Rijksmuseum
PERSBERICHT
Rijksmuseum koopt unieke 20ste-eeuwse foto's dankzij Baker & McKenzie
Donderdag 29 april tekende het toonaangevende advocatenkantoor
Baker & McKenzie opnieuw om het Rijksmuseum de komende drie jaar
substantieel te steunen in de verwerving van 20ste-eeuwse fotografie, in het
bijzonder de retrospectieve kunstfotografie uit deze eeuw. Het
Rijksmuseum heeft met behulp van de steun van Baker & McKenzie
inmiddels al meer dan dertig foto's aangekocht, waaronder werken van
Laszlo Moholy-Nagy, Bill Brandt, Robert Kapa en Helen Levitt en
fotoboeken van o.a. Man Ray. Zo kan het museum het publiek, na de
heropening in 2013, een hoogwaardig overzicht bieden van de
ontwikkelingen in de internationale fotografie.
Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum in Amsterdam, zegt in een toelichting: Het
is fantastisch dat dankzij de continuering van de sponsoring van Baker & McKenzie het
Rijksmuseum zijn ambities op het gebied van toonaangevende internationale fotografie
verder kan waarmaken.
Baker & McKenzie is verheugd de samenwerking met het Rijksmuseum te verlengen ,
aldus Mike Jansen, managing partner van Baker & McKenzie Amsterdam. Wij
committeren ons graag aan het behouden van belangrijk cultureel erfgoed zoals
kunstfotografie. Naast de sponsoring van de collectie van het Rijksmuseum bouwt Baker
& McKenzie aan een eigen collectie moderne fotografie.
De meest recente aankoop met steun van Baker & McKenzie en Vereniging Rembrandt
is een monumentale foto van de Bauhausfotograaf László Moholy-Nagy. De foto uit 1929
is een sleutelwerk dat de overgang naar de moderne tijd markeert. Vanaf de hoge brug,
de Pont Transbordeur in Marseille (1929), richtte Moholy-Nagy zijn camera recht naar
beneden. Een bijna abstract lijnenspel van metalen balken contrasteert met het oude
zeilbootje dat onder de brug doorvaart. Metaal, bruggen, machines, vliegtuigen en auto s
zijn voor de generatie kunstenaars rond Moholy-Nagy de iconen van een nieuw tijdperk.
Ze staan voor een oprukkende techniek, voor een enorme schaalvergroting en
mechanisering, en voor een hoger tempo van leven.
Aan deze foto zie je dat alles in één keer anders is geworden: een compleet nieuwe
vormgeving van een nieuwe tijd. Snelheid, mobiliteit en geloof in maakbaarheid door de
mens domineren. Het is tegelijk heel dubbel: de moderne tijd overweldigt - overschaduwt
misschien wel - de mens.
László Moholy-Nagy (Bácsborsód, 20 juli 1895 - Chicago, 24 november 1946) was een
toonaangevend Hongaars kunstenaar en fotograaf. Hij doceerde vormleer aan het
Bauhaus.
Noot voor redacties