelfstandig kan afhandelen, dan spreken we van een zelfzorgadvies. Hierbij wordt de huisarts dus werk uit handen genomen. Bij de triage is de NHG Telefoonwijzer (opgesteld door het Nederlands Huisartsen Genootschap) een belangrijke hulpmiddel. Daarnaast wordt de triage-assistent bij de SHZ sinds 2003 ondersteund door een elektronisch triage systeem. Dit systeem draagt bij tot de veiligheid van het beoordelen van zorgvragen op de huisartsenposten en maakt de beoordeling inzichtelijk voor de huisarts die gevoerde telefoongesprekken voor zelfzorgadviezen goedkeurt. De arts op de post kan op deze manier de eindverantwoordelijkheid dragen.

De kwaliteit van de triage is recent verhoogd doordat triage-assistenten van de SHZ een speciale opleiding hebben gevolgd die is afgesloten met een landelijk erkend diploma (zie foto). In 2009 heeft een toename van circa 20% van het aantal zelfzorgadviezen op de huisartsenposten van de SHZ plaatsgevonden als gevolg deze gerichte opleiding. Voor 2010 is te verwachten dat dit percentage nog verder zal stijgen.

Tot slot is SHZ thans bezig om samen met het Admiraal De Ruyter ziekenhuis de telefooncentrale te vernieuwen, waardoor meer inzicht is te verkrijgen in de wachtrijen van de telefonische vragen en in een later stadium kan deze nieuwe centrale via nummerherkenning behulpzaam zijn bij het vaststellen van de identiteit, zodat ook hier efficiënter gehandeld kan worden.

Door het behalen van het landelijke dipoma van "Triage-assistent" door 27 medewerk(st)ers zijn de huisartsenposten van De Bevelanden, Schouwen-Duiveland en Walcheren nog beter in staat om snel en adequaat zorg te verlenen aan patiënten met spoedeisende zorgvragen tijdens de avond-, nacht-, en weekenduren. Daarmee zijn de posten ook voorbereid op de komende drukte tijdens het toeristenseizoen in Zeeland.


* Bron: CBS/Kenniscentrum Zeeland, meetpunt augustus 2009

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht