Technische Universiteit Delft

Promotie: Industrieel onderhoud

door M&C

Promotie van De heer Ing. A. de Jong: "Improving Industrial Maintenance Contract Relationships: Optimising the allocation of decision rights and risk in contract relationships involving uncertainty in demand"


03 mei 2010 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft

De heer Ing. A. de Jong | Master of Science in Aviation Management en HTS- ingenieur vliegtuigbouwkunde
promotor | Prof.ir. K. Smit em.hgl (2007)LR

Improving Industrial Maintenance Contract Relationships: Optimising the allocation of decision rights and risk in contract relationships involving uncertainty in demand

Stilstand van technische systemen, zoals bijvoorbeeld vliegtuigen, is kostbaar. Er is onderhoud aan technische systemen nodig om defecten die tot stilstand leiden te voorkomen of te verhelpen. De gebruikers van technische systemen dragen doorgaans de risicoâs die verbonden zijn aan de stilstand, met name het verlies aan productiviteit. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat de gebruikers deze risicoâs het beste kunnen verzekeren, hoewel onderhoudsorganisaties de risicoâs het beste kunnen beheersen.
In de praktijk worden de risicoâs van stilstand zelden aan onderhoudsorganisaties toegewezen omdat gebruikers en onderhoudsorganisaties vaak tegengestelde belangen hebben. Dit roept de vraag op of een onderhoudsorganisatie kan worden gemotiveerd om de belangen van een gebruiker na te streven. Dit zou kunnen als de onderhoudsorganisatie worden beloond voor het âcommerciële succes van de gebruiker van het technisch systeemâ. Als de onderhoudsorganisatie inderdaad de belangen van de gebruiker nastreeft kan de onderhoudsorganisatie zelf beslissingen nemen over het uit te voeren onderhoud. En als de onderhoudsorganisatie zelf beslissingen mag nemen, dan kan deze ook investeren in risicobeheersmaatregelen, wetende dat de onderhoudsorganisatie zelf kan beslissen of deze maatregelen worden ingezet. Dit onderzoek laat zien dat het efficiënt en effectief is om de risicoâs van de stilstand van technische systemen over te dragen van de gebruiker aan de onderhoudsorganisatie op voorwaarde dat de onderhoudsorganisatie (a) wordt gecompenseerd voor de risicoâs van stilstand, (b) wordt beloond voor de bijdrage van het technisch systeem aan het commerciële succes van de gebruiker en (c) daarvoor de benodigde beslissingrechten krijgt toegewezen. In de praktijk leidt dit tot nieuwe âcollaboratieveâ contracten die bijvoorbeeld kunnen worden toegepast voor de levering van langlopende onderhouddiensten van kapitaalintensieve technische systemen waarbij sprake is van grote economische risicoâs van stilstand, zoals bijvoorbeeld vliegtuigonderhoud.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.