Technische Universiteit Delft
Promotie: Industrieel onderhoud
door M&C
Promotie van De heer Ing. A. de Jong: "Improving Industrial
Maintenance Contract Relationships: Optimising the allocation of
decision rights and risk in contract relationships involving
uncertainty in demand"
03 mei 2010 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft
De heer Ing. A. de Jong | Master of Science in Aviation Management en
HTS- ingenieur vliegtuigbouwkunde
promotor | Prof.ir. K. Smit em.hgl (2007)LR
Improving Industrial Maintenance Contract Relationships: Optimising
the allocation of decision rights and risk in contract relationships
involving uncertainty in demand
Stilstand van technische systemen, zoals bijvoorbeeld vliegtuigen, is
kostbaar. Er is onderhoud aan technische systemen nodig om defecten
die tot stilstand leiden te voorkomen of te verhelpen.
De gebruikers van technische systemen dragen doorgaans de risicoâs die
verbonden zijn aan de stilstand, met name het verlies aan
productiviteit. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat de gebruikers deze
risicoâs het beste kunnen verzekeren, hoewel onderhoudsorganisaties de
risicoâs het beste kunnen beheersen.
In de praktijk worden de risicoâs van stilstand zelden aan
onderhoudsorganisaties toegewezen omdat gebruikers en
onderhoudsorganisaties vaak tegengestelde belangen hebben.
Dit roept de vraag op of een onderhoudsorganisatie kan worden
gemotiveerd om de belangen van een gebruiker na te streven. Dit zou
kunnen als de onderhoudsorganisatie worden beloond voor het
âcommerciële succes van de gebruiker van het technisch systeemâ. Als
de onderhoudsorganisatie inderdaad de belangen van de gebruiker
nastreeft kan de onderhoudsorganisatie zelf beslissingen nemen over
het uit te voeren onderhoud. En als de onderhoudsorganisatie zelf
beslissingen mag nemen, dan kan deze ook investeren in
risicobeheersmaatregelen, wetende dat de onderhoudsorganisatie zelf
kan beslissen of deze maatregelen worden ingezet.
Dit onderzoek laat zien dat het efficiënt en effectief is om de
risicoâs van de stilstand van technische systemen over te dragen van
de gebruiker aan de onderhoudsorganisatie op voorwaarde dat de
onderhoudsorganisatie (a) wordt gecompenseerd voor de risicoâs van
stilstand, (b) wordt beloond voor de bijdrage van het technisch
systeem aan het commerciële succes van de gebruiker en (c) daarvoor
de benodigde beslissingrechten krijgt toegewezen.
In de praktijk leidt dit tot nieuwe âcollaboratieveâ contracten die
bijvoorbeeld kunnen worden toegepast voor de levering van langlopende
onderhouddiensten van kapitaalintensieve technische systemen waarbij
sprake is van grote economische risicoâs van stilstand, zoals
bijvoorbeeld vliegtuigonderhoud.
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU
Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de
digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft.
Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende
promotie in de Repository te vinden zijn.