NEN


Vlotte afspraken voor vlottrekken drijvend bouwen

dinsdag 4 mei 2010, 10:16

Drijvend bouwen wordt naast hoogbouw gezien als dé mogelijkheid voor meer wonen en werken in sterk verstedelijkte gebieden. De markt professionaliseert zich in hoog tempo en daarmee de belangstelling. Toch komt grootschalig bouwen op het water voor veel belanghebbenden nog onvoldoende vlot van de grond. Er zijn veel onzekerheden en er gaat veel inspanning verloren door het spreekwoordelijk uitvinden van het wiel. Daarom worden dit jaar afspraken vastgelegd in de nieuwe NTA 8111 voor drijvend bouwen.

NTA 8111 lost knelpunten op

Met de handreiking van VROM voor drijvende woningen kan een opdrachtgever en/of een gemeente kiezen voor een `woonark' of een `bouwwerk'. Aan het eerste kleven regels van de gemeente en is een ligplaatsvergunning nodig. Hier is sprake van roerend goed. Voor het bouwwerk geldt het landelijke Bouw(werk)besluit, dit wordt gezien als de beste optie voor grootschalige stedenbouw op het water. Hier is sprake van onroerend goed. Het Bouwbesluit regelt echter niet alle aspecten voor drijvend bouwen, omdat bouwen op het land het uitgangspunt is. De handreiking legt een groot aantal knelpunten bloot, dat door private afspraken kan worden opgelost. Mede daarvoor wordt de NTA 8111 ontwikkeld. Ook moet de NTA anticiperen op milieu- en duurzaamheidsaspecten en innovaties verder stimuleren.

Begin dit jaar is er een knelpunt bijgekomen. Toen stelde de Hoge Raad in het kader van een WOZ-probleem dat alles wat drijft per definitie roerend goed is. Dit vraagt om een aanpassing van de regelgeving. Onderzocht wordt in hoeverre de NTA hier een rol in kan spelen.

Ontwikkeling NTA

Onder voorzitterschap van Jeroen Singelenberg van de SEV ging rond de jaarwisseling de normcommissie 349 111 Drijvend bouwen van start. In maart werd de inhoudsopgave in grote lijnen vastgesteld en op 3 juni wordt het eerste concept besproken. Na maximaal zes vergaderingen wordt de NTA 8111 eind 2010 vastgesteld, met publicatie in maart 2011.

Deelname

De NTA wordt ontwikkeld door de heer Vermande van PRC, ondersteund door een team van zes deskundigen. De concepten worden getoetst door 18 organisaties met 28 deskundigen van o.a. gemeentes, waterschappen, rijksoverheid, adviseurs, architecten, projectontwikkelaars, bouwers en fabrikanten. Zij financieren dit private initiatief op basis van de sterkste schouders, de grootste lasten. Deelname met medefinanciering is nog steeds mogelijk. Aanmeldingen kunt u richten aan amanda.tulp@nen.nl tot uiterlijk 18 juni 2010. Tot de publicatie is sponsoring ook mogelijk. Voor informatie kunt u contact opnemen met ir. Jan-Willem Backer Mohrmann, telefoon (015) 2 690 160.