Rosmalense coureur pakt fraaie tweede plaats tijdens Belgian Touring Car Series van Dijon

Dick Freebird weer op podium BTCS

Rosmalen, 3 mei 2010 - Autocoureur Dick Freebird heeft afgelopen weekend op het circuit van het Franse Dijon wederom een uitstekend resultaat geboekt in de Belgian Touring Car Series (BTCS). Met een tweede plaats in race 2 mocht de 24-jarige Rosmalenaar met zijn teamgenoot Nico Verdonck wederom met de champagne spuiten.

De overstap van de Benelux Racing League naar de BTCS bevalt Dick Freebird uitstekend. Nadat hij dit seizoen het openingsweekend op het circuit van Zolder sensationeel was begonnen met een zege en tweede plaats, wist de Brabander ook afgelopen weekeinde op het voor hem nog onbekende circuit van Dijon te scoren. ,,Ik ben hier heel blij mee'', aldus Freebird. ,,Zeker omdat we na Zolder 50 kilogram aan 'succesgewicht' moesten meenemen.''

Veel geleerd
De Nederlander en zijn Belgische racepartner Nico Verdonck maakten donderdag j.l. kennis met de Franse baan. ,,Ik had hier nog nooit gereden, dus het was zaak snel het circuit te leren kennen. Ik moet zeggen dat de omloop er op papier een stuk makkelijker uitzag dan in het echt'', geeft Freebird aan. ,,Door de combinatie van hoogteverschillen en bochten, is het een heel technisch circuit. Maar aan het eind van de dag had ik veel geleerd en kon ik met vertrouwen uitkijken naar het weekend.''

Kwalificatie
Op Koninginnedag was er voor Dick Freebird geen tijd om te feesten. Vrijdag 30 april stond op Dijon in het teken van de kwalificaties. Nico Verdonck zat tijdens de eerste sessie achter het stuur. Hij klokte een keurige tweede tijd in de T3-klasse, waarin de fraaie BMW 320d met WTCC-onderstel uitkomt. ,,Later op de dag zou ik de kwalificatie die de startinggrid voor race 2 bepaalt afwerken. Maar omdat auto's van de VW Fun Cup, die vóór ons reden, ongelooflijk veel olie op de baan hadden verspreid, is de kwalificatie uiteindelijk afgelast. Het was te glad en gevaarlijk. Deze is ook niet meer ingehaald. Afgesproken werd dat de tweede wedstrijd gestart zou worden in de volgorde van aankomst van de eerste manche.''

Nat of droog?
Op zaterdag 1 mei mochten Dick Freebird en Nico Verdonck derhalve flink aan de bak. Want op deze dag werden beide heats van elk 90 minuten afgewerkt. ,,De weergoden speelden op deze dag ook flink mee, want het was continu kijken of het zou gaan regenen of dat het toch weer droog zou worden'', vertelt Freebird. ,,De eerste heat in de vroege ochtend is verreden onder omstandigheden dat het redelijk droog was, maar dat er continu regen druppelde. Nico begon op slicks en behield aanvankelijk zijn prima tweede startpositie. Maar omdat het meer en meer begon te spetteren, waren de auto's met voorwielaandrijving duidelijk in het voordeel. De Volkswagens en SEAT's kunnen onder natte omstandigheden eerder op het gas en gaan met die banaan. De omstandigheden waren dus niet in ons voordeel. Uiteindelijk ben ik in onze klasse als 7de over de meet gekomen.''

Als een speer
Later in de middag gingen Freebird en Verdonck er nog eens goed voor zitten. ,,Ik startte de tweede heat en was uitstekend weg'', zegt de Rosmalenaar. ,,De regenbanden die ik had laten monteren, werkten uitstekend. Na vier bochten had ik mezelf al opgewerkt van plek 7 naar 2. In de beginfase was ik per rondje twee seconden sneller dan de concurrentie, dus het ging als een speer. Ik lag zelfs even op kop, maar gaf na 45 minuten vanaf plek 2 het stuur over aan Nico. Omdat het inmiddels wat droger was geworden, waren de regenbanden erg snel gesleten en besloten we tijdens de pitstop aan de achterkant nieuwe regenbanden te monteren. Dat bleek later een ongelukkige keuze, omdat vanaf dat moment de slicks het juiste regenrubber bleek. Daarom moest Nico nog een extra pitstop maken. Dat kostte natuurlijk veel tijd. Hij reed daarna echter een prima wedstrijd, noteerde de rapste rondetijden en had een gelukje dat er een safetycar situatie kwam. Daardoor schoof het veld ineen en werd de afst and met de kop verkleind. Na de herstart was er nog een kwartier te racen en wist Nico onze diesel BMW prachtig van plek 6 naar de uiteindelijke P2 te sturen. Omdat onze teamgenoten Jeroen den Boer en Leon Rijnbeek wonnen, hadden we met DB Motorsport een prachtig resultaat. Bovendien zijn onze podiums tijdens het eerste raceweekend duidelijk geen toevalstreffer geweest.''

Kalender
De BTCS komt dit jaar nog vier weekeinden in actie. Naast drie keer Spa-Francorchamps wordt ook Zolder nog een keer aangedaan. De eerstvolgende afspraak is het eerste weekend van juni, wanneer de 12 uur van Spa op de rol staat. ,,Ik heb daar in 2008 voor het laatst gereden met de BRL'', zegt Dick Freebird. ,,Begin juni gaan Nico en ik daar nog een dagje trainen om het circuit weer even goed te leren kennen. Dan moeten we klaar zijn voor deze mooie endurance wedstrijd'', aldus de vol vertrouwen zijnde Dick Freebird.

Resterende kalender BTCS 2010:
4-6 juni: 12 Uren van Spa Spa-Francorchamps (12 uur) 9-10 juli: VW Fun Cup Spa-Francorchamps (2 x 60 minuten) 17-19 september: Francorchampagne Spa-Francorchamps (2 x 90 minuten) 8-10 oktober: FIA GT Championship Zolder (2 x 60 minuten)